صعود سررسيد بهمن به بالاي 900 هزار تومان

صعود سررسيد بهمن به بالاي 900 هزار تومان
بالاخره تاثير حضور اولين زن در مسند رياست بانك مركزي آمريكا، در بازار طلا مشاهده شد. روزي كه فعالان اين بازار در انتظار شنيدن صحبت‌هاي جانت يلن پيرامون سياست‌هاي آتي فدرال رزرو بودند، شاهد افزايش بهاي طلا به بيش از 1290 دلار بوديم؛ رقمي كه در سه ماه اخير بي سابقه بوده است.
بالاخره تاثير حضور اولين زن در مسند رياست بانك مركزي آمريكا، در بازار طلا مشاهده شد. روزي كه فعالان اين بازار در انتظار شنيدن صحبت‌هاي جانت يلن پيرامون سياست‌هاي آتي فدرال رزرو بودند، شاهد افزايش بهاي طلا به بيش از 1290 دلار بوديم؛ رقمي كه در سه ماه اخير بي سابقه بوده است.
اظهارات روز سه‌شنبه وي مبني بر ادامه اجراي سياست‌هاي محرك پولي تا بهبود وضعيت بازار كار و اشتغال و حمايت از رشد و رونق اقتصادي قيمت طلا را با رشد چشمگيري روبه‌رو كرد.
يلن در نخستين سخنراني خود در كميته خدمات مالي كنگره اين كشور گفت از اينكه انتظارات وي در مورد آهنگ تغييرات نرخ ‏اشتغال در ماه دسامبر و ژانويه به وقوع نپيوسته، تعجب كرده است. البته وي عنوان كرد كه آمارها آن اندازه ضعيف نبود كه ‏فدرال رزرو را مجبور به توقف كاهش مبلغ سياست‌هاي پولي كند. پس از اينكه اين آمارها منتشر شد بسياري از اظهارنظرها حاكي اين بود كه وضعيت بد آب و هوا موجب اعلام آمارهاي ضعيف بوده است؛ اما رئيس جديد فدرال رزرو در ادامه اين سخنراني اعلام كرد كه با تحليل گزارش اشتغال ماه ژانويه، بازار نبايد به سرعت به اين نتيجه برسد كه وضعيت آب و ‏هوا دليل پايين‌ بودن آمار نسبت به سطح انتظارات است.
هرچند اين سخنراني مهم توانست بازارهاي جهاني طلا را هيجان زده كند اما تاثير آن كوتاه مدت خواهد بود. در حالي كه بهاي طلا در پايان معاملات روز سه‌شنبه، 24 دلار بيشتر از بهاي ثبت شده در پايان كار بازار نيويورك در روز جمعه 18 بهمن بود، روز گذشته از همان آغاز دادوستدها در اين بازار، تغييرات قيمتي فلز زرد، زير محدوده 1291 دلار صورت مي‌گرفت. در اين روز قيمت طلا بين 1284 تا 1293 دلار نوسان مي‌كرد.
از عوامل مهم ديگري كه بر افزايش بهاي جهاني طلا تاثير گذاشت، خبر ناپديد شدن 500 تن طلا در چين بود. بر اساس بررسي‌هاي صورت گرفته در اين كشور بر مبناي ميزان توليد، واردات و مصرف طلا، به نظر مي‌رسد بانك مركزي اين كشور 500 تن طلا به ذخاير خود اضافه كرده است. صندوق اسپايدر كه در رده ده صندوق برتر جهان در ميزان ذخاير طلا قرار دارد، در مجموع 800 تن ذخيره طلا دارد و به اين ترتيب رقم 500 تن طلاي مفقود شده عدد قابل توجهي به نظر مي‌رسد. چين در سال 2009 و يك سال بعد از آغار بحران اقتصادي در آمريكا، زماني كه ميانگين بهاي طلا 1200 دلار بود، آخرين خريد خود را صورت داده بود. پس از آن مقامات اين كشور اعلام كردند كه منابع مالي كافي براي خريد طلا را ندارند، اما به نظر مي‌رسد قيمت پايين اين فلز جذاب‌تر از آن بوده كه دست از خريد بكشند. اين مساله موجب هراس سرمايه‌گذاران طلا در بازارهاي غربي شده، چراكه به نظر مي‌رسد حجم قابل توجهي طلا از بازارهاي غربي به شرق منتقل شده است.
به اين ترتيب طلاي جهاني در نقطه حساسي به سر مي‌برد و به گفته تحليلگران تكنيكال، اولين هدف بعدي طلا براي صعود، 1305 دلار است و اگر موفق به شكست اين سطح مقاومتي شود، مقصد بعدي 1365 دلار خواهد بود كه در اين صورت مي‌توان براي طولاني مدت، روند كاهشي طلا را تمام شده دانست. اتفاق مهم ديگري كه روز سه‌شنبه رخ داد اين بود كه بازار طلا خود را با بازار سهام آمريكا همراه كرد. به اين ترتيب كه بر خلاف روال هميشگي كه صعود يكي از اين بازارها به معني نزول ديگري بود، در اين روز هم بازار طلا و هم سهام به ميزان 5/1 درصد بالا رفتند. به اعتقاد برخي تحليلگران بازار طلا به اين ترتيب فلز زرد نشان داد كه تمايل دارد مسير خود را از بازارهاي سهام جدا كند.
در اين سوي مرزها اما همان‌طور كه پيش بيني مي‌شد، سكه‌هاي نقدي و آتي به تحركات جهاني طلا، واكنشي در جهت افزايش بها نشان دادند. روز گذشته با آغاز به كار بازار آتي سكه، بر سررسيدهاي نزديك تا دور اين بازار بين 9 تا 13 هزار تومان افزوده شد. سكه نقدي هم در اين روز به صعودي كه از روز سه‌شنبه آغاز كرده بود ادامه داد تا پس از گذشت سه ماه دوباره رقم 908 هزار تومان را ثبت كند - يعني 24 هزار تومان افزايش تا ساعت هفده ديروز قيمت به نسبت روز دوشنبه - به اين ترتيب سكه تمام بهار آزادي توانست كمي از حباب منفي خود را جبران كند.
روز گذشته تمام سكه‌هاي آتي بيش از يك درصد افزايش قيمت داشتند. به اين ترتيب دو سر رسيد نزديك اين بازار هم توانستند قيمت‌هاي بالاي 900‌هزار تومان را ثبت كنند.
با وجود اينكه نوسانات روز گذشته طلاي جهاني- تا بعدازظهر به وقت تهران- در محدوده كمتر از بهاي پايان معاملات سه‌شنبه صورت مي‌گرفت، به تدريج بر شدت افزايش قيمت سكه‌هاي آتي و نقدي افزوده شد به طوري كه سررسيدهاي آتي بين 17 تا 22 هزار تومان صعود كردند. به اين ترتيب بالاخره قيمت سكه بهمن آتي هم پس از ماه‌ها به 900 هزار تومان بازگشت. سكه نقدي هم در همان زمان 908 هزار تومان معامله مي‌شد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۷:۰:۴۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد