آتی گوش به زنگ حرکت اونس طلا

آتی گوش به زنگ حرکت اونس طلا
به‌رغم اينكه همه پرسي در كريمه بين پيوستن اين شبه‌جزيره به روسيه يا برخورداري از خودمختاري بيشتر، روز گذشته در حال برگزاري بود و اين مساله باعث شده تا اغلب كارشناسان بازار طلا براي هفته جاري ميلادي اين فلز را در قيمت‌هاي بالاي 1400 دلار ببينند، روز گذشته ريزش دلار به زير 3000 تومان اجازه نداد تا سكه‌هاي بازار نقدي از جو به وجود آمده به نفع خود و براي صعود بهره ببرند.
به‌رغم اينكه همه پرسي در كريمه بين پيوستن اين شبه‌جزيره به روسيه يا برخورداري از خودمختاري بيشتر، روز گذشته در حال برگزاري بود و اين مساله باعث شده تا اغلب كارشناسان بازار طلا براي هفته جاري ميلادي اين فلز را در قيمت‌هاي بالاي 1400 دلار ببينند، روز گذشته ريزش دلار به زير 3000 تومان اجازه نداد تا سكه‌هاي بازار نقدي از جو به وجود آمده به نفع خود و براي صعود بهره ببرند.
روز گذشته در شرايطي كه معاملات طلا در بازارهاي بين المللي به دليل تعطيلات پايان هفته متوقف شده بود، اين انتظار در بين سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي وجود داشت كه تحت تاثير رويدادهاي مهم اوكراين، طلا امروز را بسيار پرقدرت آغاز كرده و در قيمت‌هاي بالاي 1400 دلار نوسان كند. اين انتظار مي‌توانست موجب شود تا بر قيمت سكه‌هاي نقدي و آتي در بازارهاي داخلي افزوده شود؛ ضمن اينكه طلا در مبادلات جهاني خود، روز جمعه را هم با افزايش قيمت و رسيدن به 1382 دلار به پايان رسانده بود؛ اما در اين ميان دلار كه تقاضاي چنداني براي آن وجود نداشت بالاخره مقاومت خود در برابر كاهش قيمت را شكست و تا ميانه معاملات ديروز به 2980 تومان هم رسيد. دلار روز شنبه به‌رغم ريزش‌هاي تدريجي و رسيدن به 3002 تومان در نهايت با قيمت 3009 تومان از بازار خداحافظي كرده بود. 
به اين ترتيب سررسيدهاي بازار آتي سكه روز گذشته در آغاز معاملات خود كمي كاهش قيمت داشتند. دلار كه زير قيمت‌هاي روز شنبه معامله مي‌شد براي ساعاتي دوباره به 3009 تومان شنبه رسيد و سكه‌هاي آتي را هم - تنها در بالاترين قيمت‌ها - با خود بالا برد، اما در ادامه اين روند از شدت افزايش قيمت‌ها كاسته شد با اين حال اين سكه‌ها در محدوده مثبت نوسان مي‌كردند. سكه‌هاي بازار نقدي اما ديروز تا ميانه معاملات بين دو تا هفت هزار تومان از قيمت كاستند. ربع سكه بيشتر از 9000 تومان افت بها داشت، اما نيم سكه بر خلاف بقيه، شاهد رشد قيمت بود. روند حركتي سكه نقدي و آتي ديروز تا حدودي بر خلاف هم بود و به اعتقاد معامله‌گران، بازار آتي منطقي‌تر از نقدي عمل مي‌كرد. در بازار نقدي روز گذشته هم به ميزان فراواني فشار فروش سكه وجود داشت و برخي فعالان بازار ديروز را آخرين روز فروش با حجم فراوان مي‌دانستند و معتقدند كه معامله‌گران تاكيد بر بستن حساب هايشان و جذب ريال از بازار دارند. اين مساله براي دلار هم به همين صورت وجود داشت. در نتيجه قيمت دلار، سكه و طلاي آب شده روز گذشته كاهش يافت. 
در سوي ديگر اما سيگنال‌هاي رسيده از بحران اوكراين در كنار شايعاتي مبني بر خريد و فروش طلا در بازار امارات در قيمت‌هاي بالاي 1390 دلار، معامله‌گران آتي سكه را ترغيب مي‌كرد كه افزايش قيمت‌ها به نسبت روز شنبه را حفظ كنند.
 البته حجم معاملات بازار امارات قابل مقايسه با بازار لندن و نيويورك نيست و قيمت‌هاي آن مبناي تحليل‌ها قرار نمي‌گيرد، اما نكته اينجا است كه اين معاملات نشان‌دهنده انتظارات معامله‌گران طلا از روند پيش روي بازارهاي غربي است. به همين دليل برخي كارگزاران اين بازار بر اين باورند كه آتي سكه روز گذشته منطقي‌تر از بازار نقدي عمل كرد. 
انتظار ديگري كه وجود دارد اين است كه پس از برداشته شدن فشار فروش از بازار نقدي سكه و بازگشت دلار به بالاي 3000 تومان، در كنار صعود اونس طلا كه مورد انتظار بسياري از تحليلگران اقتصادي است، اين امكان وجود دارد كه سكه در چند روز باقي مانده تا پايان سال با افزايش قيمت مواجه شود. در نهايت تلاطم اين روزهاي بازار نقدي طبيعي است و بيشتر به دليل فشار عرضه و تقاضا صورت مي‌گيرد. 
در عين حال امروزو فردا فدرال رزرو آمريكا در مورد سياست تسهيل پولي اين كشور و به‌طور خاص پيرامون كاهش يا تداوم خريد اوراق قرضه به ميزان فعلي تصميم گيري خواهد كرد كه البته نتيجه آن در پايان هفته مشخص خواهد شد، اما به احتمال زياد در بيانيه پاياني اين نشست دو روزه به كاهش 10 ميليارد دلار ديگر از خريد اين اوراق اشاره خواهد شد؛ طلا اما علاوه‌بر اين مساله اكنون تحت تاثير سيگنال‌هاي رسيده از اوكراين نيز است. 
مقامات جديد در كي‌يف همه پرسي در کریمه را غيرقانوني اعلام كرده و كشورهاي غربي هم قصد ندارند نتيجه آن را به رسميت بشناسند و روسيه را در صورت پيوستن اين دو منطقه به تركيب آن، تهديد به اعمال تحريم كرده‌اند. حالا در صورتي كه فدرال رزرو آمريكا اقدام به كاهش مجدد خريد اوراق قرضه كند انتظار چنداني براي افت قيمت جهاني طلا وجود ندارد اما چنانچه خلاف اين عمل كند، جهش ناگهاني طلا دور از انتظار نيست. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۸:۱۷:۴۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد