آغاز متعادل بورس در سال 93

آغاز متعادل بورس در سال 93
بورس اوراق بهادار تهران سال 93را با كارنامه‌اي متعادل در روزهاي فعاليت ميان تعطيلات نوروزي به پايان برد.
بورس اوراق بهادار تهران سال 93را با كارنامه‌اي متعادل در روزهاي فعاليت ميان تعطيلات نوروزي به پايان برد.
در حالي كه به صورت سنتي ايام فعاليت بورس در ميانه تعطيلات نوروزي با جو مثبت و توام با رشد قيمت‌ها همراه بود، اما امسال شرايط متفاوتي رقم خورده و پس از دو روز منفي در هفته ابتدايي سال، در سه روز كاري هفته دوم شرايط متعادل رو به مثبت رقم خورد تا در نهايت شاخص در  پنج روز كاري خود كارنامه‌اي در حد افت 3/0 درصدي برجاي بگذارد.برخي از كارشناسان با اتكا به آمار منتشره در مورد ميزان خريداران در هفته اول و دوم كه به ترتيب 27هزار و 507نفر و 45هزار و 802نفر بود، تاكيد دارند كه به دليل طولاني بودن تعطيلات شرايط بازار متفاوت از سال‌هاي قبل بود.در بازار سهام معامله‌گران در آستانه شروع سومين هفته فروردين ماه كه هفته كاري واقعي سال 93 به شمار مي‌رود با برخي از تحولات مهم روبه‌رو هستند. در تحولات سياسي مذاكرات سياسي پرونده هسته‌اي بار ديگر شروع شده است؛ 
به گزارش خبرگزاري فارس، مذاكرات كارشناسي ايران و 1+5 پيش از دور سوم مذاكرات وين درباره گام پاياني توافق‌نامه ژنو  (راه‌حل جامع) در پايتخت اتريش از روز پنج‌شنبه آغاز شد كه سه روز به طول خواهد كشيد.
دسترسي ايران به فناوري، بازار تجارت و منابع بانكي، نحوه نظارت و بازرسي، زمان دوره نهايي و مباحث باقيمانده از مذاكرات وين 2 در دستور كار مذاكرات كارشناسي قرار دارد.
طرح هدفمندي مهم‌ترين موضوع اقتصادي سال 93
در تحولات اقتصادي همچنان مهم‌ترين موضوعات براي بازار سرمايه به دو مقوله سود بانكي و  اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها باز مي‌گردد. در حالي كه رقابت منفي ميان بانك‌ها براي افزايش نرخ سود بانكي در روزهاي آخر سال 92 موجب افزايش نرخ بهره به بيش از 28-27درصد شد، خبرهاي اوليه در سال 93 نشان‌دهنده فروكش كردن آهنگ اين رقابت منفي است. نبود زمينه سود‌آوري واقعي براي تسهيلات 30درصدي در اقتصاد كشور، كاهش نرخ تورم و همچنين پايان محدوديت‌هاي پايان سال بانك‌ها موجب شده است برخي خبرهاي اوليه از عدم تمديد پرداخت سود بالا به سپرده‌هاي كوتاه مدت از سوي برخي از بانك‌ها حكايت داشته باشد.
رقابت منفي ميان بانك‌ها همچنين به رشد بهاي تمام شده پول براي اكثر بانك‌ها منجر شده  كه  سود آوري آنها را با تهديد مواجه ساخته است. در همين حال رشد نرخ سپرده‌هاي بانكي، سود تسهيلات را نيز افزايش داده است كه در كنار افزايش 25درصدي سطح دستمزدها،افزايش 2درصدي نرخ ماليات بر ارزش افزوده و افزايش 200توماني نرخ دلار دولتي موجب افزايش فشار به بنگاه‌هاي اقتصادي و افزايش ركود شده است. در اين شرايط نگراني عمده از نحوه اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها است، چرا كه فشار اجراي اين طرح در صورت محاسبه غير‌دقيق تبعات آن مي‌تواند به تورم هزينه‌هاي تمام شده بنگاه‌ها و در نتيجه از دست رفتن توليد منجر شود. در رابطه با نحوه اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها مسعود نيلي مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور گفت: در حال حاضر در باب اينكه تورم موجود در اقتصاد ايران تورمي مزمن است، اتفاق نظر وجود دارد. عوامل شكل گيري اين نوع تورم كه براي دوره‌اي طولاني تداوم دارد، فراتر از مشكلات مقطعي است كه ممكن است در سازوكارهاي كوتاه‌مدت ظاهر شود. وقتي زواياي اين تورم را عميقتر مورد بررسي قرار مي‌دهيم، در مي‌يابيم كه رشد حجم پول در اقتصاد ايران به مراتب بيش از متوسط رشد حجم پول در دنيا است. نيلي بيان كرد: در بررسي عوامل رشد نقدينگي به رشد پايه پولي مي‌رسيم. رشد پايه پولي نيز داراي دو منشأ يعني كسري بودجه دولت و نحوه تامين اين كسري و نيز عدم تعادل در سيستم بانكي و اتكاي بانك‌ها به بانك مركزي كه در استقراض با بانك مركزي نمود مي‌يابد، است. وي در مورد پيش‌بيني تورم در سال جاري گفت: پيش‌بيني‌ها حاكي از آن است كه با توجه به افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي سطح عمومي قيمت‌ها حدود 4 درصد افزايش مي‌يابد. اما اين افزايش به آن معنا نيست كه تا پايان سال دوام داشته باشد. برآوردها نشان مي‌دهد در پايان سال 1393 با توجه به سياست‌هايي كه در نظر گرفته شده است، روند كاهشي تورم ادامه يابد و به حدود 25 درصد برسد كه مي‌توان گفت رسيدن به نرخ برآورد شده زياد دور از دسترس نخواهد بود. بنابراين رسيدن به تورم بين 20 تا 25 درصدي در انتهاي سال 93 زياد دور از انتظار نيست، اما كاهش بيشتر آن با توجه به شرايط كنوني اقتصاد ايران طبيعتا سخت به نظر مي‌رسد. 
پايان خوش داستان گاز پتروشيمي‌ها
در اين شرايط دولت در حالي كه موضوع افزايش بهاي بنزين و گازوئيل را به بعد از تعطيلات نوروزي واگذار كرده است، برخي از حامل‌هاي انرژي شاهد اعلام نرخ‌هاي جديد در ايام تعطيل بودند. در مهم‌ترين موضوع نرخ گاز پس از كش و قوس فراوان در حد 10 سنت براي شركت‌هاي پتروشيمي تعيين شد كه خبر خوبي براي اين شركت‌ها به شمار مي‌رود. شركت‌هاي پتروشيمي كه عموما با نرخ 13سنت به پيش‌بيني سود خود پرداخته بودند پس از مدت‌ها نفس راحتي كشيدند.
تعيين نرخ گاز پتروشيمي‌ها كه براساس لحاظ 70درصد مصرف گاز براي خوراك و 30درصد سوخت صورت گرفته است موجب خواهد شد شركت‌ها‌ي پتروشيمي با احتمال كاهش بهاي تمام شده و افزايش سود آوري مواجه شوند. براساس گزارش‌هاي منتشره در مورد شركت‌هاي پتروشيمي اكثر واحدهاي پتروشيمي اوره -آمونياكي و متانولي نرخ بيش از 2هزار و 650ريال را براي محاسبه سود به كار برده‌اند. در گروه پتروشيمي، زاگرس با لحاظ نرخ 3هزار و 180ريالي بيشترين سود را از اين مصوبه برده و شاهد كاهش بهاي تمام شده به ميزان قابل ملاحظه‌اي بيش از يكصد ميليارد تومان خواهد بود، هر چند كه در اين زمينه بحث نرخ گاز واحدهاي يوتيليتي فجر و مبين داراي اهميت است. پس از زاگرس، پتروشيمي پرديس كه نرخ گاز را 2هزار و 800ريال لحاظ كرده كاهش نزديك به 77ميليارد توماني بهاي تمام شده را شاهد خواهد بود. پس از اين دو شركت‌هاي فن‌آوران، پتروشيمي شيراز و خراسان كه نرخ گاز خود در سال 93 را رقم 3هزار و 445ريال پيش‌بيني كرده اند،
 كاهش قابل ملاحظه اي را در محدوده 56تا 11 ميليارد تومان شاهد خواهند بود و تنها پتروشيمي كرمانشاه كه نرخ گاز را 2هزار و 617ريال پيش‌بيني كرده است، افزايش غير‌ملموس بهاي تمام شده را شاهد خواهد بود. در اين ميان اما وضعيت گروه سيماني كه نرخ گاز آنها يكصد تومان و فولادسازان كه نرخ آنها يك هزار و 320ريال ديده شده متفاوت است. در اين بخش  بايد به انتظار شفاف‌سازي شركت‌هاي فولادي و سيماني نشست؛ چرا كه به نظر مي‌رسد هر شركت يك روش متفاوت در پيش‌بيني نرخ حامل‌هاي انرژي در پيش گرفته كه متوسط افزايش واقعي و رقم‌هاي لحاظ شده با روشن شدن بهاي برق، گاز، آب و گازوئيل قابل محاسبه است. در تحولات اقتصادي در بازار جهاني شرايط ناپايدار اقتصاد جهاني به ويژه متاثر از دو حوزه بحران اوكراين و وضعيت اقتصادي چين است؛ مساله‌اي كه نوسان‌هاي بازارهاي جهاني را به همراه آورده است. در بازار جهاني فلزات، بهاي مس به 6هزار و 671دلار در هر تن بالغ شده است. بهاي سه فلز آلومينيوم ، روي و سرب نيز به ترتيب يك هزار و 792دلار،يك هزار و 981دلار و 2هزار و 38دلار رقم خورده است.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز دوشنبه بازار مثبتي بود كه در آن حركت گروه پالايشگاهي و بازگشايي نماد بانك تجارت موجب افزايش شاخص به ميزان 272واحد شد و شاخص با اين رشد توانست به 78هزار و 741 واحد برسد. در معاملات بازار سهام همچنان رويكرد مثبت بازار به عرضه‌هاي اوليه ادامه دارد و شركت‌هايي كه در آخرين روزهاي سال 92 عرضه شدند همچنان پيش‌رو بازار هستند. شركت‌هايي نظير ارفع، پاكشو، كي‌بي‌سي و اعتلا البرز همچنان با اقبال و رشد قيمت مواجه بودند.
در بازار روز دوشنبه معامله‌گران در گروه پالايشگاهي همچنان با شايعات ضد و نقيضي مواجه بودند؛ امري كه پس از يك دوره افت موجب بازگشت قيمتي اين گروه شده است. در اين گروه، شايعات عموما در حاشيه اطلاعيه پالايشگاه بندرعباس در ارتباط با نامشخص بودن قيمت بهاي نفت خام و خريد فرآورده‌ها از سوي  وزارت نفت قرار داشت.
در گروه سيماني، افزايش بهاي گاز شركت‌هاي سيماني به افزايش بهاي فروش شركت‌هاي سيماني منجر شده است. براساس اعلام صورت گرفته  افزايش نرخ فروش سيمان براي سال 93 به تصويب انجمن صنفي كارخانجات صنعت سيمان رسيد. به گزارش بورس‌نيوز، محمد اتابك ضمن اعلام اين خبر اظهار كرد: مصوبه انجمن، افزايش 15 تا 21 درصدي نرخ فروش داخلي سيمان است كه از ابتداي سال 93 اعمال مي‌شود.
اين مقام مسوول افزود: ميزان افزايش قيمت‌ها در بازه تعيين شده برحسب نوع و تيپ سيمان توليدي كارخانجات در نظر گرفته مي‌شود.
وي ادامه داد: محدوده افزايش 15 تا 21 درصدي نرخ فروش داخلي سيمان برحسب قيمت تمام شده كارشناسي شده توسط انجمن و با همكاري هلدينگ‌هاي صنعت سيمان تعيين شده و در نهايت به تصويب هيات مديره انجمن رسيده است.
اتابك در خصوص افزايش نرخ‌هاي سيمان صادراتي نيز اعلام كرد: براي سيمان صادراتي نيز محدوديت قيمتي اعمال شده تا قيمت‌هاي فروش از نرخ تعيين شده كمتر نباشد.
اما ميزان رشد نرخ‌هاي فروش خارجي تابع نرخ‌هاي داخلي بوده و درصد افزايش آن بيش از درصد افزايش نرخ‌هاي فروش داخلي اعمال خواهد شد.
انتظار مي‌رود اين رشد قيمت بخش مهمي از تاثير افزايش بهاي گاز را خنثي كند؛ هر چند بحث برق همچنان باقي خواهد بود.در گروه بانكي، بانك تجارت در حالي روز دوشنبه بازگشايي مثبتي را تجربه كرد كه تعيين مديرعامل و هيات مديره جديد اين بانك تاثير مناسبي بر اين بازگشايي داشت.تعيين محمد ابراهيم مقدم  با سابقه 8 ساله  عضويت در هيات مديره بانك تجارت و مديرعامل بانك ايران زمين به عنوان مديرعامل بانك تجارت و بازگشت سيد مجتبي فهيم هاشمي به‌عنوان رئيس هيات مديره اين بانك، نويددهنده شرايط مناسبي براي سهامداران بانك است. با اين انتصاب فهيم هاشمي از سمت عضويت در هيات مديره شركت بورس كناره گيري خواهد كرد.
 در گروه بانكي، نماد بانك سينا با توجه به انتشار شايعاتي در مورد فروش برخي از دارايي‌هاي بانك در سال 92 در ابتداي سال متوقف شد.در همين حال بانك تجارت نيز با فروش نيروگاه خود به سرمايه‌گذاري خوارزمي همچنان با ابهام ناشي از احتساب اين فروش براي عملكرد سال 92 يا 93 مواجه است. در صورت احتساب اين فروش براي سال 92بانك با تعديل سود مواجه خواهد بود، اما در صورت احتساب در سال 93 بانك در حال حاضر با تحقق زود هنگام درآمد پيش‌بيني شده فروش خود مواجه خواهد بود و تعديل بيشتري به ماه‌هاي آينده و عملكرد بانك باز مي‌گردد.
به دنبال اين اعلام فروش نماد سرمايه‌گذاري خوارزمي متوقف شده، اما نماد بانك صادرات قابل معامله بود كه همين امر شانس محاسبه اين فروش در عملكرد 93را تقويت كرده است.
در گروه پتروشيمي، هلدينگ نفت و گاز تامين با انتشار اطلاعيه‌اي از مشاركت خود در خريد بلوك 17درصدي هلدينگ خليج فارس خبر داد. براساس اين اطلاعيه 5/8 درصد از هلدينگ خليج فارس به تاپيكو رسيده است. 
محمود شيري، مدير‌عامل «تاپيكو» در متن اين اطلاعيه آورده است، اين شركت در تاريخ 28 اسفند 92 اقدام به خريد 2 ميليارد و 107 ميليون و 32 هزار و 185 برگه سهم شركت صنايع پتروشيمي خليج فارس معادل 5/8 درصد به نرخ 22 هزار و 251 ريال به ازاي هر سهم كرده است.
در گروه تجهيزات وضعيت شركت مپنا همچنان با ابهام مواجه است؛ اين شركت كه پس از اصلاحي دردناك بازگشايي شد مجددا با صف فروش مواجه شد كه تلاش قابل ملاحظه‌اي براي جمع آوري اين صف فروش در روز دوشنبه صورت گرفت. مپنا به ويژه به دليل عدم تغيير در سود شركت و عدم انتظار براي تقسيم سود نقدي موجب اين افت شده است. در اين گروه، حفاري شمال امروز مجددا مشمول ضوابط رفع گره‌هاي معاملاتي است.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۶:۴۱:۵۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد