ديدگاه اقتصاددانان در خصوص مسير آتي بورس

ديدگاه اقتصاددانان در خصوص مسير آتي بورس
برخي چهره‌هاي اقتصادي كشور وضعيت بورس را تابعي از تحولات اقتصاد كلان نمي‌دانند و معتقدند: افت شاخص در سايه برخي نگراني‌هاي بيروني و اتفاقات دروني رخ داده است. از نگاه اكثر اقتصاددان افت ديروز بورس بازتاب مسير آينده شاخص نيست و به نظر مي‌رسد با كاهش دغدغه‌ها روند در روزهاي آينده اصلاح شود.
برخي چهره‌هاي اقتصادي كشور وضعيت بورس را تابعي از تحولات اقتصاد كلان نمي‌دانند و معتقدند: افت شاخص در سايه برخي نگراني‌هاي بيروني و اتفاقات دروني رخ داده است. از نگاه اكثر اقتصاددان افت ديروز بورس بازتاب مسير آينده شاخص نيست و به نظر مي‌رسد با كاهش دغدغه‌ها روند در روزهاي آينده اصلاح شود.
داوود دانش جعفري، وزير پيشين اقتصاد با اشاره به روند رشد در سال گذشته اعتقاد دارد: اين روند كه ناشي از رشد حبابي سهام برخي شركت‌ها بود در سال جاري شكسته خواهد شد. به گفته وي بازار در ابتداي سال در مسير اصلاح روند گذشته قرار خواهد گرفت. 
او اجراي فاز دوم يارانه‌ها و اصلاح قيمت‌ها در سال جاري را روي اين بازار بي‌تاثير ندانست و گفت: كاهش شاخص كل همزمان با جدي شدن برخي اخبار مربوط به فاز دوم يارانه‌ها است. 
برخي چهره‌هاي بازار نيز اين تحليل را قبول دارند كه ممكن است جدي شدن اجراي فاز دوم به لحاظ رواني بر بازار تاثير بگذارد، زيرا اجراي فاز دوم مي‌تواند در كوتاه مدت بر سودهي شركت‌ها تاثير داشته باشد. 
مسعود نيلي ديگر اقتصادان برجسته كشور نيز حركت بورس را تابعي از روند اقتصاد كلان كشور در سال جاري مي‌داند. به گفته او اگر اقتصاد ايران سال جاري در مسير خودش شروع به رشد كند شاخص بورس نيز متناسب با آن رشد خواهد كرد. اين اقتصاددان در خصوص شاخص‌هاي كلان اقتصاد ايران در سال جاري و در مقايسه با سال قبل گفت: نرخ تورم امسال حتما نسبت به سال قبل پايين‌تر و رشد اقتصادي 93 حتما نسبت به 92 بالاتر است. 
او معتقد است: با اين وضعيت بايد به بورس به عنوان ضربه‌گير اقتصاد و جايي كه قرار است نقش مهمي در اقتصاد ايران ايفا كند، نگاه كرد. 
محمد مهدي بهكيش نيز با اشاره به هدف‌گذاري رشد مثبت اقتصادي در سال جاري اعتقاد دارد: با توجه به تحرك بخشي در حوزه صنعت و افزايش ارزش افزوده آن بعيد است روند نزولي شاخص ادامه يابد. وي نزول اخير را ناشي از برخي مسائل رواني دانست كه از مختصات اقتصاد كلان تبعيت نمي‌كند.
ديگر چهره‌هاي اقتصادي نيز به سياست گذاران توصيه مي‌كنند كه بايد منابعي را كه در اختيار دارند در مسير درستي هدايت كنند. به گفته اقتصاددانان با توجه به اينكه افزايش شاخص‌ها بيشتر در بازار ثانويه رخ داده تا بازار اوليه، معتقدند دولت بايد ساز‌و‌كارها را به گونه‌اي پي‌ريزي كند كه نقدينگي‌ها به مسير درست هدايت شوند. در اين صورت مقداري از فعاليت‌هاي بورس كه رشد حبابي در آن رخ داده كم شده و منابع به بخش‌هايي ديگر از اقتصاد كه به نقدينگي نياز دارد، وارد مي‌شود و به افزايش سرمايه‌گذاري‌ها، بالا رفتن رشد اقتصادي و كاهش نرخ بيكاري منجر شود. 
به گفته كارشناسان اگر دولت در اين مورد علامت‌هاي درستي به سرمايه‌گذاران بدهد و از روند مقطعي شاخص هراسي نداشته باشد اتفاقاتي كه در بورس مي‌افتد نه تنها منفي نخواهد بود، بلكه مي‌تواند مثبت نيز تلقي شود. 
در اين بين به گزارش «دنياي اقتصاد»، افت شاخص بورس، در روز‌هاي اخير، باعث شده كه كارشناسان و فعالان بازار سرمايه، نظرات و استدلال‌هاي متفاوتي را عنوان كنند. برخي كارشناسان معتقدند: به دليل وابستگي بازده نقدي بورس با نوسانات قيمتي چند شركت بزرگ، روند شاخص متاثر از بازدهي اين شركت‌ها است. بر اين اساس، با توجه به مصوبات مجلس در ماه‌هاي اخير مبني بر گران شدن خوراك پتروشيمي و همچنين تغيير بهره مالكانه براي معادن، عدم شفافيت براي آينده اين شركت‌ها به وجود آمده و اين باعث افت بازده نقدي بازرا سرمايه شده است. 
 علاوه‌بر اين، وجود صندوق‌هاي متعدد سرمايه گذاري با عدم كارآيي و نبود افراد متخصص باعث شده كه استفاده از اين ابزار نيز با مشكل مواجه شود. ازعوامل ديگر در افت شاخص بورس مي‌توان به نزديك شدن بازده نقدي بازار به مقدار واقعي در نتيجه دور شدن از شوك‌هاي حاصل از تغييرات فضاي سياسي كشور اشاره كرد؛ زيرا بعد از تغيير دولت و ايجاد فضاي جديد، حجم بسياري از نقدينگي وارد بورس شد؛ اما به نظر مي‌رسد با گذشت زمان و حاكم شدن فضاي منطقي بر بازار سرمايه كشور، شاخص بورس كمي تعديل شده و به مقدار واقعي خود نزديك مي‌شود. در مجموع تحليلگران بازار معتقدند: سياست‌هاي انقباضي در سطح كلان عمده بازارها را وارد سكون كرده است كه در اين بين مشخصا بايد گفت اخبار مربوط به هدفمندي به‌واسطه افزايش اوليه هزينه‌هاي توليد نيز بازار را دستخوش تغيير كرده است. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۶:۳۴:۲۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد