اوج و فرود سكه‌هاي آتي شدت گرفت

اوج و فرود سكه‌هاي آتي شدت گرفت
سكه‌هاي بازار آتي در حالي روز گذشته دوباره وارد فاز كاهش قيمت شدند كه در شروع معاملات خود با افزايش بين هفت تا 17 هزار تومان از سررسيد نزديك تا دور روبه رو بودند. سكه‌هاي تمام بهار بازار نقدي هم تا 13 هزار تومان بر قيمت افزودند. اين روند اما پايدار نبود و در ادامه هر دو بازار آتي و نقدي در مسير كاهشي حركت كردند.
سكه‌هاي بازار آتي در حالي روز گذشته دوباره وارد فاز كاهش قيمت شدند كه در شروع معاملات خود با افزايش بين هفت تا 17 هزار تومان از سررسيد نزديك تا دور روبه رو بودند. سكه‌هاي تمام بهار بازار نقدي هم تا 13 هزار تومان بر قيمت افزودند. اين روند اما پايدار نبود و در ادامه هر دو بازار آتي و نقدي در مسير كاهشي حركت كردند.
اين در شرايطي بود كه اونس طلا كه از ابتداي هفته جاري تاكنون در مسير افزايشي حركت كرده، روز گذشته هم تا حدودي بر قيمت افزود. در اين روز اونس طلا تا 1367 دلار هم بالا رفت كه نشان‌دهنده افزايش14 دلاري به نسبت قيمت روز سه‌شنبه بود. دلار اما ديروز شاهد تغييرات زيادي بود. بهاي اين ارز طي اين روز بين 3037 تا 3064 تومان در نوسان بود كه نسبت به بهاي سه‌شنبه كاهش داشت. به اين ترتيب سكه‌هاي بازار نقدي و آتي از مسير افزايشي خود بازگشتند. سكه‌هاي نقدي ابتدا براي ساعاتي در قيمت‌هاي روز سه‌شنبه دادوستد شدند و پس از آن حدود پنج هزار تومان ريزش داشتند. سكه‌هاي آتي اما از نزديك ترين تا دورترين سررسيد بين 12 تا 40 هزار تومان كاهش قيمت داشتند؛ اما اين روند هم چندان پايدار نماند و با بازگشت دلار به نزديك سقف قيمت‌هاي روز گذشته، سكه‌هاي نقدي و آتي كمي از شدت كاهش بها كاستند. 
به اعتقاد كارشناسان بازار، حركت‌هاي دلار تا حدودي بازار آتي سكه را ترسانده است؛ در هفته دوم اسفندماه دلار با گذشتن از مرز 3100 توماني، باعث شد تا با صعود شديد قيمت سررسيدهاي آتي سكه، اختلاف بهاي بين اين سررسيدها به شدت افزايش پيدا كند. پس از آن با ريزش تدريجي دلار، آتي سكه هم از قيمت‌ها كاست تا جايي كه از بهاي سكه شهريور حدود 200 هزار تومان كاسته شد و تفاوت قيمت بين سررسيدهاي اين بازار هم كم شد. به اعتقاد اين كارشناسان به نظر مي‌رسد به دليل كاهش تقاضا براي دلار، تا پايان امسال شاهد بازاري آرام براي دلار باشيم و پس از آن در تعطيلات نوروز هم تقاضاي چنداني براي اين ارز وجود ندارد. روز سه‌شنبه بهاي دلار تا 3090 تومان هم رسيد اما در نهايت با قيمت 3055 تومان از بازار خداحافظي كرد و روز گذشته به نسبت اين قيمت، كاهش داشت. 
روز سه‌شنبه صعود همزمان دلار و اونس طلا، آتي سكه را به سمت افزايش قيمت‌ها سوق داده بود؛ اما دیروز بالا رفتن قيمت جهاني طلا، كمي فروشندگان آتي را ترساند و مقداري تقاضاي خريد هم وارد بازار شد و اين مساله موجب شد تا بازار آتي سكه بالا باز شود (تا حدود دو درصد بر بهاي سررسيدهاي دورتر افزوده شد)، اما پس از آن با ريزش دلار، بازار آتي ريزش كرد. ديروز بسياري از خريداران اين بازار به دنبال موقعيت مناسب براي خروج از معاملات بودند. با نزديك شدن به پايان سال، پيش‌بيني مي‌شود آتي روزهاي آرامي را تا پايان تعطيلات نوروز پيش رو داشته باشد و برخي كارگزاران معتقدند اين احتمال وجود دارد كه در نيمه دوم فروردين‌ماه، آتي سكه حركت‌هاي رو به بالايي را تجربه كند، يعني زماني كه جزئيات فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها مشخص شود، ضمن اينكه تغيير نرخ دلار مبادلاتي هم مي‌تواند تا حدودي بر بازار ارز اثرگذار باشد. در مورد آتي سكه تا پايان سال پيش‌بيني روند كاهشي قيمت وجود دارد، چراكه اختلاف بين سررسيدهاي آن هنوز كمي بالا است و حتي ممكن است قيمت سررسيد ارديبهشت به سكه نقدي نزديك شود. 
اونس طلا اما در وضعيت خوبي به سر مي‌برد. گذشتن از مرز رواني 1350 دلار كه چندين بار در آن گير كرده بود و نوسان در قيمت‌هاي بالاي 1360 دلار، روزهاي خوبي را براي اين فلز رقم زده است. رشد فزاينده تقاضاي فيزيكي طلا در بازارهاي جهاني موجب شد تا قيمت اين فلز روز گذشته به بالاترين حد خود در4 ماه و نيم اخير برسد. گفته مي‌شود افت شديد شاخص سهام در بازارهاي بين‌المللي و ادامه تنش در روابط روسيه و اوكراين، از مهمترين عوامل ادامه روند صعودي قيمت طلا است. 
در اين سو اما اين روزها دوباره از شدت صعود قيمت دلار كاسته شده كه نشان‌دهنده كاهش تقاضا براي اين ارز است. گذشتن دلار از مرز 3100 تومان طي يكي دو هفته گذشته نشان از تقاضاي زياد براي اين ارز تا يك ماه آينده داشت، اما حالا اين تقاضا برآورده شده و خروج اين تقاضا از بازار ارز موجب بازگشت آرامش به بازار شده است، اما ورود هر تقاضاي جديدي باز هم پتانسيل نوساني كردن بازار ارز را دارد. اما چنين بازاري قابليت حركت‌هاي شديد را دارد كه آتي سكه را هم متاثر مي‌سازد.
سررسيد شهريور بازار آتي، چند روزي است كه بيشترين حجم قراردادهاي معامله شده و همچنین بالاترین رقم ارزش معاملات را از آن خود كرده است، اما پيش‌بيني مي‌شود اين سكه ظرف يكي دو هفته آينده كم كم جاي خود را به سررسيد آبان بدهد؛ روز گذشته هم شهريور تنها سررسيدي بود كه در آن شاهد بسته شدن برخي موقعيت‌ها و در عوض شاهد باز شدن پوزيشن‌هاي جديد براي سررسيد آبان بوديم. معمولا سررسيد دورتر جذابتر است و بازيگران آتي به تدريج به سمت آن حركت خواهند كرد. سكه آبان كه از روز دوشنبه وارد بازار شده با قيمت يك ميليون و 150 هزار تومان كشف قيمت شد. طي روزهاي اخير حجم قراردادهاي معامله شده سكه‌هاي آتي ارقام اميدواركننده و بالايي را به ثبت مي‌رساند، به طوري كه پس از گذشت بيش از 6 ماه، روز دوشنبه هفته جاري دوباره اين حجم به بالاي 19هزار قرارداد در روز رسيد. البته از همين روز بود كه سررسيد آبان وارد بازار شد اما بيشترين ميزان قراردادها مربوط به سررسيد شهريور بود كه بيش از 13 هزار قرارداد در يك روز را به خود اختصاص داد. كارگزاران آتي اما معتقدند كه اگر مشكلات و پروسه طولاني مدت ورود به بازار آتي سكه نبود، بدون شك به دليل نوسانات شديد و گاه عجيب اين بازار در يكي دو هفته اخير، شاهد ورود بازيگران جديد بسياري به آتي بوديم كه اين امر مي‌توانست حجم و ارزش معاملات اين بازار را بيش از اين‌ها افزايش دهد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۹:۲۳:۵۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد