تداوم افت بازار بورس

تداوم افت بازار بورس
بورس اوراق بهادار تهران ديروز بار ديگر به روند افت فرسايشي خود بازگشت و با ثبت 65/0 درصد افت به رقم 79هزار و 584واحد رسيد. در حالي كه معامله‌گران به دليل رشد شاخص در روز شنبه ديروز در انتظار بازاري مثبت يا حداقل متعادل بودند، اين امر رخ نداده و بازار رو به ضعف گذاشت.
بورس اوراق بهادار تهران ديروز بار ديگر به روند افت فرسايشي خود بازگشت و با ثبت 65/0 درصد افت به رقم 79هزار و 584واحد رسيد. در حالي كه معامله‌گران به دليل رشد شاخص در روز شنبه ديروز در انتظار بازاري مثبت يا حداقل متعادل بودند، اين امر رخ نداده و بازار رو به ضعف گذاشت.
بيشتر كارشناسان بر اين باورند كه محدوديت‌هاي برقرار شده در زمينه ميزان فروش و همچنين نزديكي پايان سال و نياز فعالان حقيقي و حقوقي به نقدينگي موجب تداوم ضعف بازار شده است. در حال حاضر همچنين نبود كشف قيمت مناسب نمادهاي در حال معامله و همچنين ناتواني معامله‌گران براي خريد و فروش مداوم به دليل محدوديت‌هاي برقرار شده نيز موجب انفعال بسياري از بازيگران بازار شده است و سرمايه‌گذاران به دليل احتمال ناتواني در فروش از خريد خودداري كرده و حتي از روند اصلاح پرتفوي سنتي در اسفند ماه و پس از اعلام گزارش پيش‌بيني سود شركت‌ها خبري نيست.
در بازار ديروز در مهمترين وضعيت، عرضه بلوك 17درصدي هلدينگ خليج فارس بدون خريدار باقي ماند و هيچ يك از خريداران احتمالي براي خريد اين بلوك داوطلب نشدند. حصه نقدي 3هزار ميليارد توماني اين بلوك يكي از دلايل عدم رغبت خريداران بود. در بازار ديروز در گروه پتروشيمي، سومين هلدينگ اين صنعت، پترول با انتشار اطلاعيه شفاف سازي بازگشايي شد. در اين اطلاعيه مديرعامل اين شركت در خصوص تاثير‌پذيري افزايش نرخ گاز شركت‌هاي زير مجموعه خود اعلام كرد با توجه به عدم تطابق سال مالي اين شركت و شركت‌هاي موجود در پرتفوي، نرخ خوراك 13سنت براي واحدهاي پتروشيمي، برسود سال مالي منتهي به شهريور93 اين شركت هيچ‌گونه تاثيري نخواهد داشت. 
با اين وجود پترول، ديروز با 20درصد افت قيمت بازگشايي شد. روز گذشته همچنين شركت سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي، در اطلاعيه‌اي از بي‌تاثير بودن افزايش نرخ خوراك گاز پتروشيمي‌ها بر سود سال مالي ٩٢ اين شركت خبر داد.
مدير‌عامل شركت سرمايه‌گذاري بازنشستگي كشوري در اطلاعيه‌اي به سازمان بورس و اوراق بهادار آورده است: سازمان بورس و اوراق بهادار بلافاصله پس از تصويب نرخ ١٣ سنت به عنوان قيمت هر متر مكعب گاز تحويلي شركت‌هاي پتروشيمي كه خوراك آنها گاز است، اقدام به توقف نمادهاي پتروشيمي و شركت‌هاي سرمايه‌گذاري متاثر از آن كرد. در اين راستا نماد «وصندوق» نيز توسط ناظر محترم بازار متوقف شد.
اكبر محققي افزوده است: در صورتي كه نرخ تعيين شده گاز از سال ١٣٩٣ براي شركت‌ها اجرايي شود، با توجه به شناسايي سود ١٣٩٢ شركت‌هاي سرمايه‌پذير در بودجه سال مالي منتهي به پايان شهريورماه سال ٩٢ و با توجه به تغيير نيافتن بودجه شركت‌هاي سرمايه‌پذير براي سال مالي ٩٢، تغيير با اهميتي در بودجه ارائه شده اين شركت اتفاق نخواهد افتاد. بر اين اساس تعيين بخشي از بودجه منوط به تقسيم سود شركت‌هاي سرمايه پذير در مجامع اين شركت‌ها خواهد بود. اما در صورتي كه نرخ تعيين شده عطف بما سبق شود و به سال مالي منتهي به ٢٩ اسفندماه ٩٢ تسري يابد، اعلام پيش‌بيني سود شركت سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي كشوري مستلزم اعلام سود جديد توسط شركت‌هاي سرمايه پذير براي سال مالي ١٣٩٢ آن شركت‌ها خواهد بود.
در گروه حمل‌ونقل، شركت توسعه خدمات دريايي و بندري سينا پيش‌بيني درآمد هر سهم سال مالي 92 را با افزايش 170 درصدي و پوشش 58 درصدي آن طي دوره 9 ماهه به بازار منعكس كرده است.
به گزارش «سنا»، با وجود گذشت فاصله زماني بسيار كوتاه از عرضه اوليه سهام شركت، نوسانات زيادي در كيفيت، محتوا و مبالغ پيش‌بيني سود هر سهم شركت مشاهده مي‌شود (تعديل 170 درصدي در فاصله زماني كمتر از 40 روز از زمان ارائه پيش‌بيني بر اساس صورت مالي دوره 6 ماهه كه عرضه اوليه سهام بر اساس آن صورت گرفته است.) كه ضروري است سرمايه‌گذاران و ديگر استفاده كنندگان محترم در تصميمات خود به اين امر توجه ويژه‌اي مبذول دارند كه اطلاعات ارائه شده از طرف شركت تاكنون، از قابليت اتكاي مناسبي برخوردار نبوده است. پرونده شركت در اين خصوص در كميته رسيدگي به تخلفات سازمان در دست بررسي است. در گروه انفورماتيك ديروز نماد مفاخر با صف خريد همراه بود. در اين گروه رتاپ براي سال آتي 1228 ريال به ازاي هر سهم اعلام كرده است. در مجموع بازار ديروز بازاري ضعيف و بي‌رمق بود كه در آن ارزش كل معاملات به 253ميليارد تومان در بورس و فرابورس رسيد.
كاهش دسته‌جمعي نماگرهاي فرابورس 
 نماگرهاي اصلي فرابورس روز گذشته را با كاهش سپري كردند؛ به طوري كه در پي كاهش حجم و ارزش كل مبادلات اين بازار، آيفكس نيز با افت 8/7 واحدي مواجه شد و به كانال 750 واحدي بازگشت.
در جريان معاملات روز گذشته حدود 71 ميليون برگه اوراق بهادار در 19 هزار مرتبه ميان سهامداران فرابورسي دادوستد شد و ارزش كل ناشي از اين مبادلات به حدود 652 ميليارد ريال رسيده كه حجم و ارزش يادشده در مقايسه با معاملات روز شنبه به ترتيب 20 درصد و 28 درصد كاهش نشان مي‌دهد.
همچنين در اين روز بیشترین حجم معاملات به جابه‌جایی 19/15 سهم گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان تعلق گرفت و توسعه برق عسلویه مپنا هم با معاملات 22/37 میلیارد ریالی خود در صدر بیشترین ارزش معاملات فرابورس قرار داشت.
بیشترین افزایش قیمت در بازار ديروز نصیب شرکت‌های توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، تولید برق عسلویه مپنا و مجتمع معادن مس تکنار شد و در آن‌سوی بازار هم با توجه به دامنه نوسان 50 درصدی گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، این نماد با کاهش 41/20 درصدی مواجه شد.
 از سوی دیگر اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در بازه قیمت 599 تا 610 هزار
 ريال داد‌و‌ستد شد و بیشترین حجم معاملات اوراق با درآمد ثابت هم به خرید و فروش 80 هزار برگه اجاره رایان تعلق داشت. در بازار ETF 227 هزار و 918 واحد صندوق قابل معامله اطلس به ارزش 1/2 میلیارد ریال معامله شد.
به گزارش روابط‌عمومی فرابورس ایران، نماد معاملاتی شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام در خصوص افزایش سرمایه؛ نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر) پس از ارائه اطلاعات شفاف‌سازی و نماد معاملاتی شرکت‌های فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال (قچار)، هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) و شرکت توکاریل (توریل) نیز پس ازارائه اطلاعات پیش‌بینی به تابلوی فرابورس بازگشتند.
افت قيمت نمادهاي انتقالي به بازار توافقي 
رحيم جليل‌زاده، از كارشناسان بازار سرمايه، در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، با اشاره به اينكه انتقال نمادها بين بازارهاي مختلف به‌خصوص انتقال به بازارهاي بالاتر يا شاخص‌هاي بهتر مانند انتقال از فرابورس به بورس اثر مثبتي بر حجم معاملات، بازدهي و پوشش اطلاعات و اخبار شركت‌ها دارد، اظهار كرد: طبعا عكس اين موضوع نيز در مورد نزول بازار يا اخراج از بورس صادق است.
وي ادامه داد: انتقال بين تابلوهاي بازارهاي مختلف به عنوان يكي از عوامل موثر در اطمينان سرمايه‌‌گذاران و تصميم‌گيري براي خريد يا فروش مد نظر قرار مي‌گيرد.
اين كارشناس بازار سرمايه تاكيد كرد: تحقيقات بين‌المللي حكايت از بازدهي غيرعادي يا خلاف قاعده و روند بازار 14 نماد منتقل شده دارد. جليل‌زاده با اشاره به اينكه اخراج شركت‌ها از بورس، بيشتر به از بين رفتن فرصت فروش منجر ‌شده است، گفت: اكنون انتقال 14 شركت به بازار پايه، موضوعي است كه نتايجي همانند بررسي‌ بين‌المللي داشته است؛ انتقال 14 شركت، منجر به بازدهي منفي غيرعادي نسبت به شاخص شده است. وي گفت: انتقال 14 شركت از بازار پايه فرابورس به بازار توافقي در 21 دي‌ماه اعلام شد و از ابتداي اسفند اجرايي شد. هر چند اين موضوع در ابتدا، روشي براي كنترل قيمت و جلوگيري از رشد افسار‌گسيخته قيمت سهام شركت‌هابود، اما به موج نگراني‌ها در بازار سرمايه و خروج سرمايه‌گذاران و كاهش شاخص منجر شد. اين كارشناس بازار افزود: از زمان اعلام رسمي انتقال 14 شركت يادشده، شاخص بورس حدود 8 درصد كاهش يافته است؛ با اين حال 14 شركت انتقال يافته به‌طور متوسط 34 درصد كاهش قيمت داشته‌اند كه به عنوان مثال سرمايه‌گذاري چشم‌انداز توسعه شمال از 24 دي‌ماه تا 7 اسفند‌ماه با كاهش 57 درصدي صدر‌نشين اين كاهش قيمت‌ها است.
وي افزود: شركت‌هاي پتروشيمي انتقال يافته، بيشتر طرح‌هاي پتروشيمي بوده‌اند كه پيشرفت بين 5 تا 35 درصد دارند و در برخي موارد نيازمند تامين مالي يا تامين خوراك هستند. اين شركت‌ها نيز كاهش 40 درصد قيمت را تجربه كرده‌اند. اين در شرايطي است كه شاخص صنعت شيميايي بورس تنها 5 درصد كاهش يافته است.
وي با بيان اينكه سهام شركت‌هايي كه بالاتر از قيمت اسمي بوده‌اند، كاهش شديدتري را تجربه كرده‌اند، گفت: دو شركت سيماني بازار پايه كه نزديك به قيمت اسمي معامله مي‌شدند، به‌طور ميانگين بازده منفي 12 درصد داشته‌اند كه در حدود بازده منفي صنعت سيمان است و مي‌توان گفت كه شركت‌هايي كه بازدهي بيشتري تا پيش از اعلام انتقال داشته‌اند و از ارزش ذاتي خود فاصله بيشتري گرفته بودند، كاهش بيشتري داشته‌اند.
وي در پايان خاطرنشان كرد: هر چند اين موضوع دقيق نيست و روند آتي قيمت و سودآوري پاسخ دقيق‌تري به اين موضوع خواهد داد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۷:۴۰:۵۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد