بازار بورس سبز شد

بازار بورس سبز شد
بورس اوراق بهادار تهران ديروز شروع هفته‌اي مثبت را با ثبت رشد 319 واحدي شاخص كل شاهد بود. در بازار ديروز معامله‌گران در شرايطي فعاليت خود را شروع كردند كه تزريق نزديك به 50ميليارد تومان نقدينگي در بازگشايي دو نماد نفت و گاز پارسيان و تاپيكو موجب شده است نقدينگي بازار اندكي ترميم يابد.
بورس اوراق بهادار تهران ديروز شروع هفته‌اي مثبت را با ثبت رشد 319 واحدي شاخص كل شاهد بود. در بازار ديروز معامله‌گران در شرايطي فعاليت خود را شروع كردند كه تزريق نزديك به 50ميليارد تومان نقدينگي در بازگشايي دو نماد نفت و گاز پارسيان و تاپيكو موجب شده است نقدينگي بازار اندكي ترميم يابد.
در همين حال با توجه به نزديكي پايان سال انتظار مي‌رود ضعف سنتي اسفند‌ماه نيز رفته رفته فروكش كند؛ هر‌چند محدوديت‌هاي فروش موجود در بازار، مسير حركت طبيعي بازار را با مشكل مواجه ساخته است. در بازار ديروز معامله‌گران شاهد بازگشايي متعادل نماد پتروشيمي جم بودند تا اين نماد نيز به صورت طبيعي به بازار بازگردد. با اين بازگشايي نگراني از وضعيت گروه پتروشيمي به ميزان قابل ملاحظه‌اي كاهش يافته است. در همين حال از آنجا كه كمتر از 4ماه ديگر تمامي شركت‌ها به ويژه شركت‌هاي پتروشيمي سود نقدي پرداخت مي‌كنند وضعيت اين گروه مستحكم شده است. انتظار مي‌رود بازگشايي 5 نماد پرديس، زاگرس، شيراز، كرمانشاه و خراسان نيز با شرايط مناسبي صورت گيرد. در همين حال ديروز در آستانه عرضه بلوك 17درصدي هلدينگ خليج فارس نگاه‌ها به سوي اين بلوك و خريداران احتمالي آن معطوف بود.گفته مي‌شود صندوق نفت و يك كنسرسيوم مركب از بانك ملت، ثامن، ستاداجرايي فرمان امام(ره) و همراه اول نيز در اين رقابت 10 هزار ميليارد توماني حاضر خواهند شد. در همين حال ديروز در گروه پتروشيمي مجمع تشخيص مصلحت در نامه‌اي به شوراي نگهبان به مصوبه مجلس در مورد خوراك پتروشيمي‌ها ايراد گرفته است. در اين نامه آمده است: در بند «ج» تبصره الحاقي 21 لايحه بودجه، قيمت پايه خوراك گاز واحدهاي پتروشيمي در چارچوب قانون هدفمند كردن يارانه‌ها، با حفظ نرخ بازدهي 25درصدي اين واحدها، بايد حداقل 15 سنت در هر متر مكعب باشد. اين امر از اين حيث كه باعث افزايش قيمت نهايي محصولات اين واحدها مي‌شود، رقابت‌پذيري آنها را كاهش داده و در نهايت به عدم ثبات اقتصادي مي‌انجامد و در نتيجه با بند 3 سياست‌هاي كلي امنيت اقتصادي (مصوب 1379) و نيز بند 3 سياست‌هاي كلي تشويق سرمايه‌گذاري (مصوب 1389) مغايرت دارد و پيشنهاد مي‌شود قيمت‌هاي پيشنهادي دولت در اين زمينه مورد پذيرش قرار گيرد.
در گروه سرمايه‌گذاري، مجمع شركت سرمايه‌گذاري توسعه تقسيم 550 ريال سود نقدي به ازاي هر سهم را به تصويب رساند.
در گروه بانكي ديروز بانك صادرات آگهي واگذاري سهام نيروگاه منتظر قائم را منتشر كرد. در اين آگهي آمده است: بانك صادرات ايران در نظر دارد 100 درصد مجموعه دارايي خود در نيروگاه منتظر قائم را به صورت نقد و اقساط از طريق مزايده عمومي واگذار نمايد. 
در گروه خودرويي ديروز آگهي افزايش سرمايه ايران‌خودرو منتشر شد؛ گفته مي‌شود اين شركت 60درصد افزايش سرمايه خواهد داشت. در همين حال شايعاتي در مورد احتمال اعلام سود شركت براي سال آينده در بازار ديروز شنيده مي‌شد.
در مجموع بازار ديروز بازاري مثبت بود كه در آن شاخص با رشد 4/0 درصدي به 80هزار و 105واحد رسيد. ارزش معاملات نيز ديروز به 390ميليارد تومان بالغ شد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۹:۹:۳۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد