توقف روند افزايش قيمت سكه

توقف روند افزايش قيمت سكه
پس از ثبت يك عملكرد بسيار بد در سال 2013 كه بهاي هر اونس طلا را تا 28 درصد كاهش داد، از ابتداي سال جاري ميلادي تاكنون قيمت اين فلز در بازارهاي جهاني حدود 10 درصد افزايش داشته است.
پس از ثبت يك عملكرد بسيار بد در سال 2013 كه بهاي هر اونس طلا را تا 28 درصد كاهش داد، از ابتداي سال جاري ميلادي تاكنون قيمت اين فلز در بازارهاي جهاني حدود 10 درصد افزايش داشته است.
 براساس برخي تحقيقات، ميزان شاخص تمايل سرمايه‌گذاران آمريكايي از يك به 6 افزايش پيدا كرده است كه كارشناسان اقتصادي بانك UBS دليل اين امر را عدم گمانه‌زني‌ها به كاهش بيشتر محرك پولي آمريكا، كاهش شاخص سهام در بازارهاي بين‌المللي، رشد تقاضاي خريد طلا از سوي چين، كاهش عرضه طلا از سوي معادن و خطر افزايش يا كاهش نرخ تورم عنوان كردند. هرچند كارشناسان اقتصادي اين بانك معتقدند گرچه اخيرا ميزان تمايل سرمايه‌گذاران به خريد طلا افزايش يافته است، اما اين امر فقط براي مدت كوتاهي خواهد بود. 
البته در اين ميان مساله خريد 500 تن طلا از سوي چين در صدر عوامل موثر بر افزايش قيمت اونس طلا قرار دارد و حتي بيش از برخي آمارهاي اقتصادي، جو بازار اين فلز را هيجاني كرده است.
 پيش از اين در زمان انجام معاملات در بازارهاي آسيايي (همزمان با صبح به وقت تهران) شاهد نوسانات بسيار اندك اونس طلا بوديم، اما اكنون مدتي است كه بر خلاف گذشته، تحركات قيمت طلا در اين ساعات افزايش يافته است كه مي‌تواند نشان‌دهنده حجم بالاي عرضه و تقاضا و انجام معاملات در بازارهاي آسيايي باشد. به اين ترتيب مي‌توان گفت مساله مهم خريد چين در حجم بالا، جهت دهي به بازار طلا را از غرب به شرق منتقل كرده است.
به اين ترتيب در بازار جهاني طلا طي يك هفته گذشته شاهد افزايش 42 دلاري بوديم. اين روند افزايشي تا پايان معاملات دوشنبه گذشته ادامه داشت تا در نهايت قيمت اين فلز رقم 1331 دلار - بيشترين قيمت از سه ماه و نيم گذشته - را ثبت كرد. ديروز اما از همان آغاز دادوستدها در بازارهاي جهاني، بهاي طلا با كاهش مواجه شد به طوري كه تا 1316 دلار هم پايين آمد. گفته مي‌شود يكي از دلايل اين افت، فروش ذخاير طلاي سرمايه‌گذاران براي استفاده از سود افزايش قيمت‌هاي اخير در بازار بوده است. در اين ميان برخي پيش بيني‌ها حكايت از تداوم روند افزايشي طلا براي كوتاه مدت دارند و برخي ديگر معتقدند از آنجا كه افزايش قيمت طلا در بازارهاي جهاني موجب مي‌شود تا سرمايه‌گذاران چيني در خريد طلا تجديد نظر كنند، افت تقاضا از سوي چين بار ديگر موجب كاهش قيمت خواهد شد.
 در اين بين بر اساس برخي تحليل‌هاي تكنيكال، سطح حمايتي قيمت طلا 1317 دلار است و در صورت شكسته شدن اين سطح، قيمت طلا به كمتر از 1305 و حتي 1296 دلار خواهد رسيد. اين اتفاق البته روز گذشته رخ داد و طلا تا ميانه معاملات اين روز به 1314 دلار هم رسيد. 
به دنبال ريزش‌هاي روز گذشته اونس طلا، بازار طلا و سكه تهران هم كه چند روزي است روند افزايش قيمت‌هاي آن ادامه دار شده، از بهاي گرم طلا و سكه‌هاي تمام بهار خود كاست. تا ميانه اين روز قيمت سكه تمام بهار آزادي طرح جديد تا 13 هزار تومان هم كاسته شد تا بهاي آن را به 932 هزار تومان برساند. در همان زمان اما سكه‌هاي ربع، نيم و گرمي اندكي افزايش قيمت داشتند. از سوي ديگر آتي سكه كه كار خود را پيش از بازار نقدي آغاز كرده بود، در ابتدا كمتر از يك درصد در تمام سررسيدها افت قيمت داشت. دليل اين ريزش اندك، كال مارجين‌هاي دو روز گذشته فروشندگان بود كه موجب شد بازار كمي بالا باز شود (به عبارت ديگر ريزش‌ها كمتر از حد انتظار باشد). صعود چند روز گذشته اين بازار موجب ترس فروشندگان و جسور شدن خريداران شد تا جايي كه به بالا رفتن بيشتر قيمت انجاميد.
در ادامه معاملات ديروز آتي سكه در حالي كه سكه نقدي هنوز در دامنه منفي نوسان مي‌كرد سكه‌هاي ارديبهشت تا تير آتي بر قيمت‌ها افزودند. در اين زمان البته بر بهاي دلار هم كمي افزوده شده بود كه در ادامه دوباره با قيمت‌هاي روز دوشنبه برابري مي‌كرد. با گذشت زمان باز هم شاهد نوسان قيمت اين سكه‌ها در هر دو محدوده مثبت و منفي بوديم و سكه نقدي هم ريزش‌هاي شديدتري را (تا 19 هزار تومان) تجربه كرد؛ چراكه قيمت جهاني طلا دوباره به كف روز گذشته نزديك شده بود و پس از آن به 1314 دلار هم رسيد. 
در سوي ديگر اما ديروز مذاكرات ايران و 1+5 در وين آغاز شد. در اين رابطه وزير امورخارجه كشورمان گفت: ما اكنون در گام نخست مرحله نهايي هستيم لذا توقع نداريم كه در گام نخست به توافق برسيم، شايد چند جلسه ديگر طول بكشد تا متني را تهيه كنيم ضمن اينكه برنامه اقدام مشترك هم مي‌تواند براي 6 ماه ديگر تمديد شود. در همين حال سخنگوي وزارت امورخارجه هم اعلام كرد كه دوربعدي مذاكرات در ارديبهشت ماه برگزار خواهد شد. به اين ترتيب به نظر نمي‌رسد از اين دور از گفت گوها انتظار نتايج مشخص و تاثيرگذار وجود داشته باشد، بنابراين انتظاري هم براي واكنش بازارها در قبال اخبار اين مذاكرات وجود نخواهد داشت. 
اگر ريزش‌هاي روز گذشته اونس طلا را آغاز روند كاهشي اين فلز بدانيم، با توجه به ثبات دلار، بايد منتظر بازگشت سكه به قيمت‌هاي چند هفته گذشته و پيش از صعود ناگهاني آن باشيم. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۷:۴۵:۴۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد