اونس طلا، «آتی» را وادار به سقوط كرد

اونس طلا، «آتی» را وادار به سقوط كرد
آنچه كه اجازه نداد پيش‌بيني‌ها از روند آرام بازارهاي داخلي ارز و سكه در روزهاي پاياني سال 92 به وقوع بپيوندد، بيش از هرچيز بحران پيش آمده براي اوكراين و پررنگ شدن تنش‌هاي سياسي بين آمريكا و روسيه بر سر اين امر بود. اين مساله تا جايي ادامه پيدا كرد كه فاندامنتاليست‌ها از رسيدن بهاي طلا به 1400 دلار در بازارهاي جهاني خبر مي‌دادند. اين در حالي بود كه تكنيكاليست‌ها بر خلاف اين گروه معتقد به ريزش بهاي جهاني طلا بودند كه البته اين پيش‌بيني عملي شد و پس از فروكش آتش بحران كريمه، بهاي طلا در بازارهاي جهاني رو به كاهش گذاشت.
آنچه كه اجازه نداد پيش‌بيني‌ها از روند آرام بازارهاي داخلي ارز و سكه در روزهاي پاياني سال 92 به وقوع بپيوندد، بيش از هرچيز بحران پيش آمده براي اوكراين و پررنگ شدن تنش‌هاي سياسي بين آمريكا و روسيه بر سر اين امر بود. اين مساله تا جايي ادامه پيدا كرد كه فاندامنتاليست‌ها از رسيدن بهاي طلا به 1400 دلار در بازارهاي جهاني خبر مي‌دادند. اين در حالي بود كه تكنيكاليست‌ها بر خلاف اين گروه معتقد به ريزش بهاي جهاني طلا بودند كه البته اين پيش‌بيني عملي شد و پس از فروكش آتش بحران كريمه، بهاي طلا در بازارهاي جهاني رو به كاهش گذاشت.
يكي ديگر از دلايل نوساني شدن بازارهاي ارز و سكه در پايان سال گذشته، تسويه حساب‌ها به‌منظور مشخص شدن سود پايان سال و همچنين جمع آوري ريال براي روزهاي عيد بود.
در اين روزها شاهد فروش سكه‌هاي نقدي، آتي و دلار با حجم بالا در بازار بوديم. اما آنچه كه با آغاز سال جديد و در تعطيلات نوروز شاهد آن بوديم، عدم بازار رسمي براي دلار و سكه بود و اغلب خريد و فروش‌هاي سكه كه در روزهاي پاياني اسفند ماه صورت گرفته بود نيز براي امروز (16 فروردين) بود و عملا در روزهاي عيد شاهد معاملات عمده سكه نبوديم و تنها معاملات خرد تاحدودي در اين روزها جريان داشت.
در اين ميان بازار دلار وضعيت بهتري نسبت به سكه داشت و معاملات اين بازار با حجم نسبتا بيشتري در جريان بود؛ اما با اين وجود باز هم بازيگران اصلي بازار دلار در روزهاي عيد در بازار حضور نداشتند. به همين دليل قيمت‌هايي كه در اين 2 هفته براي ارز و سكه وجود داشت چندان قابل اتكا نبودند.
بازار آتي سكه كه در 6 روز از تعطيلات 16 روزه نوروز آن هم از ساعت 11 تا 15 روزهاي غير از تعطيلات رسمي فعال بود، توجه چنداني به روند حركتي سكه نقدي و دلار بازار آزاد نداشت و بازيگر اصلي جهت دهي به اين بازار، طلاي جهاني بود. اونس طلا از 26 اسفند (17 مارس) تا آخرين روز كاري بازار آتي سكه در تعطيلات گذشته (11 فروردين) حدود 100 دلار ريزش داشت به طوري كه از 1393 دلار در هر اونس (بالاترين بهاي طلا در روز 17 مارس)، به 1284 دلار رسيد. اين سقوط نسبتا شديد موجب شد تا سكه‌هاي بازار آتي هم به تناسب اين ريزش، به تدريج با كاهش بها روبه‌رو شوند.
به اين ترتيب در روز 11 فروردين قيمت تسويه‌اي كه سررسيدهاي ارديبهشت، تير و شهريور تجربه كردند، كمترين قيمت‌هاي تسويه در 2 ماه اخير بود. حتي در نيمه دوم سال 92 كه گاهي قيمت دلار زير 3 هزار تومان بود و قيمت سررسيدهاي آتي به شدت كاهش پيدا كرده بود، سكه سررسيد شهريور بازار آتي زير يك ميليون و 40 هزار تومان معامله نشد، در صورتي كه عمده معاملات اين سررسيد در روز 11 فروردين زير اين قيمت صورت گرفت.
به اين ترتيب، عملا متغيري كه در ايام نوروز در بازار آتي سكه تاثيرگذار بود، قيمت طلا در بازارهاي جهاني بود و معامله گران اين بازار تغييرات اين شاخص مهم را با دقت دنبال مي‌كردند.
پس از برگزاري جلسه بانك مركزي آمريكا و صحبت‌هاي رئيس اين بانك مبني بر اينكه ممكن است نرخ بهره خيلي زودتر از آنچه كه بازار انتظار دارد شروع به بالا رفتن كند، بهاي اونس طلا بسيار تحت تاثير اين مساله قرار گرفت و شروع به ريزش كرد.
در اين ميان اما كاهش قيمت سكه نقدي متناسب با ريزش اونس طلا نبود. دليل اول اين ناهمخواني اين بود كه بهاي دلار در بازار غيررسمي افزايش يافته بود؛ دلار در روزهاي پاياني اسفند در حدود 3 هزار تومان معامله مي‌شد در حالي كه در روزهاي عيد تا 3060 تومان هم بالا رفت؛ هرچند بيشتر معاملات براي اين ارز مهم، خرده مبادلاتي بود كه به نظر نياز مسافرتي مي‌آمد و بنابراين قيمت‌هايي كه ارائه مي‌شد چندان قابل اتكا نبودند.
اين افزايش قيمت دلار در كنار انتظاري كه براي بالا رفتن بهاي اين ارز در پي اجرايي شدن فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها در بازار وجود دارد، مانع از اين شد كه قيمت سكه همپاي افت بهاي جهاني طلا ريزش كند، به طوري كه در مقابل ريزش حدود 8 درصدي اونس طلا، شاهد ريزش 5 درصدي سكه در بازار نقدي بوديم.
از سوي ديگر سكه داراي حباب هم بود؛ يعني سكه‌اي كه حدود 925 هزار تومان طلا داشت، در خرده معاملات اين روزها حدود 940 هزار تومان خريد و فروش مي‌شد. به باور گروهي از فعالان بازار ارز و سكه، به نظر مي‌رسد طي امروز تا روز دوشنبه، دلار قيمت واقعي خود را در بازار پيدا كند.
 برخي فعالان بازار بر اين باورند كه چنانچه شايعات مربوط به افزايش بهاي بنزين در اين هفته عملي شود، بازار دلار را نوساني خواهد كرد. به اعتقاد معامله‌گران بازار آتي سكه، در ميانه اين هفته با مشخص شدن قيمت دلار و آغاز مجدد معاملات جهاني طلا پس از تعطيلات پايان هفته ميلادي، به احتمال زياد حباب سكه نقدي طي اين روزها از بين خواهد رفت.  
به اين ترتيب پيش‌بيني مي‌شود بازار آتي سكه هم اختلاف قيمت بين سررسيدهاي خود را تعديل كند.
 به اعتقاد برخي كارگزاران آتي سكه، تفاوت فعلي بهاي سررسيدهاي اين بازار چندان منطقي به نظر نمي‌رسد؛ در حال حاضر اختلاف 2سررسيد ارديبهشت و تير حدود 30 هزار تومان، تير و شهريور 45 هزار تومان و شهريور و آبان حدود 60 هزار تومان است.
 به نظر مي‌رسد در هفته پيش رو، سررسيدهاي اين بازار براي رسيدن به تعادل قيمتي تلاش كنند. از سوي ديگر قرار بود حوالي ساعت 17 روز گذشته به وقت تهران، آمار ماهانه بيكاري آمريكا اعلام شود كه بر بازارهاي مالي مخصوصا بازار بين‌المللي طلا به شدت تاثيرگذار است.
 مثبت بودن اين آمار به معني افزايش تعداد مشاغل به ميزان بيش از پيش‌بيني‌ها در كنار كاهش نرخ بيكاري بود، اما آمار اشتغالزایی کمتراز پیش‌بینی‌ها بود و منجر به رشد دوباره قیمت طلا در بازارهای جهانی شد و اونس طلا به حدود 1300دلار رسید.
 كاهش نرخ يوآن چين همزمان با صعود قيمت طلا پيش از ريزش‌هاي دو هفته اخير، تقاضاي طلا از سوي چين را كاهش داده بود كه اين مساله هم يكي از عوامل ريزش اونس طلا در دو هفته اخير بود.
به هر ترتيب به نظر مي‌رسد حداقل در روزهاي ابتدايي هفته پيش رو شاهد تثبيت بازارها و پيدا كردن قيمت‌ها باشيم. بر اساس برخي پيش‌بيني ها، با مشخص شدن قيمت دلار و روشن شدن بهاي سكه و اينكه باز هم حباب خواهد داشت يا خير، سكه‌هاي آتي هم قيمت‌هاي خود را تعديل خواهند كرد و بازار از اين رخوتي كه در دو، سه هفته اخير دچار آن شده و قيمت‌هاي بعضا غيرمنطقي رها خواهد شد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۶:۴۳:۴۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد