تشديد افزايش قيمت سكه‌هاي آتي

تشديد افزايش قيمت سكه‌هاي آتي
بهاي جهاني طلا پس از يك روز نوسان در كانال 1200 دلاري، روز گذشته دوباره شاهد معاملات بين‌المللي خود در محدوده بالاي 1300 دلار بود. در اين روز و تا ميانه معاملات جهاني، قيمت فلز زرد به 1315 دلار در هر اونس هم رسيد؛ اين بالاترين قيمت براي طلا از 21 مارس تا روز گذشته بود. به همين ترتيب با صعود تدريجي و محسوس دلار طي روز گذشته در كنار تحركات مثبت اونس طلا، به ميزان قابل توجهي بر بهاي سكه در بازارهاي نقدي و آتي افزوده شد.
بهاي جهاني طلا پس از يك روز نوسان در كانال 1200 دلاري، روز گذشته دوباره شاهد معاملات بين‌المللي خود در محدوده بالاي 1300 دلار بود. در اين روز و تا ميانه معاملات جهاني، قيمت فلز زرد به 1315 دلار در هر اونس هم رسيد؛ اين بالاترين قيمت براي طلا از 21 مارس تا روز گذشته بود. به همين ترتيب با صعود تدريجي و محسوس دلار طي روز گذشته در كنار تحركات مثبت اونس طلا، به ميزان قابل توجهي بر بهاي سكه در بازارهاي نقدي و آتي افزوده شد.
در ابتداي معاملات روز گذشته در بازار آزاد، بهاي دلار حدود 3057 تومان بود، اما با گذشت زمان بر قيمت اين ارز مهم افزوده شد تا جايي كه تا حوالي بعد‌ازظهر ديروز بهاي دلار قيمت‌هاي بالاي 3078 تومان را امتحان مي‌كرد، يعني بیش از 20 تومان افزايش نسبت به آخرين بهاي روز دوشنبه. دقيقا يك ماه پيش در چنين روزي (19 اسفند) دلار براي آخرين بار در محدوده 3070 تومان خريد و فروش شده بود و با وجود افزايش قيمت در نوروز امسال، نتوانسته بود از مرز 3065 تومان عبور كند. 
به همين ترتيب ديروز در بازار نقدي سكه هم شاهد روند صعودي قيمت‌ها بوديم. تا ميانه معاملات روز سه‌شنبه بر قيمت سكه‌هاي تمام بهار آزادي 16 هزار تومان افزوده شد؛ كه البته با توجه به روند بازارها انتظار افزايش بيشتر قيمت همچنان وجود داشت. بازار قراردادهاي آتي سكه، اما در چنين شرايطي به‌طور طبيعي شاهد صعود شديدتر قيمت سررسيدهاي خود بود. در ساعات ابتدايي معاملات روز گذشته، بر قيمت سررسيدهاي نزديك تا دور آتي به ترتيب 11 تا 14 هزار تومان نسبت به قيمت تسويه روز دوشنبه افزوده شد، اما صعود قيمتي اين سكه‌ها در همين حد باقي نماند و با تداوم دادوستدها در آتي سكه، شاهد افزايش بهاي سررسيدهاي دور اين بازار تا نزديكي 50 هزار تومان (بيش از چهار درصد افزايش) هم بوديم. 
اما آنچه بهاي جهاني طلا را در دومين روز معاملاتي خود طي اين هفته در مسير صعودي قرار داد، افت شاخص سهام در بازارهاي بين‌المللي بود كه دوشنبه شب اتفاق افتاد و بار ديگر موحب افزايش تقاضا براي خريد طلا در بازارهاي بين‌المللي شد. 
گذشتن بهاي اونس طلا از 1310 دلار در حالي بود كه تازه‌ترين تحليل‌هاي تكنيكال نشان مي‌داد طلا به زودي سطح 1310 دلاري را امتحان خواهد كرد. اين پيش‌بيني‌ها نشان مي‌داد كه قيمت جهاني طلا در شرايط كنوني در سطح مقاومتي 1302 تا 1304 دلاري تثبيت خواهد شد و احتمال رسيدن به سطح 1310 دلاري نيز در آينده نزديك وجود دارد؛ اما اين اتفاق زودتر از زمان پيش بيني شده به وقوع پيوست و طلا روز گذشته تا 1315 دلار - تا ساعت 16:00 به وقت تهران – صعود كرد.
 قيمت طلا 17 مارس به بيش از 1391 دلار رسيده بود، ولي تحت تاثير اظهارات رئيس فدرال رزرو آمريكا در خصوص احتمال افزايش نرخ بهره بيش از 100 دلار كاهش يافت و به كمتر از 1300 دلار رسيد. به باور اين گروه از تحليلگران با عبور طلا از سطح مقاومتي 1310 دلاري، احتمال رسيدن به 1321 دلار نيز افزايش خواهد يافت. از سوي ديگر بر همين اساس اگر سطح حمايتي 1300 دلاري شكسته شود، قيمت طلا به زودي به كمتر از 1293 دلار خواهد رسيد.
نكته ديگر اينكه برخي كارشناسان اقتصادي معتقدند ميانگين قيمت جهاني طلا در سه ماه دوم امسال، به كمتر از 1250 دلار خواهد رسيد و روند قيمت اين فلز در سه ماه آينده نزولي خواهد بود. به باور اين گروه از نظر تاريخي سه ماه دوم هر سال دوره كاهش قيمت طلا است. حتي در شرايط اوج قيمت در بازار نيز سه ماه دوم هر سال شاهد افت قيمت اين فلز گرانبها بوده است. 
بر اساس اين پيش‌بيني، قيمت طلا در ماه‌هاي آوريل، ژوئن و مه با كاهش نسبي روبه‌رو مي‌شود. اين در حالي است كه بهاي فلز زرد در ماه مارس تا 1391 دلار در هر اونس نيز افزايش يافت.
اين همه در شرايطي است كه برخي تحليلگران سياسي معتقدند تنش ديپلماتيك بين آمريكا و روسيه وارد مرحله خطرناكي شده است و آن را بدترين بحران بعد از جنگ جهاني دوم در جهان مي‌دانند و از احتمال رويارويي نظامي شرق و غرب ابراز نگراني مي‌كنند. بحران اوكراين يكي از مهم‌ترين پارامترهايي بود كه در ماه پاياني سال 92 توانست با تاثيرگذاري بر بازارهاي جهاني طلا، بازار داخلي سكه را نيز ملتهب كند. از سوي ديگر سومين دور مذاكرات ايران و 1+5 پيرامون بررسي عناصر گام نهايي برنامه اقدام مشترك در مقر سازمان ملل روز گذشته در وين آغاز شد. به گفته وزير امورخارجه كشورمان، ادامه مذاكرات براي دستيابي به توافق نهايي مشكل است. به هر ترتيب نتايج اين شاخص‌هاي مهم داخلي و خارجي تاثير مستقيمی بر روند آينده بازارها خواهد داشت. 
پيرامون بازار آتي سكه آنچه روز گذشته شاهد بوديم، تداوم اختلاف قيمتي ناهمگون ميان سررسيدهاي اين بازار بود به طوري كه اين سررسيدها دوبه دو به ترتيب حدود 40، 50 و 90 هزار تومان اختلاف بها داشتند. از طرفي تفاوت قيمت نزديك‌ترين سررسيد آتي با قيمت سكه نقدي ديروز به بيش از 30 هزار تومان مي‌رسيد كه با بالا رفتن تدريجي بهاي سكه در بازار نقدي، از شدت اين اختلاف تاحدودي كاسته شد.  سكه‌هاي نيم و ربع هم ديروز تا 9000 تومان صعود كردند. همچنين تعداد موقعيت‌هاي باز براي سررسيد آبان كماكان بيش از ساير سررسيدها بود و روز گذشته هم بيش از 450 موقعيت جديد براي اين سررسيد جذاب باز شد. 
شدت گرفتن روند صعودي بازارهاي ارز و سكه روز گذشته در حالي بود كه شاخص بورس تهران پس از طي كردن حركت نزولي از ابتداي سال تاكنون، ديروز با رشد 399 واحدي، به كانال 77 هزار و 818 واحدی وارد شد. 

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۶:۵۵:۱۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد