تغيير مسير آتي سكه به سمت افزايش قيمت

تغيير مسير آتي سكه به سمت افزايش قيمت
با پيش‌بيني‌هاي افزايشي كه از قيمت جهاني طلا براي هفته جاري ميلادي صورت گرفته، روز گذشته بازار سكه تهران در ميانه معاملات به روند كاهشي چهار روزه خود پايان داد و در مسير صعودي حركت كرد. البته در اين ميان دلار هم سكه را همراهي مي‌كرد.
 با پيش‌بيني‌هاي افزايشي كه از قيمت جهاني طلا براي هفته جاري ميلادي صورت گرفته، روز گذشته بازار سكه تهران در ميانه معاملات به روند كاهشي چهار روزه خود پايان داد و در مسير صعودي حركت كرد. البته در اين ميان دلار هم سكه را همراهي مي‌كرد.
ديروز بهاي دلار در بازار تهران از ابتداي دادوستدها به تدريج رو به كاهش گذاشت و اين ريزش‌ها موجب شد تا براي ساعاتي اين ارز زير 3000 تومان (2997 تومان) خريد و فروش شود. تا آن زمان بهاي سكه در بازارهاي نقدي و آتي هم نزولي بود. قيمت سكه در بيشترين ريزش به 952 هزار تومان رسيد كه كاهش 11 هزار توماني را نشان مي‌داد و سكه‌هاي آتي هم در بيشترين ريزش بين 18 تا 40 هزار تومان از قيمت را از دست دادند. هر گرم طلاي 18 عيار هم تا ميانه روز 1000 تومان ريزش قيمت داشت. اين در شرايطي بود كه اونس طلا در معاملات روز جمعه با كاهش 10 دلاري به 1340 دلار رسيده بود. 
اما با توجه به اينكه پيش‌بيني مي‌شد امروز در معاملات بازارهاي بين المللي بر بهاي طلا افزوده شود، جهت حركت سكه‌ها به تدريج معكوس شد. سكه نقدي تا ميانه روز حدود 10 هزار تومان افزايش قيمت گرفت و بر گرم طلا هم حدود 400 تومان افزوده شد. اين روند صعودي البته ادامه پيدا كرد. سررسيدهاي آتي هم بين 10 تا 60 هزار تومان مثبت شدند. سكه اسفند تنها سررسيدي بود كه در برابر افزايش قيمت مقاومت مي‌كرد كه البته طبيعي بود، اما در نهايت با بقيه هم مسير شد. اين سكه كمترين تعداد قراردادهاي باز و معامله شده را هم دارا بود. 
سفر مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا به كشورمان و ملاقات وي با مسوولان دولتي و همچنين اميدواري‌ها پيرامون حصول نتايج مثبت در مذاكرات پيش رو، دوباره تاحدودي جو بازارها را آرام كرد و رسيدن دلار به قيمت‌هاي زير 3000 تومان در روز گذشته علاوه‌بر تاثيرپذيري از مسائل سياسي و ديپلماتيك، بی‌ارتباط با اظهارنظر رئيس كل بانك مركزي پيرامون نوسانات بسيار محدود ارز در سال آينده و پيش‌بيني ثبات نرخ ارز در اين سال نبود. سيف پيش از اين، قيمت دلار سال 93 را 2960 تومان پيش‌بيني كرده بود. وي همچنين پيرامون مناسبات بانكي با كشورهاي مختلف و بهبود روابط شبكه بانكي بين‌المللي هم ابراز اميدواري كرد. با وجود ريزش‌هاي روز گذشته دلار، به نظر مي‌رسد اين ارز تمايل ندارد در اين قيمت‌ها باقي بماند و نوسان در بالاي سطح 3000 تومان را ترجيح مي‌دهد. پس از سقوط دلار به زير 3000 تومان در روز گذشته، تقاضا براي خريد تاحدودي وارد بازار شد تا از اين موقعيت استفاده كند؛ در نتيجه دوباره بهاي دلار را تا 3043 تومان - تا ساعت 16:30 دیروز- افزايش داد. 
به گفته سيف نرخ دلار در سال آينده نوسان شديدي نخواهد داشت؛ ولي نرخ سكه تابعي از ارزش طلا در بازارهاي بين‌المللي است. در همين حال وزارت بازرگاني آمريكا در تازه ترين گزارش خود از افزايش كسري تجاري اين كشور در ماه ژانويه خبر داده كه اين مساله مي‌تواند به ضرر ارزش دلار و به نفع قيمت جهاني طلا باشد. كسري تجاري اين كشور طي ماه ژانويه به بيش از 1/39 ميليارد دلار رسيده كه اين رقم نسبت به دسامبر 3/0 درصد افزايش داشته است. اين سيگنال‌هاي مثبت براي بازار طلا، پيش‌بيني‌ها از صعود قيمت را افزايش داده است. 
بازار آتي سكه ديروز كاملا تابع حركات دلار و سكه نقدي بود و همزمان با افت و خيز اين دو، نوسان كرد. زماني كه معاملات آتي سكه براي مدت طولاني با ركود مواجه بود، حجم قراردادهاي اين بازار به دليل كناره‌گيري بسياري از معامله‌گران از حضور در بازار آتي به شدت كاهش پيدا كرد. حالا شركت بورس كالاي ايران طي اطلاعيه‌اي اعلام كرد ﺑﺮ‌اﺳﺎس ﻣﺼﻮﺑﻪ ﻛﻤﻴﺘﻪ ﭘﺬﻳﺮش ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺑﻮرس ﻛﺎﻻي اﻳﺮان، از اﺑﺘﺪاي اردﻳﺒﻬﺸﺖ‌ﻣﺎه 1393 ﻛﺪ ﻣﻌﺎﻣﻼتي ﻣﺸﺘﺮﻳﺎني ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﺪت ﺑﻴﺶ از 6 ﻣﺎه در ﺑﺎزار آتي ﻫﻴﭻ ﻓﻌﺎﻟﻴتي ﻧﺪاﺷﺘﻪ‌اﻧﺪ، ﻏﻴﺮﻓﻌﺎل ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ و ﺑﺮاي ﻓﻌﺎل كردن دوﺑﺎره آن بايد ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﺷﻨﺎﺳﺎيي ﻣﺸﺘﺮي و ﺗﺎﻳﻴﺪ ﻣﺪارك وي ﻣﺠﺪدا ﺻﻮرت بگيرد. 
از سوي ديگر ﻗﺮارداد آتي ﺳﻜﻪ ﻃﻼ، ﺗﺤﻮﻳﻞ آﺑﺎن‌ﻣﺎه 1393 از فردا دوﺷﻨﺒﻪ 19 آذر راه‌اﻧﺪازي ﺷﺪه و ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. ﻻزم ﺑﻪ ذﻛﺮ اﺳﺖ ﻗﺮاردادﻫﺎي آتي در اوﻟﻴﻦ روز ﻣﻌﺎﻣﻼتي، ﺑﺪون ﺣﺪ ﻧﻮﺳﺎن قیمتي، ﺑﺎ دوره ﮔﺸﺎﻳﺶ ﺑﻪ ﻣﺪت 30 دﻗﻴﻘﻪ در اﺑﺘﺪاي ﺟﻠﺴﻪ ﻣﻌﺎﻣﻼتي آﻏﺎز و ﺑﺎ دوره ﻋﺎدي ﻣﻌﺎﻣﻼتي و اﻋﻤﺎل ﺣﺪ ﻧﻮﺳﺎن ﻗﻴﻤﺖ روزاﻧﻪ اداﻣﻪ مي‌ﻳﺎﺑﺪ. ﻗﻴﻤﺖ ﭘﺎﻳﻪ ﻗﺮارداد آتي، ﻫﻤﺎن ﻗﻴﻤﺖ ﻛﺸﻒ ﺷﺪه در ﺣﺮاج ﺗﻚ قيمتي ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد، ﻛﻪ ﻣﺒﻨﺎي ﺣﺪ ﻧﻮﺳﺎن ﻗﻴﻤﺖ روزاﻧﻪ ﺑﺮاي اداﻣﻪ ﻣﻌﺎﻣﻼت در ﺣﺮاج ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﻗﺮار ﺧﻮاﻫﺪ ﮔﺮﻓﺖ. ﺑﺪيهي اﺳﺖ در ﺻﻮرت ﻋﺪم اﻧﺠﺎم ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ در ﺣﺮاج ﺗﻚ قيمتي، ﻗﺮارداد آتي ﻣﺘﻮﻗﻒ و ﻣﺠﺪدا ﻫﻤﻴﻦ ﻓﺮآﻳﻨﺪ، روز ﻛﺎري ﺑﻌﺪ ﺗﻜﺮار ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. به اين ترتيب آتي سكه از فردا با پنج سررسيد به استقبال معامله‌گران خواهد رفت و به مدت يك هفته تا خداحافظي سررسيد اسفند، اين وضعيت ادامه خواهد داشت. در اين مدت معامله‌گران فرصت دارند موقعيت‌هاي خود را تا از سررسيدهاي نزديك به دور انتقال دهند.   
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۸:۷:۵۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد