استقبال خصوصي‌سازی از سرمايه‌گذاران خارجی

استقبال خصوصي‌سازی از سرمايه‌گذاران خارجی
رئيس سازمان خصوصي‌سازي در نشست مطبوعاتي روز گذشته ضمن اعلام عملكرد سازمان و ميزان واگذاري‌ها در سال جاري به تشريح آخرين وضعيت آزادسازي سهام عدالت پرداخت و از اظهار تمايل سرمايه‌گذاران خارجي براي خريد شركت‌هاي دولتي و همچنين واگذاري سهام 13‌شركت بزرگ تا پايان سال خبر داد.
رئيس سازمان خصوصي‌سازي در نشست مطبوعاتي روز گذشته ضمن اعلام عملكرد سازمان و ميزان واگذاري‌ها در سال جاري به تشريح آخرين وضعيت آزادسازي سهام عدالت پرداخت و از اظهار تمايل سرمايه‌گذاران خارجي براي خريد شركت‌هاي دولتي و همچنين واگذاري سهام 13‌شركت بزرگ تا پايان سال خبر داد.
ميرعلي اشرف عبداله پوري‌حسيني در نشست خبري روز گذشته كه به مناسبت دهه فجر در وزارت امور اقتصادي و دارايي برگزار شد، به ميزان واگذاري شركت‌هاي دولتي در سال جاري اشاره كرد و گفت: 385 شركت در برنامه واگذاري امسال قرار داشت كه 11 شركت مربوط به واگذاري مالي و دارايي بوده و 55 شركت توسط مراجع قانوني ذي‌ربط از ليست واگذاري‌ها خارج شده است. 
وي ادامه داد: در سال جاري بايد 330 شركت مورد واگذاري قرار مي‌گرفت كه از اين تعداد 40 شركت تعيين تكليف و 31شركت ديگر نيز فروخته شده است. همچنين هيات واگذاري به تصويب انحلال 9 شركت راي داده است و بدين ترتيب از باقيمانده شركت‌ها 50 شركت در حال عرضه بوده و در حال حاضر 72 شركت در حال قيمت گذاري هستند.  رئيس سازمان خصوصي‌سازي با بيان اينكه در سال جاري تنها به 50درصد از وظايف خود مي‌توانيم عمل كنيم عنوان كرد: قرار گرفتن 380 شركت در ليست واگذاري‌هاي امسال با توجه به اينكه اكثر شركت‌ها غير‌بورسي هستند امكان‌پذير نيست. 
وي ادامه داد: 84 درصد از واگذاري‌ها به افراد حقيقي، حقوقي و خصوصي مربوط است، اما واگذاري‌هاي سنگيني در راه است و نهادهاي عمومي در اين واگذاري‌ها شركت خواهند كرد و از طرف ديگر عملا 4 ماه از سال جاري(از تير تا مهر ماه) به دليل تغيير دولت، فعاليت سازمان خصوصي‌سازي متوقف شده بود و در نتيجه دستيابي به اين حجم از واگذاري‌ها تنها در 8 ماه ركورد قابل‌توجهي بوده است.
ركورد شكن‌ها در 14 سال گذشته 
معاون وزير اقتصاد در ادامه اظهاراتش به عملكرد سازمان خصوصي‌سازي در 14 سال گذشته اشاره و اظهار كرد: در اين مدت وزارت نفت با اختصاص 47 درصد از واگذاري‌ها بالاترين حجم واگذاري را به خود اختصاص داد.  پوري‌حسيني در ادامه افزود:‌ همچنين وزارت صنعت، معدن و تجارت با اختصاص 22 درصد از ارزش ريالي رتبه دوم را كسب كرده و وزارت نيرو با 3/16 درصد از كل واگذاري‌ها در رتبه سوم قرار گرفته است.  رئيس سازمان خصوصي‌سازي ادامه داد:‌ بالاترين حجم واگذاري در سال‌هاي اخير متعلق به دو شركت ايميدرو و مادر تخصصي ملي صنايع پتروشيمي است كه هر كدام با اختصاص 18 درصد از واگذاري‌ها در رتبه‌هاي نخست قرار گرفته‌اند. به گفته پوري‌حسيني شركت توانير با كسب 2/12 درصد از كل واگذاري‌ها و همچنين شركت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي و ساير شركت‌هاي نفتي با اختصاص 4/10 درصد از كل واگذاري‌ها به ترتيب در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفته‌اند. 
پوري‌حسيني در ادامه خاطرنشان كرد:‌ در اين مدت ارزش واگذاري‌ها بدون احتساب سهام عدالت و رد ديون بالغ بر 33 هزار ميليارد تومان بوده است كه با احتساب سهام عدالت و رد ديون اين ميزان به 101‌هزار ميليارد تومان خواهد رسيد و همچنين با در نظر گرفتن مصوبه هيات واگذاري در 6سال گذشته از محل رد ديون اين مبلغ به 153 هزار ميليارد تومان افزايش خواهد يافت. 
30 درصد از سهام عدالت
قابل آزادسازي است
در ادامه اين نشست، رئيس سازمان خصوصي‌سازي به تشريح آخرين وضعيت سهام عدالت پرداخت و با بيان اينكه حدود 30 درصد ارزش سهام دولت قابل آزادسازي است، گفت: مشمولاني كه در گروه يك و دو داراي تخفيف 50 درصدي هستند، حدود 2/47 درصد و ساير مشمولان كه تخفيفي دارند، حدود 6/23 درصد از سهامشان قابل آزادسازي است كه به‌طور ميانگين حدود 30 درصد بابت مطالبات دولت از محل اين سهام دريافت شده است. وي گفت: تاكنون كمتر از دو هزار ميليارد تومان از مطالبات دولت از محل واگذاري سهام عدالت، سود سهام پرداخت شده است كه با فرض پرداخت معوقات سود كه به 400 ميليارد تومان مي‌رسد، تقريبا 30 درصد آزادسازي تكميل مي‌شود.
رئيس سازمان خصوصي‌سازي درباره اشكالات و موانع آزادسازي سهام تأكيد كرد: ‌متاسفانه تاكنون شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني نتوانستند وارد بورس شده و صورت‌هاي مالي خود را طبق قانون ارائه كنند.
وي گفت: درباره نگراني آزادسازي سهام عدالت با نهادهاي مختلفي از جمله سازمان بورس و اوراق بهادار جلساتي برگزار شده كه طرحي بر مبناي آن آماده شده است.
پوري‌حسيني تاكيد كرد: مقدمات آزادسازي سهام عدالت در صورت تصويب آن در هيات دولت و مجلس شوراي اسلامي آماده شده و به ميزان وصول مطالبات آزادسازي انجام خواهد پذيرفت. 
وي يادآور شد: اين در حالي است كه ظاهرا نمايندگان مجلس به اين دليل كه طرح آزادسازي سهام عدالت در قالب قانون يكساله نمي‌گنجد تمايل دارند كه دولت لايحه جداگانه در اين خصوص ارائه كند و پيش بيني مي‌شود اين لايحه تا قبل از پايان سال ارائه ‌شود ؛ اين طرح تا پايان سال به سازمان خصوصي‌سازي ارائه مي‌شود.
رئيس سازمان خصوصي‌سازي تاكيد كرد: بنابراين سازمان خصوصي‌سازي براي آزادسازي سهام عدالت آمادگي لازم را كسب كرده ولي در اين خصوص بايد مصوبه هيات وزيران ابلاغ شود كه اميدواريم هر چه زودتر اين مصوبه ابلاغ شده و هر چه سريع‌تر شاهد آزادسازي سهام عدالت باشيم. رئيس سازمان خصوصي‌سازي با تشريح شرايط آزادسازي سهام عدالت و ارائه جزئياتي در خصوص آن، گفت: صندوق ETF (صندوق‌هاي قابل معامله بورسي و فرابورسي) از جمله پيشنهاداتي است كه براي جايگزيني شركت‌هاي سرمايه‌پذير مطرح شده است.
معاون وزير اقتصاد با بيان اينكه پس از توزيع سود سهام عدالت بين برخي مشمولان، مجلس شوراي اسلامي آن را بنا به دلايلي منطقي متوقف كرد، گفت: اين سهام هنوز به دولت بدهي داشته و بايد از محل سود آن بدهي دولت پرداخت شود.  وي گفت: نحوه ديگري در جريان آزادسازي سهام عدالت وجود دارد كه بر اساس آن كل سهام در دست مردم پس از وصول مطالبات دولتي به‌طور صددرصدي آزاد شود. وي يادآور شد: در سال‌هاي 86 و 87 به موجب مصوبات آن زمان سود سهام عدالت براي مشمولان توزيع شد ولي نبايد اين سود پرداخت مي‌شد؛ به همين دليل مجلس توزيع سود سهام عدالت را ممنوع اعلام كرد به اين ترتيب با قوانين موجود امكان واريز سود سهام عدالت را نداريم ولي در صورت ابلاغ مجلس آمادگي براي اجراي گزينه‌هاي مختلف در خصوص آزادسازي سهام عدالت را خواهيم داشت. 
وي اظهار اميدواري كرد كه طي شش ماه آينده مجلس و دولت نحوه آزادسازي سهام عدالت را نهايي كند و سازمان خصوصي‌سازي علاقه دارد طي شش ماه تكليف سهام عدالت مشخص شود. پوري‌حسيني در ادامه خاطرنشان كرد: در حال حاضر ارزش روز سبد سهام عدالت تقريبا دو برابر شده و تا حدود 20 روز گذشته كه بورس تهران روند افزايشي داشت ارزش روز اين سبد نيز تا 7/2 برابر افزايش يافته بود، اما با افت شاخص بورس در روزهاي اخير ارزش روز اين سبد نيز تا 2/2 برابر تنزل كرده است.
وضعيت جاماندگان سهام عدالت
رئيس سازمان خصوصي‌سازي در مورد وضعيت جا ماندگان سهام عدالت توضيح داد: يك شكل موضوع اين است كه قبلا سازمان خصوصي‌سازي دعوت نامه‌هايي را به افراد ارسال كرده بود كه اين دعوت نامه به دست افراد نرسيده است. لذا براي آنهايي كه از ثبت نام سهام عدالت جا مانده‌اند هر زمان طرح آزادسازي سهام عدالت ارائه شد بايد راهكاري  پيشنهاد شود. 
وي ادامه داد: گروه دوم كساني هستند كه مشمول سهام عدالت بوده، ولي در فراخوان قبلي اطلاعات آنها در سازمان خصوصي‌سازي وجود ندارد كه اين افراد نيز در روز آزادسازي سهام عدالت مورد توجه قرار مي‌گيرند.
اظهار تمايل فرانسه براي خريد «ايران اير»
پوري‌حسيني در ادامه با اشاره به اينكه سازمان خصوصي‌سازي از هر گونه ورود سرمايه‌گذاران خارجي به بحث‌هاي خصوصي‌سازي استقبال مي‌كند، گفت: با ورود سرمايه‌گذاران خارجي عرضه رقابت داغتر خواهد شد و در صورتي كه سهام شركت‌ها به بخش خصوصي فروخته شود ورود سرمايه‌گذاران خارجي مي‌تواند اين عرصه را داغتر كند و زماني سرمايه‌گذاران وارد برخي شركت‌ها شوند مي‌توانند تكنولوژي روز خود را وارد اين عرصه كنند. 
به گفته وي، هر چه اقتصاد داخلي يك كشور را با اقتصاد خارجي بيشتر مرتبط كنيم آرامش در فضاي سياسي و اقتصادي مي‌تواند بيشتر حاكم باشد. 
وي يادآور شد: طي دو ماه گذشته با نمايندگان سه تن از شركت‌هاي خارجي جلساتي برگزار شد و با پيشرفتي كه در مذاكرات سياسي ايجاد شده است مواضع سرمايه‌گذاران خارجي تلطيف شده و اميدواريم مراودات اين سرمايه‌گذاران بيشتر شود. 
رئيس سازمان خصوصي‌سازي اظهار كرد: ‌در قانون اصل 44 نه تنها محدوديتي براي حضور سرمايه‌گذاران خارجي وجود ندارد، بلكه اين قانون سرمايه‌گذاران را براي سرمايه‌گذاري تشويق خواهد كرد. البته در برخي موارد محدوديت‌هايي براي اين سرمايه‌گذاران اعمال مي‌شود، ولي هيچ ممنوعيتي براي حضور سرمايه‌گذاران خارجي در كشور وجود ندارد و ما از آنها استقبال مي‌كنيم. 
وي در پاسخ به اين سوال كه سرمايه‌گذاران فرانسوي در چه زمينه‌اي تمايل به سرمايه‌گذاري دارند اظهار كرد: ‌سرمايه‌گذاران فرانسوي بيشتر در زمينه پتروشيمي، صنايع و حمل و نقل اعلام آمادگي كرده و در اين زمينه تمايل به سرمايه‌گذاري دارند و ما نيز تمايل داريم كه شركت‌ها را به آنها واگذار كنيم.  رئيس سازمان خصوصي‌سازي در ادامه به جلسه روز دوشنبه گذشته هيات سرمايه‌گذاري فرانسوي با مسوولان اقتصادي كشور اشاره كرد و گفت: سرمايه‌گذاران فرانسوي كه روز دوشنبه گذشته وارد كشور شدند براي خريد بخشي از سهام ايران اير اظهار تمايل كردند، بنابراين اين پيشنهاد سيگنالي است كه كارهاي آماده‌سازي اين شركت زودتر انجام شده و اسباب واگذاري به صورت مزايده فراهم شود. وي يادآور شد: 40 درصد ايران اير به سهام عدالت واگذار شده و 55 درصد آن براي تامين اجتماعي بابت رد ديون واگذار شده است، اما چون 55 درصد تامين اجتماعي و پنج درصد مابقي به صورت قطعي واگذار نشده است آمادگي داريم تا سهام اين شركت را به عموم عرضه كنيم؛ لذا سهام كنترلي اين شركت قابل واگذاري است. 
رئيس سازمان خصوصي‌سازي اظهار كرد: سازمان خصوصي‌سازي مي‌تواند پيشنهاد دهد كه 51 يا 67 درصد اين شركت را واگذار كند. كه اين واگذاري به مصوبه هيات واگذاري بستگي دارد.
خارج شدن رد ديون از سبد سهام سازمان خصوصي‌سازي
پوري‌حسيني در ادامه اين نشست در مورد واگذاري‌هاي دولت گذشته عنوان كرد: طي پنج سال گذشته 159 هزار ميليارد تومان بابت رد ديون واگذار شده است و در چنين فضايي خصوصي‌سازي معنايي ندارد. بنابراين آن طور كه استنباط مي‌شود دولت علاقه‌اي به تكرار اين بحث نداشته و نمي‌خواهد بابت رد ديون سهم واگذار كند. 
رئيس سازمان خصوصي‌سازي اظهار كرد: بنابراين اميدواريم به مرور زمان بحث رد ديون از سبد سهام سازمان خصوصي‌سازي خارج شده و سازمان خصوصي‌سازي براي تقويت بخش خصوصي واقعي كشور وارد شود. وي گفت: ‌اساسا خصوصي‌سازي انتقال مالكيت و مديريت از بخش دولتي به غير‌دولتي به‌منظور افزايش كارآيي و بهره‌وري است و بهره‌وري و كارآيي در طول چند سال گذشته مورد سنجش قرار نگرفته است. 
پوري‌حسيني عنوان كرد: اميدواريم سازمان خصوصي‌سازي از تكاليف رد ديوني، خود را دور نگه دارد و به وظايف اصلي خود كه توانمندي بخش خصوصي است بپردازد. 
«سرخابي»‌ها واگذار مي‌شوند
پوري‌حسيني در ادامه آخرين وضعيت واگذاري سهام سرخابي‌ها را مورد توجه قرار داد و اظهار كرد: سازمان خصوصي‌سازي وظيفه داشت سهام باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس را در سال جاري واگذار كند، اما شرايط ورود اين باشگاه‌ها به بورس و فرابورس فراهم نيست.  وي ادامه داد: به جهت اينكه هيات مديره شركت‌ها اطلاعات كافي را در اختيار سازمان خصوصي‌سازي و سازمان بورس قرار نداده‌اند مقدمات واگذاري سهام استقلال و پرسپوليس فراهم نشده است و بنابراين اگر قرار باشد استقلال و پرسپوليس از طريق فرابورس واگذار شود واگذاري آنها در سال جاري خواهد بود در غير اين صورت سهام اين شركت‌ها از طريق مزايده در سال آينده واگذار مي‌شود. 
بزرگ‌ترين واگذاري خصوصي‌سازي از كانال «هلدينگ خليج فارس» در راه است
وي در مورد آخرين وضعيت واگذاري هلدينگ خليج فارس نيز اظهار كرد: هيات واگذاري بلوك 17 درصدي اين شركت را براي واگذاري تصويب كرده است و قرار است سه درصد ديگر از سهام اين شركت نيز به صورت تدريجي واگذار شود، كه سازمان خصوصي‌سازي در حال تهيه مقدمات واگذاري است تا به‌طور همزمان هم واگذاري بلوكي را انجام دهد و هم سهام اين شركت را به صورت تدريجي واگذار كند. 
بنا به گفته معاون وزير اقتصاد بزرگ‌ترين واگذاري سازمان در 14 سال اخير واگذاري بلوك 17 درصدي هلدينگ خليج فارس است كه از نظر حجم و ارزش واگذاري بزرگ‌ترين واگذاري در طول تاريخ خصوصي‌سازي خواهد بود.  پوري‌حسيني يادآور شد: واگذاري سهام هلدينگ خليج فارس در اجراي قانون بودجه 92 صورت مي‌گيرد و شوراي رقابت نيز تاييد مي‌كند كه نبايد اجراي قانون متوقف شود و سهام هلدينگ خليج فارس بايد واگذار شود. 
از واگذاري‌هاي ديگر چه خبر؟
رئيس سازمان خصوصي‌سازي در ادامه به ديگر واگذاري‌هاي مهمي كه قرار است تا پايان سال صورت گيرد اشاره كرد و گفت: تا پايان سال قرار است نيروگاه شهيد رجايي، نيروگاه مفتح، نيروگاه سلطانيه، نيروگاه برق‌آبي كوهرنگ و نيروگاه صوفيان تبريز به همراه پالايشگاه لاوان، پالايشگاه بندرعباس و پالايشگاه كرمانشاه واگذار شود.  پوري‌حسيني در ادامه افزود: همچنين فولاد المهدي و طرح هرمزال به همراه فولاد آذربايجان و طرح فولاد ميانه جزو شركت‌هايي هستند كه در ليست واگذاري قرار داشته و تا پايان سال واگذار مي‌شوند. 

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۸:۹:۵۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد