قيمت عادلانه با ساز و كار بورس

قيمت عادلانه با ساز و كار بورس
روز چهارشنبه سرمايه‌گذاران بورس شاهد حضور نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي بودند كه ديداري كم‌سابقه به شمار مي‌رفت.
روز چهارشنبه سرمايه‌گذاران بورس شاهد حضور نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي بودند كه ديداري كم‌سابقه به شمار مي‌رفت. از سوي ديگرمجلس شوراي اسلامي عصر روز چهارشنبه و ساعتي پس از ديدار نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي از كار بررسي لايحه بودجه را در صحن مجلس شروع كرد و با اقدام قابل تقدير رئيس مجلس شوراي اسلامي موضوع افزايش قيمت خوراك پتروشيمي با عدم طرح در صحن مجلس به كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي ارجاع شد.
در همين حال روز چهارشنبه مجلس در دو مصوبه قيمت عمومي حامل‌هاي انرژي را بالا برد كه اين افزايش‌ها در كل صنايع لحاظ خواهد شد و غير از مصوبه‌هاي مربوط به طرح هدفمندي خواهد بود. روز پنج‌شنبه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي عوارض مصرف هر مترمكعب گاز طبيعي گاز را ١٣٠ ريال تصويب كردند. 
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني «پنج‌شنبه 10 بهمن‌ماه در جريان رسيدگي به لايحه بودجه ١٣٩٣ كل كشور بند (ك) تبصره ٢ اين لايحه را تصويب كردند و از اين رو قيمت هر يك ليتر فرآورده نفتي 5 درصد افزايش مي‌يابد. در كنار تحولات درون مجلس در منطقه خاورميانه خبرهاي اوليه حكايت از تحولات مهم در صنعت پتروشيمي دارد. به گزارش خبرگزاري مهر، با وجود حذف برخي از تحريم‌هاي پتروشيمي ايران، ائتلاف جديد عربستان و آمريكا براي توليد گاز از ذخاير نامتعارف و ارزان فروشي گاز توسط اعراب زنگ خطر را براي توسعه صنعت پتروشيمي ايران به صدا درآورده است. 
در هفته گذشته صحنه اقتصاد كشور تحت تاثير تحولات حوزه لايحه بودجه و همچنين تلاش دولت براي اجراي مرحله دوم هدفمندي و همچنين مقابله با ويژه خواري در حاشيه تحريم‌ها بود. در اين ميان سفر رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير تركيه نيز تا حدودي نگراني از بسته شدن مسير انتقال ارز از بانك هالك تركيه را كه مورد استفاده گسترده صنايع دارويي كشور است كاهش داده است.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه تحت تاثير حضور نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي با جهش تقاضا مواجه شد؛ امري كه به رشد و جبران بخشي از افت بازار منجر شد. با رشد 41/1 درصدي شاخص بازار از نگراني سرمايه‌گذاران در مورد تداوم افت بازار كاسته شد، اما اين رشد در بطن خود نگراني قبلي بازار را دارد. در حالي كه انتظار مي‌رفت با توجه به افت نزديك به 12درصدي بازار در سه هفته اخير، بازار احتياط بيشتري را نشان دهد، اما به نظر مي‌رسد بخش عمده از دليل چرخش بازار به مساله ميانگين گيري فعالان حقيقي در نمادهاي داراي مشكل بازار باز‌مي‌گردد؛ امري كه بار ديگر مشكل برهم خوردن قيمت‌هاي تعادلي بازار و مساله عرضه‌هاي سهام توسط حقوقي‌ها را مطرح خواهد كرد. نگاه به آمار روز سه‌شنبه روزي كه معامله‌گران حقوقي نيز در سرمايه‌گذاري ملي ايران براي كمك به بازار جمع شده بودند، نشان مي‌دهد كه سهم معامله‌گران حقيقي در خريدهاي آن روز 37/51 درصد و سهام معامله‌گران حقوقي در فروش 2/55 درصد بوده است كه بخشي از آن به دليل عدم تعادل در قيمت‌هاي بازار است. نگاهي به قيمت‌ها نشان مي‌دهد كه وضعيت پيچيده‌اي در بازار به وجود آمده كه نمي‌تواند به عدم عرضه سهام توسط حقوقي‌‌ها منجر شود. در روز چهارشنبه به عنوان نمونه سهام ايران خودرو در حالي با صف خريد مواجه بود كه اين شركت در سال جاري 316ريال زيان پيش بيني كرده است و در 9ماهه 477ريال زيان ساخته و آمار توليدات 3ماهه پاييز شركت نيز خيلي اميدوار‌كننده نيست. 
موارد متعددي از سهام داراي پي بر ‌اي غيرعادي در بازار حضور دارد كه همين امر مانع از خوش‌بيني در مورد بازار مي‌شود، چرا كه با تمركز معامله‌گران حقيقي در اين نمادها و نمادهاي بازار پايه و تمايل عرضه غير قابل اجتناب معامله‌گران حقوقي در نهايت عرضه‌ها بار ديگر در بازار افزايش خواهد يافت. در گروه پتروشيمي، بازگشايي نماد پتروشيمي پرديس به صورتي متعادل رقم خورد وشپديس بعد از تقسيم سود 425 توماني در مجمع، با قيمت هزار و 973توماني به تابلو بازگشت.
در گروه شيميايي سرانجام پس از سال‌ها توقف نماد، اطلاعيه‌هاي دو شركت شوينده كف و تولي‌پرس منتشر شده است. اين امر اميدواري را براي بازگشايي اين دو نماد فراهم كرده است. 
در گروه پالايشگاهي روز چهارشنبه انتقال سهام پالايشگاه اصفهان از تعاوني مسكن وزارت بهداشت به يك شركت زير مجموعه با انتقال يك بلوك 2/41 ميليون سهمي ادامه يافت. در اين گروه تغييراتي كه وزارت نفت در قيمت خريد فرآورده و فروش نفت خام صورت داده است، اعتراض پالايشگاه‌ها را به همراه آورده است. همين مساله موجب شده است شركت‌هاي پالايشگاه اصفهان و بندر عباس از صدور گزارش 9 ماهه و پذيرش بهاي اعلام شده وزارت نفت خودداري كنند. در اين گروه، نفت سپاهان با انتشار گزارش عملكرد 9 ماهه آخرين اقدام لازم پيش از عرضه اوليه سهام در بورس را پشت سر گذاشته است.
با ورود نفت سپاهان عملا تمامي ظرفيت توليد روغن صنعتي كشور وارد بازار سرمايه خواهد شد تا در كنار سهام نفت بهران، ايرانول و نفت پارس گروه 4گانه روغن سازان را تشكيل دهند. نفت سپاهان در 9 ماهه امسال دو هزار و 343 ريال به ازاي هر سهم محقق كرده است. در گروه معدني، نماد توسعه معادن روي پس از اعلام افزايش سرمايه از 109ميليارد به 241ميليارد تومان از محل سود انباشته بازگشايي شد. در اين گروه امروز نماد سرمايه‌گذاري معادن و فلزات براي تصميم‌گيري در مورد افزايش سرمايه متوقف مي‌شود. در گروه تجهيزات، توقف مپنا باوجود تاكيد بر عدم تغيير سود شركت ادامه يافته است. در اين گروه انتظار مي‌رود حفاري مشمول ضوابط رفع گره‌هاي معاملاتي شود. در گروه ساختماني، بيشتر نمادهاي اين گروه با بازگشت قيمتي مواجه شده اند؛ اين بازگشت قيمتي اميدواري‌ها را به اين گروه دوباره افزايش داده است. در همين حال آمار معاملات مسكن نشانه‌اي از تاثير تدبير وزارت مسكن در افزايش وام بانكي بر معاملات را هنوز نشان نمي‌دهد. 
در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاري مثبت بود كه در آن شاخص با رشد هزار و 153واحدي به 82هزار و 797واحد رسيد. ارزش معاملات نيز با رشد قابل ملاحظه‌اي در بورس و فرابورس به 554ميليارد تومان بالغ شد. با اين كارنامه، هفته كاري بورس با يك روز كاري بيش از هفته ماقبل خود شاهد رشد 7/27 درصدي ارزش معاملات بود و شاخص نيز توانست با رشد 94/0 درصدي كارنامه مثبتي برجاي بگذارد و بازدهي سالانه خود را به 7/117 درصد برساند.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای مشاهده و اطلاع از آخرین نرخ ارز غیر مرجع در مرکز مبادلات ارز به صفحه نرخ ارز مبادله ای مراجع نمایید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه  نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۸:۰:۲۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد