تعادل شكننده در بازار بورس اوراق بهادار

تعادل شكننده در بازار بورس اوراق بهادار
بورس اوراق بهادار ديروز در غياب نمادهاي گروه پتروشيمي و شركت‌هاي سرمايه‌گذاري وابسته شاهد تعادل نسبي و شكننده بود.
بورس اوراق بهادار ديروز در غياب نمادهاي گروه پتروشيمي و شركت‌هاي سرمايه‌گذاري وابسته شاهد تعادل نسبي و شكننده بود.
در بازار ديروز معامله گران در شرايطي فعاليت خود را شروع كردند كه نگراني از نحوه تعيين نرخ خوراك و توقف نمادهاي پتروشيمي بازار را به خود مشغول كرده است. در اين شرايط بازار به ويژه نگران وضعيت صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري است كه در توقف نمادهاي پتروشيمي با مشكل نقدشوندگي مواجه‌اند. در همين حال ديروز وضعيت صندوق توسعه بازار نيز توجه فعالان بازار را به خود جلب كرد؛ اين صندوق كه با هدف كمك به بازار در شرايط عدم تعادل ايجاد شده است، براساس آمار منتشره فاقد هر گونه نقدينگي بوده و بخش قابل ملاحظه‌اي از منابع صندوق به سهامي از جمله خودرويي اختصاص يافته است.
با زمينگير شدن اين صندوق عملا نگاه‌ها به سوي حقوقي‌ها است تا با همكاري يكديگر شرايط را براي متعادل كردن بازار فراهم كنند.
در بازار ديروز روند كاهش حجم معاملات ادامه داشت؛ هر‌چند آمار نهايي به دليل معامله دو بلوك فولاد مباركه و ملي مس افزايش را نشان داد؛ اين دو بلوك را صدر تامين براي پرداخت افزايش سرمايه بانك رفاه به اين بانك منتقل كرد.
در بازار ديروز در گروه پالايشگاهي برخي از نمادها توانستند تا صف خريد نيز پيش بروند. در اين گروه ابهام در مورد گزارش‌هاي 9 ماهه اين گروه همچنان ادامه دارد.
در گروه پتروشيمي ديروز رئيس دفتر توسعه صنايع پايين‌دستي پتروشيمي گفت: قيمت محصولات پتروشيمي از نرخ خوراك تاثير نمي‌گيرد. به گزارش نيپنا، مهندس رضا محتشمي‌پور با اشاره به اينكه نرخ خوراك و قيمت محصولات پتروشيمي با هم ارتباطي ندارند، افزود: در تمام بازارها قيمت عرضه يك كالا ناشي از عوامل بازار است و قيمت محصولات پتروشيمي در بازار داخلي نيز از قيمت بازار جهاني تبعيت مي‌كند. 
وي تعيين نرخ 15 سنت را براي خوراك گاز دانست و خاطر‌نشان كرد: خوراك گاز فقط براي توليد سه محصول متانول، اوره و آمونياك استفاده مي‌شود. در گروه فلزي عضو انجمن توليدكنندگان فولاد از تعطيلي ۳۰ درصد شركت‌هاي نوردي و ذوبي به دليل ركود بازار طي دو ماه گذشته خبر داد و گفت: جديدا مصوبه‌اي براي آزادسازي كامل صادرات فولاد بدون محدوديت تناژ تا خرداد ۹۳ صادر شده است.
در مجموع بازار ديروز بازاري متعادل اما بي‌رمق بود. در نهايت ديروز شاخص با 14صدم  درصد
 افت معادل 117واحد به رقم 80هزار و 949واحد رسيد تا شاخص به مرز رواني 80هزار واحد نزديك‌تر شود.
30 بهمن؛ آخرين فرصت تكميل اطلاعات نهادهاي مالي  
همچنين ديروز مديريت نظارت بر نهادهاي مالي سازمان بورس و اوراق بهادار در اطلاعيه‌اي به تمامي شركت‌هاي تامين سرمايه، مشاور سرمايه‌گذاري، پردازش اطلاعات مالي و سبدگردان اعلام كرد كه اطلاعات خود را تا پايان بهمن‌ماه جاري بر روي سامانه ستان تكميل كنند.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۷:۵۳:۱۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد