حركت آرام بورس در تعطيلات

حركت آرام بورس در تعطيلات
بورس تهران سال جديد را در شرايطي آغاز كرد كه شاخص كل اين بازار سال 92 را با رقم 79 هزار و 15 واحد به پايان رساند، با اين حال شروع سال جديد نيز چندان چنگي به دل نزده است.
بورس تهران سال جديد را در شرايطي آغاز كرد كه شاخص كل اين بازار سال 92 را با رقم 79 هزار و 15 واحد به پايان رساند، با اين حال شروع سال جديد نيز چندان چنگي به دل نزده است. كارشناسان معتقدند حركت آرام بازار در روزهاي ابتدايي سال و به‌طور كلي در فروردين‌ماه طبيعي است و نمي‌توان تغييرات پنج روز كاري سال 93 را به عنوان روند حركت بازار تعبير كرد. به اين ترتيب بورس تهران تا روز 11 فروردين در مقايسه با آخرين روز كاري سال 92 از بازدهي منفي 38/0 درصدي برخوردار شده است. با اين حال هفته دوم كاري بازار سرمايه برخلاف هفته اول آن از روند صعودي برخوردار شد، به طوري‌كه شاخص كل در روز 11 فروردين با 122 واحد افزايش نسبت به 9 فروردين روبه‌رو شد.
اين در حالي است كه بازار سرمايه كشور سال 92 را در شرايطي به پايان رساند كه بازده كل بازار در آخرين روز كاري سال 107 درصد به ثبت رسيد و به اين ترتيب بورس توانست روند كاهنده‌اي را كه از دي ماه سال قبل آغاز شده و به كاهش شديد بازار در حدود پنج هزار واحد منجر شد، تا حدي متعادل كند.  در اين ميان ساير انواع شاخص‌هاي بازار نيز با روند افزايشي روبه‌رو بود، به طوري‌كه شاخص بازار اول در پايان هفته گذشته در مقايسه با معاملات هفته قبل از آن با 08/0 درصد افزايش معادل 44 واحد روبه‌رو شد و به 58 هزار و 534 واحد رسيد. شاخص بازار دوم نيز 476 واحد (معادل 32/0 درصد) افزايش يافت و رقم 151 هزار و 229 واحد را از آن خود كرد. 
در اين ميان رشد 98 درصدي ارزش كل معاملات در هفته دوم كاري بازار در مقايسه با هفته اول نشان از بهبود روند معاملات با پايان يافتن تعطيلات و آغاز فعاليت در بازار دارد به طوري‌كه بر‌اساس آمار منتشر شده سازمان بورس، در 3 روز كاري اين هفته ارزش كل معاملات سهام و حق‌تقدم به 412 ميليارد و 700 ميليون تومان بالغ شد. همچنين طي اين مدت 900 ميليون سهم در 130 هزار دفعه معامله مورد داد و ستد قرار گرفت كه نشان از 29 درصد رشد تعداد سهام مورد معامله و 62 درصد افزايش تعداد معاملات نسبت به هفته پيش از آن دارد. 
طي هفته گذشته همچنين 50 هزار برگه اوراق مشاركت به ارزش 50 ميليارد ريال معامله شد كه نسبت به هفته پيش از آن افزايش 112 درصدي را نشان مي‌دهد. همچنين سهام گروه زراعت و خدمات وابسته با 82/6 درصد، ابزار پزشكي، اپتيكي و اندازه‌گيري با 74/5 درصد، خودرو و ساخت قطعات با 29/5 درصد و ساير واسطه‌گري‌هاي مالي با 26/4 درصد بيشترين درصد تغيير در شاخص را نسبت به ساير گروه‌ها به خود اختصاص دادند.   
در اين بين طي سال جديد سهام گروه‌هاي استخراج نفت، قند و شكر، كانه‌هاي فلزي، زغال‌سنگ، انبوه‌سازي، منسوجات، ماشين‌آلات، بيمه و بازنشستگي و حمل‌و‌نقل از رمق چنداني برخوردار نبوده و اكثرا با افت روبه‌رو شدند. 
طي پنج روز كاري سال 93 ساير شاخص‌هاي بازار اعم از صنعت، بازار اول و بازار دوم با كاهش روبه‌رو شدند و شاخص سهام آزاد شناور با اندكي رشد مواجه گشت. شاخص سهام 30 شركت بزرگ و 50 شركت فعال‌تر نيز با روند كاهشي سال جديد را آغاز كردند. جزئيات تغییرات شاخص‌هاي مذكور در جدول همراه آمده است. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۶:۳۹:۱۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد