اختلاف 200 هزار توماني سكه نقدي و سررسيد شهریور

اختلاف 200 هزار توماني سكه نقدي و سررسيد شهریور
در نبود معاملات جهاني طلا در دو روز ابتداي هفته، دلار توانست به بازيگر اصلي ميدان تبديل شود. اين ارز مهم در ادامه روند صعودي كه تقريبا از دو هفته گذشته آغاز كرده است، در طول دو روز گذشته در مسير افزايش قيمت قرار داشت تا جايي كه ديروز برای ساعاتی از مرز 3050 تومان هم عبور كرد.
در نبود معاملات جهاني طلا در دو روز ابتداي هفته، دلار توانست به بازيگر اصلي ميدان تبديل شود. اين ارز مهم در ادامه روند صعودي كه تقريبا از دو هفته گذشته آغاز كرده است، در طول دو روز گذشته در مسير افزايش قيمت قرار داشت تا جايي كه ديروز برای ساعاتی از مرز 3050 تومان هم عبور كرد.
در اين ميان برخي صرافي‌ها 3055 تومان را هم براي فروش دلار بر تابلوي خود ثبت كردند. این قیمت البته پایدار نبود و در ادامه به حدود 3040 تومان بازگشت. از ميان سه عامل مهمي كه بر بازار ارز اثرگذارند – ميزان عرضه و تقاضا، تقاضاي سفته بازي و سياست‌هاي بانك مركزي - عامل اول به ميزان فراواني در نوسانات يكي دو هفته اخير دخيل بوده است. اين نوسانات البته سفته بازان را هم دوباره و پس از مدت‌ها به بازار ارز وارد كرده است. اما به نظر نمي‌رسد بانك مركزي در اين ميان در بازار ارز به شكل محسوس يا نامحسوس دخالتي كرده باشد و به‌طور قطع مي‌توان گفت از روش‌هاي دولت‌هاي نهم و دهم نيز كه در ماه‌هاي پاياني سال با هدف كنترل بازار ارز اجرا مي‌شد و در اغلب موارد به افت و خيزهاي غيرمنطقي مي‌انجاميد، استفاده نكرده است. حتي سياست جمع‌آوري ريال در ماه‌هاي پاياني سال به منظور پرداخت حقوق و عيدي كارمندان دولت، توسط اين بانك از طريق انتشار اوراق مشاركت صورت گرفت كه عملا تاثيري بر بازار دلار نداشت.
به اين ترتيب روند روزهاي اخير دلار كه بالاخره توانسته بازار راكد آن را رونق ببخشد، روالي عادي به نظر مي‌رسد چراكه عوامل موثر بر اين صعود واقعي‌اند. از آن جمله مي‌توان به تقاضاي مسافران نوروزي، خبر اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها در اوايل سال آينده و افزايش قيمت خوراك پتروشيمي‌ها اشاره كرد. 
روز گذشته در نبود معاملات جهاني طلا، صعود دلار توانست باز هم سكه‌هاي بازار آتي را با خود همراه كند. در ابتداي دادوستدهاي اين روز سررسيدهاي اين بازار بين 14 تا 36 هزار تومان افزايش قيمت داشتند و به تدريج تا ميانه معاملات در بالاترين قيمت بين 
15 تا 40 هزار تومان صعود كردند. اين در حالي بود كه افزايش بهاي سكه نقدي تنها پنج تا 6 هزار تومان بود (قيمت سكه تمام بهار تا ميانه معاملات ديروز بين 970 تا 975 هزار تومان در نوسان بود). البته آتي سكه هم در ادامه كمي از شدت افزايش قيمت‌ها كاست. اختلاف بين سررسيدهاي آتي سكه در روز گذشته باز هم افزايش داشت و به 50 تا 70 هزار تومان مي‌رسيد يعني ارقامي كه در زمان‌هايي همچون روزهاي شدت گرفتن بحران سوريه به آن رسيده بود. اين مساله موجب شد تا تفاوت قيمت سكه نقدي با دورترين سررسيد آتي - كه در دو ماه گذشته به كمتر از 50 هزار تومان رسيده بود - روز گذشته به بيش از 200 هزار تومان برسد. در همين حال دو سررسيد نزديك و دور اين بازار هم روز گذشته بيش از 180 هزار تومان اختلاف قيمت داشتند. همانطور كه در روزهاي گذشته نيز عنوان شد، اين اختلاف قيمت‌ها تا حدودي غيرمنطقي است و بازيگران آتي بايد با آگاهي كامل وارد موقعيت‌هاي جديد شوند. 
پيرامون تحركات جهاني طلا بايد گفت برنامه تداوم كاهش خريد اوراق قرضه از سوي بانك مركزي آمريكا علاوه‌بر اينكه مي‌تواند به پیش‌بینی شركت‌كنندگان در نظرسنجي كيتكو براي اين هفته جامه عمل بپوشاند (بيش از 60 درصد شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي به كاهش قيمت طلا راي داده‌اند)، عملا به ضرر طلا وارد عمل شده و مي‌تواند روند حركتي اونس اين فلز را حداقل تا سيگنال بعدي تاثيرگذار بر نرخ فلز زرد، رو‌به كاهش نگه دارد. 
به اعتقاد برخي تحليلگران تكنيكال سطح قيمتي 1321 تا 1326 دلاري براي طلا طي روزهاي آينده اهميت زيادي خواهد داشت. اگر قيمت طلا نتواند اين سطح قيمتي را در روزهاي آينده حفظ كند، احتمال كاهش قيمت فلز زرد به كمتر از 1317 دلار نيز وجود دارد ولي در صورت حفظ اين سطح قيمتي احتمال افزايش قيمت طلا به بيش از 1342 دلار نيز وجود دارد.
 قيمت اين فلز در پايان معاملات روز جمعه 1326 دلار بود. به اعتقاد اين گروه در صورت ادامه روند نزولي قيمت طلا احتمال افت بيشتر قيمت‌ها به كمتر از 1291 دلار نيز وجود دارد. به هر ترتيب امروز علاوه‌بر تحركات دلار، طلا هم دوباره وارد بازي شده و در مسير پيش روي سكه‌هاي آتي اثرگذار است. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۷:۴۱:۴۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد