بازگشت تعادل به آتي سكه

بازگشت تعادل به آتي سكه
در پی سقوط دلار به زیر 3000 تومان و نزولی شدن اونس طلا صورت گرفت
بعد از پشت سر گذاشتن دو روز صعودي پر‌هيجان در بازارهاي ارز و سكه، بازار متلاطم چند روز اخير، بالاخره ديروز تا حدودي به آرامش رسيد. در اين روز دلار در مرز 2997 تومان دادوستد مي‌شد و سكه نقدي هم با نوسان فراوان در دو محدوده مثبت و منفي، در نهايت به قيمت‌هاي روز سه شنبه باز مي‌گشت و در نهايت هم با ريزش قيمت‌ها از بهاي روز سه‌شنبه كمتر شد. بازار آتي سكه هم در اين ميان، آخرين كال مارجين‌هاي چند روز اخير را تجربه مي‌كرد.
در آغاز معاملات آتي سكه روز گذشته به غير از سكه اسفند، بر قيمت تمام سررسيدها افزوده شد كه اين صعود بين پنج تا 14 هزار تومان بود؛ در ادامه اما بر قيمت سررسيدهاي ارديبهشت تا شهريور بين
17 تا 42 هزار تومان افزوده شد. اما اين روند هم ادامه پيدا نكرد و در حالي كه اونس طلا در بازارهاي بين‌المللي در محدوده 1340 دلار نوسان مي‌كرد، از بهاي سررسيدهاي آتي به تدريج كاسته شد. در ادامه معاملات جهاني طلا در اين روز، قيمت اين فلز با كاهش مواجه شد و تا ساعت 16:30 به وقت تهران به 1333 دلار هم رسيد و قيمت سكه‌هاي نقدي و آتي را با خود پايين كشيد. به اين ترتيب پس از حدود يك هفته تداوم افزايش قيمت‌ها، ديروز شاهد روند نزولي در بازارهاي نقدي و آتي سكه بوديم كه باز هم مهم‌ترين دليل آن تحركات اونس طلا بود.
پيش از اين، در پايان معاملات روز سه شنبه و همچنين ساعات آغازين دادوستدهاي ديروز، با انتشار آمارهاي اقتصادي كه تقويت اقتصاد آمريكا را مورد ترديد قرار مي‌داد، جذابيت طلا براي سرمايه‌گذاران و به دنبال آن قيمت فلز زرد افزايش يافته و با گذشتن از 1345 دلار، به بالاترين رقم در 4 ماه اخير رسيده بود.
اما در اين سوي مرزها، برخي شايعات حاكي از اين بود كه روز گذشته دلار، سكه و طلاي آب شده به ميزان زيادي به بازار تزريق شده كه به عبارتي شناسايي سود خريداران قبلي بوده است. بر اين اساس بسياري به تصور اينكه 1338 دلار، سقف افزايش اونس طلا است، به فروش طلاي آب شده و سكه‌هاي خود پرداختند. اما اونس طلا روز سه شنبه به بالاي 1340 دلار صعود كرد و به عبارتي با شكستن اين سطح مقاومتي مي‌توان گفت اگر براي چند روز در بالاي 1340 دلار نوسان كند، اين مرز را به سطح حمايتي خود تبديل خواهد كرد. تحليلگران تكنيكال، سطح مقاومتي بعدي اين فلز گرانبها را 1365 دلار پيش‌بيني مي‌كنند.
در حال حاضر سود آربيتراژ سالانه آتي سكه حدود 28 درصد است كه جذابيتي براي خريدار و آربيتراژور ندارد. روز سه‌شنبه اين سود براي سررسيد ارديبهشت در دقايقي به 42 تا 43 درصد رسيد اما بازار به سرعت خود را اصلاح كرد و نشان داد و فعالان آتي در زمان افزايش شديد قيمت، هيجان زده عمل نكردند و وقتي قيمت‌ها بيش از حد افزايشي شد، موقعيت‌هاي خود را بستند تا بازار دوباره متعادل شود.
اين تعادل روز گذشته به آتي بازگشت چراكه روز سه‌شنبه قيمت‌ها بيش از حد انتظار بالا رفته بودند. كساني كه در اين روز با حجم زياد در سررسيدهاي دور فروختند و خريد در سررسيدهاي نزديك را انجام دادند، باعث شدند تا قيمت سررسيدهاي نزديك بيش از حد افزايشي شود اما آربيتراژورها اين روند را اصلاح كردند.
به اعتقاد برخي كارشناسان بازار آتي، پايداري روند افزايشي قيمت‌ها مستلزم صعود اونس طلا در كنار دلار است و روند نزولي هم در پي باقي ماندن دلار در سطح قيمتي فعلي - براي حداقل يك هفته آينده - در كنار سقوط اونس طلا ممكن خواهد بود. دلار با گذشتن از مرز رواني قبلي 2960 تومان طي دو، سه روز اخير، حالا 3000 تومان را به عنوان مرز رواني جديد تجربه مي‌كند و مهم است كه آيا در كانال 3000 تومان باقي خواهد ماند يا دوباره به زير اين مرز باز خواهد گشت.
اظهارات چند روز اخير مقامات اقتصادي كشور مبني بر اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها از فروردين يا ارديبهشت ماه سال آينده از عواملي بود كه به بالا رفتن بهاي دلار دامن زد. در مرحله اول هدفمندسازي يارانه‌ها، بازار تجربه صعودي شدن دلار را آن هم به شكل جهشي پشت سر گذاشت و در آن زمان حدود 600 تومان بر قيمت اين ارز مهم افزوده شد. حالا با اعلام اجراي مرحله دوم هدفمندي از بهار سال 93، احتمال افزايش تقاضا براي اين ارز وجود دارد.
پيش از اين در زمان دولت‌هاي نهم و دهم، در ماه‌هاي پاياني سال شاهد جمع آوري دلار از بازار و دامن زدن به صعود قيمت اين ارز بوديم و وقتي قيمت بالا مي‌رفت، مجددا دلارهاي جمع آوري شده در بازار به فروش می‌رسید تا ريال جذب شود و قيمت دلار هم در پي آن پايين مي‌آمد؛ اما اكنون و در زمان دولت يازدهم شاهد چنين حركت‌هايي نيستيم و بازار ارز در نيمه دوم سال 92، بازار آرام با حركات منطقي بوده است.
در چنين شرايطي برخي، افزايش قيمت‌هاي چند روز اخير را براي دلار و سكه‌هاي آتي غير‌منطقي و بي‌دليل عنوان مي‌كنند و دليل اين صعود را تنها جوسازي به‌منظور صعودي شدن اين بازارها مي‌دانند؛ اين در حالي است كه به گفته شماري از صرافان، تا روزهاي پاياني هفته گذشته، تقاضاي چنداني براي خريد ارز وجود نداشت اما روز سه‌شنبه تقاضا بيش از 10 درصد افزايش يافته و همين مساله تا حدودي نرخ ارز را صعودي كرده است. به اين ترتيب روز سه‌شنبه دلار با قيمت 3025 تومان هم معامله شد اما روز گذشته قيمت آن تا حدودي كاهش پيدا كرد. در كنار اين امر، صعود مهم طلا به بالاي 1340 دلار هم از ديگر عوامل تاثيرگذار بر افزایش قيمت سكه بود. در بازار آتي سكه، كال مارجين شدن فروشندگان هم از عوام مهم تداوم افزايش قيمت به حساب مي‌آمد. در كنار اين مسائل، نمي‌توان نزديك شدن به روزهاي پاياني سال و تقاضا براي ارز و سكه را نيز ناديده گرفت.
اما پيرامون حباب سكه بايد گفت سكه تمام بهار آزادي بسيار نزديك به قيمت طلاي خود معامله مي‌شد اما سكه‌هاي نيم و ربع بهار آزادي همچنان حباب مثبت دارند. برخي تحليلگران بازار سكه بر اين باورند كه تقاضاي سفته بازي براي اين سكه‌ها به نسبت سكه تمام بيشتر است چراكه قيمت آنها پايين‌تر است و سرمايه‌هاي كوچك‌تر را هم جذب مي‌كند و از طرفي قيمت ذاتي سكه تمام افزايش چنداني را نشان نمي‌دهد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۸ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۸:۰:۴۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد