7خوان آتی سکه

7خوان آتی سکه
دست و پنجه نرم كردن با رويدادهاي متعددي كه طلاي جهاني را در دو سه هفته اخير درگير خود كرده، اغلب به نفع اين فلز تمام شد و منجر به رسيدن بهاي جهاني طلا به بالاترين قيمت‌ها از شش ماه گذشته تاكنون شده است.
دست و پنجه نرم كردن با رويدادهاي متعددي كه طلاي جهاني را در دو سه هفته اخير درگير خود كرده، اغلب به نفع اين فلز تمام شد و منجر به رسيدن بهاي جهاني طلا به بالاترين قيمت‌ها از شش ماه گذشته تاكنون شده است.
از جمله مهم‌ترين اين عوامل مي‌توان به نگراني‌ها پيرامون وضعيت سياسي اوكراين و تنش در روابط غرب و روسيه و همچنين نگراني نسبت به وضعيت اقتصادي چين اشاره كرد. از طرفي افزايش تقاضاي فيزيكي سرمايه‌گذاران و رشد ذخاير صندوق SPDR در روزهاي اخير نيز تاثير زيادي بر افزايش قيمت جهاني طلا داشته است.گ آغاز مانور نظامي روسيه در نزديكي مرزهاي اوكراين در حالي به نگراني‌هاي بين‌المللي دامن زده است كه برگزاري همه پرسي سراسري فردا در منطقه كريمه مي‌تواند اين تنش‌ها را تشديد كند.
صعود طلا تداوم خواهد داشت؟
قيمت جهاني طلا طي يك هفته گذشته 38 دلار معادل سه درصد رشد داشته است. اين رشد از ابتداي ماه مارس تا روز گذشته 51 دلار معادل 4 درصد و در يك ماه اخير 59 دلار يعني بيش از چهار درصد است؛ ضمن اينكه طلا از ابتداي سال 2014 تاكنون بيش از 14 درصد از افت 28 درصدي سال 2013 را جبران كرده است. در چنين شرايطي برخي تحليلگران بازار طلا روند صعودي فعلي را پايدار نمي‌دانند و معتقدند سيگنال‌هايي كه طلا را به قيمت‌هاي شش ماه گذشته باز گردانده‌- كه اغلب بحران‌هاي گذراي سياسي هستند - در صورت محو شدن مي‌توانند به سقوط بهاي اين فلز منجر شوند. به اعتقاد اين گروه اكنون بهترين زمان براي سود بردن از وضعيت بازار است.
دليل ديگر اين ادعا اين است كه افزايش بيشتر قيمت طلا مي‌تواند موجب كاهش تقاضا از سوي كشورهاي نوظهور و در حال توسعه شود. تقاضا در چين، بزرگ‌ترين مصرف كننده طلاي جهان كاهش يافته و قيمت‌ها در بازار شانگهاي پايين‌تر از قيمت جهاني طلا شده است. قيمت‌ها در بازار طلاي شانگهاي حدود 4 دلار كمتر از قيمت‌هاي بازار لندن است؛ در حالي كه قيمت‌هاي اين بازار در اوايل امسال 20 دلار بالاتر از قيمت‌هاي بازار لندن بود.
اما به هر ترتيب فضاي سياسي و اقتصادي كنوني حاكم بر جهان نشانگر ادامه روند صعودي قيمت طلا است و در اين ميان به عقيده كساني كه به افزايش بيشتر بهاي اين فلز اميدوارند، اگر قيمت طلا بتواند سطح مقاومتي 1380 دلاري را بشكند احتمال افزايش قيمت اين فلز به بيش از 1395 دلار نيز وجود خواهد داشت. بر اساس تازه ترين تحليل‌هاي تكنيكال، بازار جهاني طلا براي نزديك شدن به كانال 1400 دلاري آماده مي‌شود. در همين حال به اعتقاد كارشناسان اقتصادي سطح حمايتي قيمت طلا نيز در شرايط فعلي 1350 دلار خواهد بود و كاهش قيمت به زير اين سطح فرصت بسيار مناسبي براي خريد است.
بازارهاي داخلي دنباله رو اونس
آنچه كه بيش از هر عامل ديگري طي دو سه هفته اخير بازار سكه‌هاي داخلي را از خود متاثر ساخته است، بهاي جهاني طلا است. سكه‌هاي آتي شنبه هفته گذشته را به دليل كاهش قيمت طلا در بازارهاي بين‌المللي با افت قيمت پشت سر گذاشتند و پس از آن با صعود جهاني طلا، تا روز سه‌شنبه در مسير صعودي حركت كردند.
دلار اما طي روزهاي اخير تا حدودي از شدت افزايش بهاي خود كاسته و در مواردي افت قيمت هم داشته است. اين ارز مهم كه در روزهاي اول اسفند ماه به دوران طلايي خود بازگشته بود، با فروكش كردن ميزان تقاضا، شاهد افت تدريجي قيمت بود كه سكه را هم تحت تاثير قرار داد، تا جايي كه قيمت دلار روز يكشنبه گذشته براي ساعاتي به زير 3000 تومان نزول كرد، اما دوباره و به سرعت به بالاي اين سطح بازگشت، اين در حالي بود كه سخنان رئيس كل بانك مركزي پيرامون آرامش بازار ارز در سال جديد و پيش‌بيني دلار 2960 توماني براي دلار از سوي وي براي سال 93 مي‌توانست در هفته گذشته دلار را در مسير نزولي قرار دهد، اما اين طور نشد، بنابراين برخي كارشناسان بازار ارز كف قيمت دلار را 3000 تومان ارزيابي مي‌كنند و معتقدند كه دلار براي شكستن اين سطح حمايتي به شدت مقاومت مي‌كند. از طرفي ورود هر تقاضاي جديدي با حجم بالا باز هم پتانسيل نوساني كردن بازار ارز را دارد. چنين بازاري قابليت حركت‌هاي شديد را دارد كه آتي سكه را هم متاثر مي‌سازد.
با نزديك شدن به پايان سال، پيش‌بيني مي‌شود آتي روزهاي آرامي را تا پايان تعطيلات نوروز پيش رو داشته باشد و برخي كارگزاران معتقدند اين احتمال وجود دارد كه در نيمه دوم فروردين ماه، آتي سكه حركت‌هاي رو به بالايي را تجربه كند، يعني زماني كه جزئيات فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها مشخص شود، ضمن اينكه تغيير نرخ دلار مبادلاتي هم مي‌تواند تا حدودي بر بازار ارز اثرگذار باشد. در مورد آتي سكه تا پايان سال پيش‌بيني روند كاهشي قيمت وجود دارد، چراكه اختلاف بين سررسيدهاي آن هنوز كمي بالا است و حتي ممكن است قيمت سررسيد ارديبهشت به سكه نقدي نزديك شود.
آتي سكه در هفته گذشته شاهد ورود سررسيد آبان به جمع چهار سررسيد جاري خود بود كه پيش‌بيني مي‌شود اين سكه ظرف يكي دو هفته آينده كم كم جاي سررسيد شهريور را در ميزان حجم و ارزش معاملات از آن خود كند. سكه شهريور در هفته گذشته بيشترين ميزان حجم و ارزش معاملات روزانه آتي را به خود اختصاص داد.
افزایش حجم معاملات به شرط...
 از طرفي زماني كه معاملات آتي سكه براي مدت طولاني با ركود مواجه بود، حجم قراردادهاي اين بازار به دليل كناره‌گيري بسياري از معامله‌گران از حضور در بازار آتي به شدت كاهش پيدا كرد.
حالا قرار است از اﺑﺘﺪاي اردﻳﺒﻬﺸﺖ 1393 ﻛﺪ ﻣﻌﺎﻣﻼتي ﻣﺸﺘﺮﻳﺎني ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﺪت ﺑﻴﺶ از 6 ﻣﺎه در ﺑﺎزار آتي ﻫﻴﭻ ﻓﻌﺎﻟﻴتي ﻧﺪاﺷﺘﻪ اﻧﺪ، ﻏﻴﺮﻓﻌﺎل شود و ﺑﺮاي ﻓﻌﺎل كردن دوﺑﺎره آن بايد ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﺷﻨﺎﺳﺎيي ﻣﺸﺘﺮي و ﺗﺎﻳﻴﺪ ﻣﺪارك وی ﻣﺠﺪدا ﺻﻮرت بگيرد. كارگزاران آتي، اما معتقدند كه اگر مشكلات و پروسه طولاني مدت ورود به بازار آتي سكه نبود، بدون شك به دليل نوسانات شديد و گاه عجيب اين بازار در يكي دو هفته اخير، شاهد ورود بازيگران جديد بسياري به آتي بوديم كه اين امر مي‌توانست حجم و ارزش معاملات اين بازار را بيش از اين‌ها افزايش دهد.
به عقيده اين گروه تصميمات مسوولان بورس كالا پيرامون معاملات آتي سكه گاه خلق الساعه و تا حدودي غيرمنطقي صورت مي‌گيرد. به‌طور مثال اهرم بازار آتي براي مدت زماني 10 بود كه اهرم بالايي بود و نوسانات شديدي را موجب مي‌شد، كمااينكه با اهرم فعلي اين بازار (اهرم پنج ) هم گاهي شاهد تغييرات شديد قيمتي هستيم. در آن زمان مسوولان بورس كالا ناگهان اهرم را از 10 به دو تغيير دادند كه اهرم بسيار پاييني بود و معمولا كسي حاضر نيست نصف پول سكه را بدهد و بعد معامله كند؛ بنابراين به دليل اعتراضاتي كه صورت گرفت اهرم به پنج تغيير كرد كه البته اهرمي منطقي به نظر مي‌رسد.
به همين صورت پيش از اين‌ها احراز هويت كساني كه تمايل به فعاليت در آتي سكه داشتند توسط كارگزاران صورت مي‌گرفت كه به نظر چندان منطقي نبود و افراد به سادگي و بعضا بدون آگاهي از مكانيزم آتي سكه وارد اين بازار مي‌شدند. حالا اما آنقدر اين پروسه طولاني و سخت شده كه گاهي براي گرفتن كد معاملاتي آتي يك ماه زمان لازم است.
 در روش فعلي بدون گرفتن آزموني براي تعيين سطح آگاهي افراد نسبت به بازار آتي يا ديگر بازارهاي مالي، شركت در كلاس‌هاي آموزشي آتي سكه اجباري است. البته وجود اين كلاس‌ها به‌منظور آموزش مديريت ريسك و سرمايه براي معامله‌گران واجب و مفيد است، اما بسياري افراد هستند كه نيازي به گذراندن اين دوره ندارند و صلاحيت لازم را براي حضور در بازار آتي دارند اما با این وجود ملزم به حضور در كلاس هستند.  اين در حالي است كه بنا به گفته مسوولان بورس كالا تا رسيدن تعداد افراد متقاضي به حد نصاب، كلاس تشكيل نمي‌شود. اين كارگزاران معتقدند كه لازم است قواعد ورود به بازار تسهيل شود، در اين صورت هم از ورود افراد ناآگاه جلوگيري مي‌شود و هم بر تعداد بازيگران آتي افزوده خواهد شد كه در نتيجه آن شاهد افزايش حجم و ارزش معاملات اين بازار خواهيم بود. نوسانات دو هفته اخير در بازار آتي توانست حجم روزانه قراردادهاي معامله شده را به بيش از 19 هزار قرارداد برساند، رقمي كه از شش ماه گذشته تا دوشنبه هفته قبل تكرار نشده بود و در صورتي كه موانع ورود به آتي سكه وجود نداشت اين حجم مي‌توانست افزايش بيش از اينها را تجربه كند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۷:۳۴:۴۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد