تقويت بازار بورس و نگاه به فردا

تقويت بازار بورس و نگاه به فردا
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته روند تقويت جريان معاملات را كه از روز دوشنبه شروع شده بود ادامه داد و توانست به رشد 52/0 درصدي شاخص كل دست يابد.
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته روند تقويت جريان معاملات را كه از روز دوشنبه شروع شده بود ادامه داد و توانست به رشد 52/0 درصدي شاخص كل دست يابد.
رشد شاخص كه توام با رشد ارزش معاملات بود اين اميدواري را ايجاد كرده است كه بازار بتواند با روزهاي افت خود اندكي فاصله بگيرد. هر چند در تاييد چنين ارزيابي بازار در دو سه روز آينده كار سختي خواهد داشت اما در صورت مقاومت بازار و جمع آوري عرضه‌هاي معامله گران
 كوتاه مدت مي‌تواند بازار را از سيكل كنوني خارج كند.  روز گذشته تحولات بيرون بازار همچنان در حاشيه طرح هدفمندي يارانه‌ها و گزارش ارائه شده توسط دكتر نوبخت در مورد اجراي طرح هدفمندي بود. با توجه به اينكه احتمالا در چند هفته آينده نرخ بنزين و گازوئيل نيز اعلام خواهد شد برآورد تاثيرات اجراي اين طرح بر اقتصاد از اهميت زيادي براي كارشناسان بازار برخوردار است. در همين حال ديروز مذاكرات اشتون -ظريف نيز از نظرها دور نبود؛ اعلام احتمال امضا توافق نهايي در ماه‌هاي آينده به تداوم جو مثبت سياسي در كشور كمك خواهد كرد. 
در بازار ديروز بيشترين تاثير در رشد شاخص را نماد مخابرات برجاي گذاشت؛ جايي كه اعلام افزايش تعرفه مخابرات به تشكيل صف خريد و معاملات پر حجم اين نماد منجر شد. در اين گروه همراه اول نيز براي برگزاري مجامع عادي سالانه و فوق‌العاده سهامداران خود را دعوت كرده است.  در گروه خودرويي ديروز بازگشايي نماد ايران خودرو
 با رشد 67/16 درصدي اين نماد و معامله 77 ميليون سهم آن منجر شد؛ اين بازگشايي مثبت موجب افزايش اميدواري‌ها به وضعيت بازار شده است. 
ايران خودرو ديروز با ارائه اولين پيش‌بيني سود هر سهم براي سال 93 با سرمايه جديد به تابلو بازگشت. 
بر‌اساس اين گزارش، خودرو سود هر سهم خود براي سال مالي 93 را با سرمايه 12000 ميليارد ريال مبلغ 77 ريال
 اعلام كرده است. اين در حالي است كه در سال 92 با سرمايه 9600 ميليارد ريال مبلغ 316 ريال زيان شناسايي كرده بود. 
در گروه بانكي ديروز، جلسه مجمع عمومي عادي سالانه بانك گردشگري تقسيم 150 ريال سود نقدي به ازاي هر سهم را تصويب كرد. 
در گروه تجهيزات، ديروز مپنا نيز به صف خريد رسيد؛ موضوعي كه آرامش نسبي را به گروه تجهيزات بازگرداند. در اين گروه ديروز حفاري شمال از خريد سهام دو نيروگاه خبر داد. حفاري شمال كه نيازمند سرمايه‌گذاري در زمينه خريد دكل‌هاي حفاري بوده و مصرف برق قابل ملاحظه‌اي نيز ندارد با اين سرمايه‌گذاري بخش عمده‌اي از نقدينگي خود را صرف خواهد كرد. 
در گروه سيماني، معاون معدني وزير صنعت با بيان اينكه هنوز توافقي در مورد قيمت‌گذاري جديد سيمان انجام نشده است، گفت: توليدكنندگان سيمان بايد بدون وارد كردن شوك به بازار، محصول خود را عرضه كنند. 
جعفر سرقيني در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاي فارس با اشاره به افزايش بدون هماهنگي قيمت سيمان از سوي انجمن سيمان، اظهار كرد: براي حل اين مشكل با توليدكنندگان سيمان در حال مذاكره هستيم كه اميدواريم به زودي نهايي شود. 
در مجموع بازار ديروز بازاري مثبت بود كه در آن شاخص با 398واحد رشد به 77هزار و 817واحد رسيد. ارزش معاملات نيز در بورس و فرابورس به 280ميليارد تومان رسيد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۶:۵۲:۵۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد