آتی سكه رونق گرفت

آتی سكه رونق گرفت
بورس كالاي ايران دو روزي است كه خاطره روزهاي خوش و پر رونق تالار معاملات قراردادهاي آتي سكه را دوباره زنده كرده و شاهد بازگشت هيجان به دادوستدهاي اين سكه‌ها است.
بورس كالاي ايران دو روزي است كه خاطره روزهاي خوش و پر رونق تالار معاملات قراردادهاي آتي سكه را دوباره زنده كرده و شاهد بازگشت هيجان به دادوستدهاي اين سكه‌ها است. پس از اينكه اونس طلا با صعود مهم خود به بالاي 1300 دلار قدم اول را برداشت، توانست بازارهاي داخلي سكه و طلا را با خود همراه كند. به اين ترتيب طي دو روز گذشته شاهد افزايش قابل توجه قيمت سكه‌هاي نقدي و آتي بوديم و اين در شرايطي بود كه نوسانات دلار در بازار آزاد، چندان محسوس نبود.  
ديروز در آغاز معاملات آتي سكه، دو سررسيد نزديك اين بازار با كاهش قيمت زير يك درصد و دو سررسيد دور با افزايش قيمت بيش از يك درصد به نسبت بهاي روز شنبه، به استقبال معامله‌گران رفتند. اين روند البته پايدار نبود 
به طوري كه در ادامه شاهد افزايش قيمت هر چهار سررسيد جاري اين بازار بوديم كه اين افزايش در زمان‌هايي بين 9 تا 50 هزار تومان از سررسيدهاي نزديك تا دور بود. بر قيمت دورترين سررسيد آتي در شروع معاملات نزديك به 11 هزار تومان افزوده شد اما در ادامه اين صعود به بيش از 40 هزار تومان هم رسيد. 
اتفاق مهم ديگر اين بود كه پس از ماه‌ها كه سررسيد نزديك آتي زير قيمت سكه نقدي معامله مي‌شد، طي دو روز گذشته و مخصوصا ديروز، شاهد افزايش قابل توجه اختلاف قيمت سررسيد اسفند با سكه نقدي بوديم كه اين اختلاف در ساعاتي به 40 هزار تومان هم رسيد. به اين ترتيب روند صعودي اين دو روز توجه معامله‌گران سكه را دوباره به آتي معطوف كرد تا حجم و ارزش معاملات اين بازار هم افزايش پيدا كند، به طوري كه اين حجم در روز شنبه نزديك به 10 هزار قرارداد معامله شده بود و ديروز هم تا ميانه معاملات، به 12 هزار قرارداد ‌رسيد. 
از سوي ديگر اختلاف ميان سررسيدهاي اين بازار روز گذشته بين 20 تا 30 هزار تومان بود و سكه‌اي كه قرار است در 26 شهريور 93 تحويل شود، تا ميانه معاملات اين روز در بالاترين قيمت به يك ميليون و 47 هزار تومان مي‌رسيد. گفتني است سررسيد تير هم در اين روز بالاي يك ميليون تومان معامله شد. از طرفي روز گذشته سكه بهمن از اين بازار خداحافظي كرد تا آتي دوباره با چهار سررسيد به كار خود ادامه دهد. از آنجا كه اﻓﺰاﻳﺶ ﻗﻴﻤﺖ ﺗﺴﻮﻳﻪ روزاﻧﻪ ﻗﺮاردادﻫﺎي ﻓﻌﺎل آتي چند روزي است ادامه‌دار شده، بورس كالاي ايران طي اطلاعيه‌اي اعلام كرد كه از روز ﺳـﻪ ﺷـﻨﺒﻪ 29 بهمن، ﭘﺲ از اﺗﻤﺎم روز ﻣﻌﺎﻣﻼتي وﺟﻪ ﺗﻀﻤﻴﻦ اوﻟﻴﻪ ﺑﺮاﺑﺮ با يك ميليون و 900 هزار تومان خواهد بود. 
افزايش شديد قيمت سكه‌هاي آتي روز گذشته در حالي بود كه بر قيمت سكه نقدي تنها 1000 تومان افزوده شده بود اما به تدريج اين سكه‌ها هم با صعود آتي پيش رفتند تا جايي كه تا ميانه معاملات اين روز بر بهاي سكه تمام بهار طرح جديد، هشت هزار تومان اضافه شد تا اين سكه به بالاترين قيمت خود طي سه و ماه و نيم اخير برسد. پيش از اين سكه نقدي در 16 آبان امسال قيمت 946 هزار تومان را تجربه كرده بود، البته از حوالي ساعت 13 ديروز، سكه‌هاي نقدي كمي از شدت افزايش بها كاستند؛ (این ریزش تا جایی ادامه پیدا کرد که قیمت این سکه از بهای روز شنبه هم کمتر شد) در همان زمان سررسيد اسفند در محدوده منفي نوسان مي‌كرد و باقي سررسيدها هم از نقدي تبعيت كردند. در اين ميان دلار روز يكشنبه در حدود 2950 تومان معامله مي‌شد و جهش قيمتي را براي اين ارز شاهد نبوديم.
حالا كه پس از ماه‌ها ركود، بازار سكه به روزهاي خوش خود بازگشته، بايد ديد محرك‌هاي كافي براي خريد و تداوم اين هيجان در اين بازار وجود دارد يا خير. در اقتصاد خرد وظيفه قيمت، سيگنال دادن به بازار است به اين معني كه معمولا افزايش قيمت، طرف عرضه و كاهش بها طرف تقاضا را تحت تاثير قرار مي‌دهد. اما ركود سنگيني كه در اين چند ماه در بازار سكه و دلار حاكم بود، موجب شد تا قيمت، خاصيت سيگنال دهي خود را از دست بدهد و نوسانات آن نتواند انگيزه ورود به بازار را ايجاد كند. براي اثبات اين مساله مي‌توان به كاهش شديد حجم معاملات در بازار آتي سكه اشاره كرد. 
اين مساله كه در شرايط فعلي حجم معاملات دوباره افزايش پيدا كرده را مي‌توان نشانه‌اي از بازگشت خاصيت جهت دهي قيمت دانست. اما بايد ديد افزايش قيمت چند روز اخير آيا مي‌تواند بر ميزان خريد سكه تاثير بگذارد يا تداوم آن منجر به افزايش روزافزون حجم دادوستدها خواهد شد؟ از سوي ديگر اين صعود در قيمت و حجم معاملات مي‌تواند نشان‌دهنده بازگشت يك تقاضاي سفته بازي شديد به اين بازارها باشد. با توجه به اينكه قيمت دلار تقريبا ثبات دارد، اين تقاضا مي‌تواند بازار طلا كه داراي تقاضاي حقيقي (مصرفي) است، را تحت تاثير قرار دهد چراكه سكه در قيمت‌هاي فعلي كالاي مصرفي به حساب نمي‌آيد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۷:۳۸:۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد