بورس چه زمانی برمی‌خیزد؟

بورس چه زمانی برمی‌خیزد؟
بورس تهران که از ابتدای سال 93 روند کاهشی ملایمی را آغاز کرده بود، روز گذشته با ریزش 913 واحدی به کانال 77 هزار واحدی برگشت. کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار معتقدند تداوم روند کاهشی بورس که از دی‌ماه سال گذشته آغاز شده، مقدمه‌ای بر حرکت‌های منطقی بازار در سال جدید و متناسب با سیاست‌های اقتصادی در بخش واقعی است. به عقیده آنها، بازار سرمایه با سیاست‌هایی در ابعاد کلان اقتصادی مواجه است که حرکت‌های لحظه‌ای و کوتاه‌مدت فعالان بازار را به حرکت‌های میان‌مدت و بلندمدت‌تر سوق خواهد داد. با این حال تحلیل‌ها نشان‌دهنده آن است که این ریزش‌ها باعث خواهد شد در کنار توقف حرکت‌های هیجانی، منطق اقتصادی بر بازار حاکم شود. به تحلیل «دنیای اقتصاد»، نقدینگی در سال جدید به دلیل رکود حاکم بر بازارهای موازی چاره‌ای جز حرکت در مسیر تولید، آن هم از کانال بورس ندارد؛ بنابراین پالایش بازار در هفته‌های اخیر و به کف رسیدن قیمت سهام مهم بازار، این سیگنال را به فعالان بازار می‌دهد که زمان بازگشت بازار سرمایه و عبور از دوران رکود فرا رسیده است؛ اما این بار انتظار سودهای کلان همچون سال گذشته منطقی نیست.
روز گذشته 465 ميليون و 969 هزار سهم به ارزش يك هزار و 446 ميليارد و 262 ميليون ريال از سوي سهامداران حقيقي و حقوقي در بورس تهران مورد معامله قرار گرفت؛ معاملاتی که در 57 هزار و 99 دفعه معاملاتي انجام شده و سبب شد تا در نهايت از بازدهي بورس اوراق بهادار تهران در دومين روز هفته 16/1 درصد كاسته شود. در این راستا تپيكس در پايان معاملات دیروز از رقم 77 هزار و 634 واحدي برخوردار شد.
بنا به اظهارات یکی از کارشناسان بازار سرمایه؛ ابهام در چگونگي اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها در كنار اخبار ضد و نقيض موجود در جامعه در خصوص نحوه اجراي اين طرح بيشترين تاثير را بر روند حركتي بورس از ابتداي معاملات در سال جديد تاكنون داشته است و هر روز نيز بر تعداد اين اخبار افزوده مي‌شود؛ در حالي طي ماه‌هاي پاياني سال گذشته خبر قطعي شدن افزايش نرخ محصولات سيماني منتشر شد كه اين خبر از سوي مسوولان دولتي تكذيب شد و اين يعني بر سر دو راهي قرار گرفتن فعالان بازار سرمايه در اتخاذ تصميمات مهم براي سرمايه‌گذاري.
بر این اساس روز گذشته سهامداران حقیقی و حقوقی روند معاملات سهام شرکت های پالايش نفت بندرعباس، گروه مپنا، بانك صادرات، سرمايه‌گذاري نفت و گاز پتروشيمي تامين، بانك تجارت، گروه صنعتي پاکشو و در نهايت بانك ملت را در ميان نمادهاي حاضر در تابلوهاي اول و دوم بورس اوراق بهادار تهران، به دقت تحت نظر داشتند. 
بر این اساس بازهم در دومین روز کاری بورس اوراق بهادار در هفته جاري بازار  شاهد تاثيرگذاري منفي نمادهاي پالايش نفت بندرعباس، بانك تجارت و گروه مپنا، بر شاخص بود. اگرچه علاوه بر اين نمادها، معاملات سهام شركت‌هاي صنايع پتروشيمي خليج فارس، گسترش نفت و گاز پارسيان، سرمايه‌گذاري نفت و گاز پتروشيمي تامين تحت تاثير اظهارات عضو كميسيون صنايع مجلس در مورد نرخ خوراك و سوال از وزير نفت در صحن علني مجلس بود. 
اگرچه در معاملات روز گذشته سهام شرکت‌های حاضر در صنايع حمل‌ونقل و  ساير معادن تلاش داشتند تا از میزان تاثير منفي بر شاخص بكاهند؛ اما در نهایت مغلوب نمادهای مزبور شدند. در ادامه معاملات روز کاری گذشته بورس اوراق بهادار تهران، صنايع خودرو و ساخت قطعات، بانك‌ها و موسسات اعتباري، محصولات شيميايي بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.
اما در میان صنایع پیشرو در بازار فریبرز پرنا، به انتظار موجود از افزایش  مراودات دولت با پيمانكاران هدف اجراي سياست حمايت از توليد داخل با اشاره کرد؛ موضوعی  که مي‌تواند به نفع شركت‌هاي برقي تمام شود، چراكه دولت با هدف جلوگيري از مشكلات احتمالي بر سر توليد برق در تابستان سال جاري رابطه نزديك تري با پيمانكاران اين بخش برقرار كرده است. بر این اساس وی پيش‌بيني کرد که بخش قابل قبولي از مطالبات اين گروه به آنها پرداخت شود.
به گزارش دنياي اقتصاد در حالی حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملاتی دیروز در بورس تهران به ترتیب نسبت به روز شنبه از کاهش 9/19، 23/14 و 05/7 درصدی برخوردار بود که این کارشناس بازار سرمایه معتقد است:  پتانسيل نقدينگي موجود در جامعه و جريان در حال ورود آن به بازار سرمايه مي‌تواند سبب بازگشت اعتماد و روند صعودي به اين بازار شود تا جايي‌كه به نظر مي‌رسد قدرت اين نقدينگي آنقدر زياد است كه برخي اخبار منفي نيز قادر به جلوگيري از تاثير مثبت آن بر بورس نخواهد بود و پيش‌بيني مي‌شود از اواسط هفته جاري شواهدي از اين رويداد مهم در بازار سرمايه قابل رويت باشد.
در نهایت روز گذشته نماد معاملاتي شركت تهران شيمي با توجه به تعديل پيش‌بيني درآمد هر سهم، متوقف شد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۶:۳۵:۱۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد