همسويي بازارهاي طلا، سكه آتی و ارز در جهت كاهش قيمت

همسويي بازارهاي طلا، سكه آتی و ارز در جهت كاهش قيمت
بازار قراردادهاي آتي سكه كه از ابتداي اين هفته با تمام توان در جهت صعود قيمت حركت مي‌كرد، طي دو روز گذشته ناگهان به ميزان زيادي ريزش داشته است.
بازار قراردادهاي آتي سكه كه از ابتداي اين هفته با تمام توان در جهت صعود قيمت حركت مي‌كرد، طي دو روز گذشته ناگهان به ميزان زيادي ريزش داشته است. كارشناسان بازار سكه و طلا اين رفتار را بيش از هر چيز تبعيت از مسير جهاني طلا مي‌دانند. در اين ميان دلار بازار تهران هم در اين دو روز كاهش قيمت داشته و از 3117 تومان – كه در پايان معاملات روز دوشنبه و ساعات ابتدايي دادوستدهاي سه‌شنبه به آن رسيده بود – ديروز تا 3050 تومان هم سقوط كرد.
با وجود اينكه اغلب پيش‌بيني‌ها از حركت طلا در مبادلات جهاني مبناي صعودي دارد، اما اين فلز به‌رغم اينكه مهم‌ترين عامل جهش چند روز گذشته خود - بحران كي‌یف - را همچنان دارا است، از معاملات روز سه‌شنبه رو به نزول گذاشته است كه اين امر تا حدودي به كاهش تقاضاي واقعي و فيزيكي مربوط است. به عقيده تحليلگران در حال حاضر، طلا به تنش‌هاي ژئوپلتيكي بسيار حساس است. اين امر لزوما نشانه خوبي نيست؛ چراكه جهت حركتي اونس در پي كمرنگ شدن عوامل صعودي فعلي خود، مي‌تواند به سرعت تغيير كند. به عقيده اين گروه احتمال اندكي عقب گرد در قيمت‌ها بسيار زياد است، اما در كوتاه‌مدت تغيير قيمت‌ها به اخبار منتشره بستگي دارد.
در همين حال تازه‌ترين تحليل تكنيكال CNBC نشان مي‌دهد كه سطح مقاومتي بعدي براي قيمت طلا 1352 و 1361 دلار خواهد بود. اين فلز در معاملات روز دوشنبه توانست تا 1351 دلار صعود كند، اما از آن پس رو به نزول نهاد. با اين حال به باور برخي تحليلگران در صورت شكسته شدن اين سطح احتمال افزايش قيمت طلا به 1390 تا 1410 دلار نيز وجود خواهد داشت. در همين راستا به گزارش «ايسنا»، بزرگ‌ترين توليدكننده طلاي جهاني اعلام كرده است كه اين فلز به پايين‌ترين سطح قيمت رسيده و ممكن است در سال آينده از مرز 1500 دلار در هر اونس عبور كند. با پيش‌بيني بريك گولد قيمت طلا ممكن است ظرف دو تا سه سال آينده به حدود 2000 دلار در هر اونس صعود كند.
البته تحليلگران در مورد دورنماي قيمت طلا اختلاف‌نظر دارند. به گزارش سايت طلا، گلدمن ساكس ماه گذشته پيش‌بيني خود از قيمت 1050 دلار هر اونس طلا تا پايان سال را تكرار كرد. وست پك بنكينگ نيز كاهش قيمت هر اونس طلا به 1011 دلار در دسامبر را پيش‌بيني كرده است؛ اما يو.بي.اس در 19 فوريه پيش‌بيني خود از قيمت هر اونس طلا را در سال 2014 از 1200 به 1400 دلار افزايش داد. در چنين شرايطي انتشار آمارهاي نگران كننده نسبت به وضعيت اقتصادي آمريكا تاثير زيادي بر پيش‌بيني صندوق‌هاي پوشش ريسك سرمايه‌گذاري جهان درخصوص ادامه روند صعودي قيمت طلا در ماه‌هاي آينده داشته است. با روند يكي دو روز اخير اونس طلا، قيمت سكه‌هاي بازار آتي به تبع بازار نقدي افت كرده و اين مساله موجب شده تا اختلاف ميان سررسيدهاي اين بازار نيز كاهش پيدا كند. ديروز تفاوت ميان سكه نقدي و سررسيد اسفند آتي هم با افت چشمگير، به حدود 7000 تومان رسيد در حالي كه در روزهاي ابتدايي هفته كه اين بازارها اوج افزايش قيمت را تجربه مي‌كردند، اين اختلاف به 40 هزار تومان هم رسيده بود. در اين ميان هر گرم طلاي 18 عيار كه تا روز دوشنبه با افزايش به بيش از 101 هزار تومان رسيده بود، تا ميانه معاملات روز گذشته به 98 هزار تومان رسيد. سكه‌هاي تمام بهار آزادي در اين روز در هر دو محدوده مثبت و منفي نوسان كردند، اما اين دامنه نوسان محدود بود به‌طوري‌كه اغلب به سطح قيمتي سه‌شنبه باز مي‌گشتند. حركت سكه‌هاي نيم و ربع بهار آزادي در چند روز اخير با سكه تمام چندان منطبق نبوده است كه يكي از دلايل آن وجود تقاضاي بيشتر براي سكه‌هاي با گرم پايين‌تر در روزهاي پاياني سال است.
به غير از سكه اسفند، باقي سررسيدهاي آتي ديروز با كاهش قيمت آغاز به كار كردند. اين كاهش در ابتدا بين 20 تا 30 هزار تومان بود كه در ادامه در بيشترين ريزش بين 30 تا 50 هزار تومان از قيمت كاسته شد. سكه اسفند، اما در اين بين تنها در كمترين قيمت روزانه خود شاهد كاهش بها به نسبت قيمت تسويه روز سه‌شنبه بود و در اغلب ساعات معاملاتي روز گذشته در محدوده سبز نوسان مي‌كرد. تغييرات قيمتي سكه نقدي و آتي در شرايطي بود كه اونس طلا ديروز در محدوده قيمت‌هاي سه‌شنبه (1334 دلار) معامله مي‌شد. در اين روز - تا ساعت 16:00 به وقت تهران - كمترين و بيشترين قيمت جهاني طلا به ترتيب 1333 و 1340 دلار بود.
از جمله عواملي كه در قيمت طلا اثرگذار است نشست مقام‌هاي ارشد بانك مركزي اروپا است كه قرار است امروز برگزار شود. كارشناسان اقتصادي بر اين باورند که برگزاري اين نشست در كنار پيش‌بيني و ارزيابي بانك مركزي اروپا نسبت به وضعيت اقتصادي منطقه يورو طي ماه‌هاي آينده، در شرايط كنوني مهم‌ترين عاملي است كه مي‌تواند بر قيمت طلا تاثيرگذار باشد. همچنين از جمله سيگنال‌هايي كه مستقيما بر بازار دلار و سكه داخلي اثرگذار است نشست كارشناسي ايران و گروه 1+5 در وين است كه از ديروز آغاز شده و تا فردا ادامه خواهد داشت. نتايج حاصل از اين نشست سه روزه در صورتي كه روشن باشد مي‌تواند به بازار روز شنبه جهت دهد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۷:۲۶:۱۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد