بازگشت قابليت پوشش ريسك به آتي سكه؟

بازگشت قابليت پوشش ريسك به آتي سكه؟
پس از اينكه آمارها نشان داد روند ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديد در آمريكا در دو ماه گذشته به ميزان قابل توجهي افت داشته است، اين موضوع احتمال كند شدن روند تعديل سياست محرك اقتصادي فدرال رزرو را افزايش داد و در نتيجه آن قيمت طلا روز جمعه با افزايش روبه‌رو شد تا جايي كه به بالاترين رقم از دو ماه اخير (1273 دلار) رسيد؛ هرچند اين ارقام پابرجا نماند و در لحظات پاياني كار بازار نيويورك، بهاي طلا با 9 دلار افزايش نسبت به روز پيش از آن، 1267 دلار در هر اونس معامله شد.
پس از اينكه آمارها نشان داد روند ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديد در آمريكا در دو ماه گذشته به ميزان قابل توجهي افت داشته است، اين موضوع احتمال كند شدن روند تعديل سياست محرك اقتصادي فدرال رزرو را افزايش داد و در نتيجه آن قيمت طلا روز جمعه با افزايش روبه‌رو شد تا جايي كه به بالاترين رقم از دو ماه اخير (1273 دلار) رسيد؛ هرچند اين ارقام پابرجا نماند و در لحظات پاياني كار بازار نيويورك، بهاي طلا با 9 دلار افزايش نسبت به روز پيش از آن، 1267 دلار در هر اونس معامله شد.
اما با وجود اينكه آمارهاي منتشر شده از ايجاد مشاغل جديد در آمريكا در حد انتظارات نبود، نرخ بيكاري اين كشور از 7/6 به 6/6 درصد رسيده است كه اين مساله مانع از اين شد تا در سايه آمارهاي منفي، اونس طلا بتواند از تله‌اي كه در طول يك سال اخير در آن گرفتار شده و بدترين عملكرد را ثبت كرده، به سوي صعود بيشتر، خلاص شود. 
اين هفته تعطيلات سال نو چيني هم به پايان مي‌رسد كه اين مساله از دو جهت داراي اهميت است؛ از يك سو باز شدن بازارهاي چين به عنوان بزرگ ترين خريدار طلا، مي‌تواند به افزايش تقاضا و صعود قيمت طلا منجر شود و از سوي ديگر با نزديك شدن به روزهاي پاياني سال 92، امكان افزايش تقاضا براي واردات از چين به عنوان كشوري كه تراز تجاري منفي با ايران دارد، بالا مي‌رود كه اين مساله مي‌تواند در سطح تقاضاي ارز موثر واقع شود. 
اما مشكل اساسي كه اكنون دولت آمريكا با آن مواجه است، مساله تامين بودجه است. چالشي كه در يكم اكتبر 2013 دولت فدرال اين كشور را به تعطيلي كشاند و بهاي جهاني طلا را با ريزش 41 دلاري طي يك روز به 1288 دلار رساند. در آن زمان جمهوري خواهان و دموكرات‌هاي كنگره توافق كردند اجازه دهند دولت تا هفتم فوريه (جمعه گذشته) استقراض كند، اما هنوز نتوانسته‌اند درباره تدابير لازم براي بعد از آن تاريخ تصميم بگيرند. 
حالا وزارت خزانه‌داري آمريكا به كنگره اين كشور هشدار داده تا تدابير فوق‌العاده‌اي كه براي تامين بودجه دولت تصويب شده، احتمالا بيست و هفتم فوريه پايان مي‌يابد و بايد به فكر تمديد دوره استقراض براي دولت بود؛ اما در حالي كه منازعات تازه‌اي در كنگره آمريكا بر سر افزايش سقف بدهي‌هاي دولت آغاز شده، صندوق بين‌المللي پول از كنگره و دولت اوباما خواست تا براي افزايش سقف بدهي‌هاي اين كشور هرچه زودتر به توافق نهايي دست يابند. به اعتقاد كارشناسان اقتصادي بحران سقف بدهي‌هاي آمريكا مي‌تواند تاثير زيادي بر نوسانات ارزش دلار و قيمت جهاني كالاهاي مختلف به‌خصوص طلا داشته باشد. نگراني سرمايه‌گذاران نسبت به وضعيت بدهي‌هاي آمريكا نيز مي‌تواند بار ديگر موجب افزايش تقاضا براي خريد طلا در بازارهاي بين‌المللي شود.
در چنين شرايطي نظرسنجي‌هاي صورت گرفته از تحليلگران ارشد اقتصادي حاكي از افزايش مجدد بهاي طلا براي هفته جديد ميلادي است. اين گروه بر اين باورند كه نمودارهاي مثبت تكنيكال قيمت طلا موجب ادامه روند صعودي قيمت اين فلز طي هفته پيش رو خواهد شد. همچنين به باور اين كارشناسان، سطح حمايتي بعدي براي قيمت طلا 1280 دلار در هر اونس خواهد بود و در صورت شكسته شدن اين سطح احتمال افزايش قيمت طلا به بيش از 1300 تا 1335 دلار نيز وجود خواهد داشت.
اما در اين سوي مرزها آنچه كه در اولين روز كاري بازارهاي طلا و سكه مشاهده شد، افزايش قيمت بود. روز شنبه بازار آتي سكه طلا در همان آغاز فعاليت خود در ساعت 10:30 صبح بر قيمت‌ها افزود به نحوي كه سررسيدهاي دور تا نزديك اين بازار بين 5 تا 7 هزار تومان صعود كردند. پس از آغاز به كار بازار نقدي، سكه‌هاي تمام بهار طرح جديد و قديم بیش از هفت هزار تومان - تا ساعت 16:00 اين روز- به نسبت قيمت روز پنجشنبه افزايش داشتند. اما پس از آن سررسيدهاي آتي كمي از شدت افزايش قيمت‌ها كاستند. 
خبرهاي مربوط به بازار سهام روز گذشته بسيار پررنگ بود از جمله بسته شدن نماد شركت‌هاي پتروشيمي كه در انتظار تصميم شوراي نگهبان در خصوص نرخ خوراك هستند باعث شد تا برخي اظهارنظرها پيرامون اين مساله به اينجا بينجامد كه اگر درخواست نقد شدن سهم‌ها از سوي سهامداران به ميزان زيادي صورت بگيرد، حجم عظيمي از نقدينگي را وارد بازار آزاد خواهد كرد و حالا سوال اينجا است كه بهترين بازار براي جذب اين سرمايه‌ها كدام است؟
در بازار آتي سكه، اختلاف قيمت سررسيدها روز گذشته به شدت كاهش داشت به طوري كه دو سررسيد اول، تنها 3000 تومان اختلاف بها داشتند و سررسيدهاي بعدي هم تنها 14 و 17 هزار تومان با هم تفاوت داشتند. در اين ميان سررسيد اسفند آتي با قيمت سكه نقدي برابري مي‌كرد و سكه بهمن هم همچنان زير نقدي معامله مي‌شد. هرچند حجم معاملات اين بازار به ميزان زيادي كاهش يافته اما به اعتقاد برخي كارگزاران اين مساله نمي‌تواند تاثير منفي در نقدشوندگي اين بازار داشته باشد. از طرفي اختلاف قيمت بين خريد و فروش يك سررسيد در بازار آتي سكه بسيار اندك است كه به عقيده اين گروه اين مساله از كاهش التهابات بازارهاي ارز و سكه نشات مي‌گيرد و از سوي ديگر نبود سفته بازي در اين بازار و بازارهاي ارز و سكه نقدي، به نفع اقتصاد كشور است. 
از امروز سكه شهريور به جمع سررسيدهاي جاري آتي مي‌پيوندد. نكته مهم اينجا است كه سررسيدهاي يك ماهه به تدريج از اين بازار فاصله مي‌گيرند و در اول فروردين 93، معامله‌گر آتي مي‌تواند سکه آخر آبان اين سال، را معامله كند، به اين ترتيب پوشش ريسك در گذر زمان، كه وظيفه اصلي اين بازار است به آتي بازگردانده مي‌شود و مي‌تواند بر جذابيت آن بيفزايد. 
ديروز در حالي بازارهاي ارز و سكه به تبع صعود اونس طلا بر قيمت‌ها افزودند كه دور جديدي از گفت‌وگوها بين نمايندگان سازمان انرژي اتمي كشورمان با نمايندگان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از صبح اين روز در تهران آغاز شد و محور اصلي اين مذاكرات آينده مسير همكاري‌ها بين ايران و آژانس بود. احتمال دو روزه شدن اين گفت‌و‌گوها وجود داشت و بايد ديد نتايج آن‌چه خواهد بود و آيا تاثيري بر بازار امروز خواهد داشت يا خير اما آنچه مسلم است بازارهاي داخلي نشان داده‌اند كه واكنش‌شان به  این گونه اخبار به صورت بلندمدت نخواهد بود. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۸:۳:۴۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد