تلاش آتي براي باقي ماندن در مسير صعود

تلاش آتي براي باقي ماندن در مسير صعود
پس از طي روندي ركودي در بازار آتي سكه در روزهاي عيد نوروز، هفته گذشته بازارهاي ارز و طلا، سكه نقدي و آتي شاهد معاملات جدي بودند كه طي آن افت و خيز قيمت در بازار داخلي دلار و طلاي جهاني توانست آتي سكه را از رخوت تعطيلات برهاند. در اين هفته حجم و ارزش معاملات آتي سكه ارقام قابل قبولي را ثبت كرد.
پس از طي روندي ركودي در بازار آتي سكه در روزهاي عيد نوروز، هفته گذشته بازارهاي ارز و طلا، سكه نقدي و آتي شاهد معاملات جدي بودند كه طي آن افت و خيز قيمت در بازار داخلي دلار و طلاي جهاني توانست آتي سكه را از رخوت تعطيلات برهاند. در اين هفته حجم و ارزش معاملات آتي سكه ارقام قابل قبولي را ثبت كرد.        
اونس طلا، پررنگ‌تر از ساير شاخص‌ها
طي روزهاي پنجم تا يازدهم فروردين، به دليل كمرنگ بودن معاملات دلار و سكه نقدي، مهم‌ترين پارامتر اثرگذار بر بازار آتي سكه، اونس طلا بود كه اين شاخص، افت قيمت فراواني را تجربه مي‌كرد. اونس طلا از 26 اسفند (17 مارس) تا آخرين روز كاري بازار آتي سكه در تعطيلات گذشته (11 فروردين) حدود 100 دلار ريزش داشت به طوري كه از 1393 دلار در هر اونس (بالاترين بهاي طلا در روز
17 مارس)، به 1284 دلار رسيد. اين سقوط نسبتا شديد موجب شد تا سكه‌هاي بازار آتي هم به تناسب اين ريزش، به تدريج با كاهش بها روبه رو شوند. به اين ترتيب روز 11 فروردين قيمت تسويه‌اي كه سررسيدهاي آتي تجربه كردند، كمترين قيمت‌هاي تسويه در 2 ماه اخير بود. 
خرده معاملات نوروز قيمت‌هاي قابل اتكايي را به دست نمي‌داد در نتيجه اين انتظار وجود داشت كه طي هفته گذشته و با آغاز به كار رسمي بازارها شاهد پيدا شدن قيمت واقعي براي دلار و سكه باشيم. از سوي ديگر سكه در بازار نقدي با حباب مثبت معامله مي‌شد كه انتظار مي‌رفت در روزهاي اخير اين حباب نيز برطرف شود. كارگزاران آتي سكه براي سررسيدهاي اين بازار كه داراي اختلاف قيمت‌هاي ناهمگون بودند هم پيش‌بيني اصلاح روند داشتند. 
اوج‌گيري دوباره سكه‌هاي آتي
در هفته گذشته بازار قراردادهاي آتي سكه افت و خيز محسوسي داشت؛ بررسي نمودار شاخص‌هاي اثرگذار بر اين بازار نشان مي‌دهد كه سكه آتي بيش از اينكه دنباله رو تحركات دلار و سكه نقدي باشد، از نوسانات طلا در بازارهاي جهاني تبعيت كرده است؛ همانند روندي كه در روزهاي ابتدايي سال نو پيش گرفته بود. تغييرات قيمت دلار در چند روز ابتدايي هفته گذشته تا حدودي ناشي از انتطارات بازار بود. با توجه به اينكه دلار در روزهاي عيد و در همان خرده معاملات خود، در قيمت‌هاي نسبتا بالايي داوستد مي‌شد و اونس طلا هم بالاي 1300 دلار بود، انتظار روند صعودي در بازار شكل گرفت كه موجب شد تا روز شنبه حجم سنگين خريد وارد بازار آتي سكه شود و موقعيت‌هاي زيادي باز شد كه به گفته فعالان اين بازار اين روز را به روز عجيبي براي آتي سكه تبديل كرد. در اين روز براي سررسيد آبان آتي، حدود 850 موقعيت جديد باز شد كه بي سابقه بود. اين سررسيد در تعداد قراردادهاي باز و همچنين ارزش معاملات در تمام روزهاي هفته گذشته ركورد دار بود. 
اين انتظار صعود قيمت، موجب افزايش بهاي سررسيدهاي آتي در روز شنبه شد. روز يكشنبه آتي سكه نسبتا متعادل و آرام بود. در نبود معاملات جهاني طلا و كاهش بهاي دلار در اين روز، بازار آتي سكه هم از قيمت‌ها كاست. البته برخي سررسيدهاي آتي كمي از ريزش‌هاي اين روز را جبران كردند كه عمدتا به دليل خوش بيني بود كه براي اونس طلا در معاملات روز گذشته وجود داشت. 
آنچه بازار جهاني طلا را در هفته گذشته تحت تاثير قرار داد، ابتدا انتشار آمار وزارت كار آمريكا در روز جمعه و پس از آن انتشار بيانيه فدرال رزرو اين كشور از آخرين نشست خود پيرامون كاهش يا تداوم ميزان فعلي خريد اوراق قرضه بود. انتشار آمار تعداد مشاغل ايجاد شده در ماه مارس با وجود اينكه مثبت نبود، اما تاثير كاملا كوتاه مدتي بر بازار طلاي جهاني داشت و تنها روز جمعه توانست طلا را از مرز 1300 دلار عبور دهد. اما روز دوشنبه و با آغاز دوباره معاملات اين فلز در بازارهاي بين‌المللي، شاهد افت بهاي طلا و بازگشت دوباره به كانال 1200 دلاري بوديم. به عبارت ديگر، بار اين آمارها آنقدر منفي نبود كه بتواند اونس طلا را با شدت صعودي كند. 
نزول 7 دلاري اونس طلا در روز دوشنبه باعث شد تا بازار آتي سكه ريزش قيمت داشته باشد، اما دلار در اين بين شاهد افزايش بها بود. از سوي ديگر سكه در بازار نقدي در اين بين تغيير قيمت چنداني نداشت و به اين ترتيب آتي سكه كه از قيمت‌هاي بازار نقدي فاصله گرفته بود، در اين روز به آن نزديك شد. از طرفي اختلاف بين سررسيدهاي آتي سكه اين روزها مساله ساز شده است. اين تفاوت ناهمگون قيمتي از نوروز آغاز شد و انتظار مي‌رفت با گذشت زمان و در هفته گذشته اين عدم توازن بهبود يابد. در پايان معاملات نوروزي آتي اختلاف دو سررسيد ارديبهشت و تير حدود 30 هزار تومان، تير و شهريور 45 هزار تومان و شهريور و آبان حدود 60 هزار تومان بود. اين اختلاف با همين تناسب تا ميانه هفته گذشته ادامه پيدا كرد و در روزهاي پاياني اين هفته به ترتيب به حدود 37، 60 و 62 هزار تومان رسيد و به عبارت ديگر حالا تنها نزديك‌ترين سررسيد آتي بايد خود را به قيمت سررسيد دوم نزديك كند. اختلاف بهاي سررسيد ارديبهشت با سكه نقدي در هفته گذشته بسيار قابل توجه بود و در روزهايي به 40 هزار تومان هم مي‌رسيد. 
يكي از دلايل اين امر اقبال شديد سررسيد آبان بود و تجمع معامله گران براي اين سكه به افزايش بيش از حد بهاي آن منجر شد و سررسيدهاي ديگر هم به تناسب آن خود را بالا كشيدند. اين به‌هم ريختگي البته تا حدودي هم به دليل نقدشوندگي بيشتر سررسيد آبان و نقدشوندگي كمتر سررسيد تير است. 
سود آربيتراژي بازار آتي هم چندان بالا نيست و تنها براي سررسيد آبان مي‌توان انتظار ريزش بيشتر قيمت را داشت؛ چراكه انتظارات تورمي به دليل اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها براي ماه‌هاي پيش رو همچنان وجود دارد. از طرفي عمده كساني كه نوسان گير هستند و خريد و فروش‌هاي روزانه در بازار آتي انجام مي‌دهند، در سررسيد آبان جمع شده‌اند. به اين ترتيب مهم‌ترين سررسيد آتي در هفته گذشته سكه آبان بود كه بيشترين حجم روزانه، ارزش معاملات و تعداد قراردادهاي باز را به خود اختصاص داده بود. سررسيدهاي زوج دور معمولا با اقبال ترين‌ها هستند، و اين در شرايط حاضر براي سكه آبان صدق مي‌كند. 
از سوي ديگر بهاي طلا پس از يك روز نوسان در كانال 1200 دلاري، روز سه‌شنبه دوباره شاهد معاملات بين‌المللي خود در محدوده بالاي 1300 دلار بود. دليل اين امر كاهش شاخص سهام در بازارهاي بين‌المللي بود كه دوشنبه شب اتفاق افتاد و بار ديگر موحب افزايش تقاضا براي خريد طلا در بازارهاي بين‌المللي شد. طلا در هفته گذشته سطح مقاومتي 1310 دلاري را پشت سر گذاشت. روز سه‌شنبه و تا ميانه معاملات جهاني، قيمت فلز زرد به 1315 دلار در هر اونس رسيد؛ اين بالاترين قيمت براي طلا از 21 مارس تا روز گذشته بود. در نهايت اما معاملات طلا با قيمت 1308 دلار به پايان رسيد. به همين ترتيب با صعود تدريجي و محسوس دلار طي روز سه‌شنبه در كنار تحركات مثبت اونس طلا، به ميزان قابل توجهي بر بهاي سكه در بازارهاي نقدي و آتي افزوده شد. 
قيمت دلار در اين روز با 32 تومان افزايش به 3090 تومان رسيد. اين افزايش قيمت همچنان ادامه پيدا كرد تا روز چهارشنبه بهاي دلار در بازار آزاد به 3120 تومان رسيد. گفته مي‌شود دليل اين مساله انتظارات تورمي از اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها و جدي‌تر شدن اظهارنظرها پيرامون زمان اجراي اين قانون است كه حجم تقاضا در بازار ارز را به شدت بالا برده است. 
تداوم صعود بهاي اونس طلا در روز چهارشنبه موجب شد تا حباب سكه‌هاي نقدي بزرگ‌تر شود. طي روزهاي سه و چهارشنبه گذشته بر بهاي سكه در بازار نقدي بيش از 30 هزار تومان افزوده شد كه سررسيدهاي آتي سكه را هم با خود بالا كشيد. البته روند نزولي دلار كه از نيمه معاملات روز چهارشنبه آغاز شده بود تا حدودي از شدت افزايش قيمت سكه‌ها كاست. از سوي ديگر نوساني شدن بازارها باعث شده تا بر حجم روزانه معاملات آتي سكه نيز افزوده شود. در روز پاياني معاملات در بازارهاي داخلي، دلار تغيير قيمتي نداشت و صعود بيشتر اونس طلا بازار آتي را باز هم با افزايش قيمت مواجه كرد. نوسانات طلا در بازارهاي جهاني تا ميانه روز گذشته بين 1314 تا 1324 دلار دنبال مي‌شد، يعني طلا در بيشترين بهاي خود حدود 6 دلار بالاتر از قيمت پاياني روز پنج‌شنبه بود. 
به گفته كارشناسان اقتصادي، قيمت طلا روز گذشته با سقوط بازارهاي سهام و اميدواري نسبت به توقف روند تعديل تدابير محرك مالي در آمريكا صعود كرد و به بالاترين سطح در دو هفته و نيم اخير رسيد. قيمت طلا كه پيش از اين با شدت يافتن تنش‌هاي اوكراين حمايت شده بود، در پايان هفته گذشته با انتشار گزارش فدرال رزرو آمريكا كه نشان داد سياست‌گذاران تمايلي به افزايش نرخ‌هاي بهره پس از كاهش ميزان خريد اوراق قرضه نشان نمي‌دهند، مورد حمايت بيشتر قرار گرفت. پيش‌بيني‌ها حاكي از آن است كه در هفته جديد نيز نوسانات اونس طلا تاثير پررنگ‌تري نسبت به تحركات دلار، بر بازارهاي سكه نقدي و آتي خواهد داشت.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۶:۱۵:۳۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد