افت فرصت آربيتراژ در بازار آتي

افت فرصت آربيتراژ در بازار آتي
بازار آتي روز گذشته را در شرايطي آغاز كرد كه مولفه‌هايي كه بازار منتظر روشن شدن آنها بود تا حدودي مشخص شده است. روز پنجشنبه و پس از پايان معاملات بازارهاي مختلف از جمله آتي، قيمت حامل‌هاي باقيمانده از جمله بنزين و گازوئيل مشخص شد و به اين ترتيب انتظارها كه طي هفته‌هاي اخير بازارهاي ارز و تا حدي سكه را تحت تاثير قرار داده بود به پايان رسيد.
بازار آتي روز گذشته را در شرايطي آغاز كرد كه مولفه‌هايي كه بازار منتظر روشن شدن آنها بود تا حدودي مشخص شده است. روز پنجشنبه و پس از پايان معاملات بازارهاي مختلف از جمله آتي، قيمت حامل‌هاي باقيمانده از جمله بنزين و گازوئيل مشخص شد و به اين ترتيب انتظارها كه طي هفته‌هاي اخير بازارهاي ارز و تا حدي سكه را تحت تاثير قرار داده بود به پايان رسيد.
به اين ترتيب ديروز در بازار آتي سررسيد ارديبهشت با افزايش قيمت مواجه شد و به بالاي يك ميليون تومان بازگشت. ساير سررسيدها نيز از اين روند تبعيت كرده‌اند. به گفته يكي از كارشناسان بازار، اونس نسبت به قيمت نهايي پنجشنبه كه هزار و 273 دلار ثبت شده بود، در پايان ساعت معاملاتي روز جمعه با قيمت هزار و 303 دلار بسته شد.
 انتشار خبر برگزاري كنفرانس مطبوعاتي پوتين، در عرض كمتر از 10 دقيقه موجب رشد 20 دلاري قيمت اونس شد. با انتشار اين خبر، با توجه به اينكه آمارهاي اقتصادي آمريكا هم پنجشنبه و هم جمعه، مثبت بود؛ اما شرايط سياسي دنيا و پيچيدگي‌هاي قضيه اوكراين موجب شد تا افزايش فشار تقاضا، زمينه براي رشد اونس را فراهم كند؛ رشدي در حدود 2 درصد. 
سليماني ادامه داد: نكته جالب اين است كه با وجود رشد اونس و اينكه دلار ريزش خاصي نداشت؛ اما افزايش قيمت سكه نقدي و به تبع آن، سكه آتي محدود بود كه اين اتفاق به 
2 دليل رخ داده است؛ اول اينكه سكه نقدي حباب قيمتي خود را كاهش داده و به علاوه با توجه به صحبت‌هاي رئيس كل بانك مركزي، مبني بر اينكه راه ورود دلار پتروشيمي‌ها به بازار باز شده؛ بازار انتظار ريزش قيمت دلار را در هفته جاري دارد. اين انتظار ريزش قيمت موجب خواهد شد كه اختلاف قيمت سررسيدهاي آتي نيز رو به كاهش بگذارد و فرصت آربيتراژ كه در هفته قبل افزايش يافته بود فروكش كند. 
وي ادامه داد: در حال حاضر با وجود اينكه حدود 20 روز تا پايان سررسيد ارديبهشت و تحويل آن باقي مانده؛ اما اختلاف آن با سكه نقدي تا حدود 45 هزار تومان پايين آمده است. همينطور اختلاف قيمت سررسيد آبان و شهريور، پس از مدت‌ها (بيشتر از يك ماه) دوباره به 60 هزار تومان رسيده است. 
وي افزود: نهايتا در ادامه روند بازار انتظار داريم ظرف مدت چند روز آينده، خصوصا امروز و فردا كه عملا بانك‌هاي جهاني نيز فعاليت خود را آغاز مي‌كنند، راه براي ورود دلار به‌صورت حواله‌اي باز شود كه اين جريان، شرايط كاهش قيمت دلار در بازار را فراهم خواهد ساخت. 
بررسي‌هاي دنياي اقتصاد نشان مي‌دهد كه افزايش قيمت بنزين، گازوئيل و سي ان جي اثرات غيرمعمولي بر بازار نگذاشته، به طوري‌كه ديروز دلار تقريبا در همان كانال گذشته به مسير خود ادامه داد. بورس تهران اما روند مثبت شديدي را طي كرد كه نشان داد خوش بيني‌ها در اين بازار افزايش يافته و اين مي‌تواند خبري منفي براي بازارهايي از جمله آتي محسوب شود. به گفته سليماني؛ با توجه به اينكه بورس رشدي در حدود 1424 واحد را ثبت كرد كه معادل 87/1 درصد است دليل آن انتشار خبر تخصيص ارز مبادله‌اي به خودرو و مواد اوليه كارخانجات و صنايع از طرف رئيس كل بانك مركزي بود، اين خبر علاوه‌بر كمك كردن به سهام بورسي، در ادامه انتظار مي‌رود بخش عمده‌اي از تقاضاهاي مصرفي صنعتي را از بازار آزاد حذف كند كه اين حذف مي‌تواند به كاهش قيمت دلار نيز منتهي شود. اين كارشناس بازار افزود: اعلام نرخ نهايي سوخت كه تقريبا معادل انتظار بازار بود؛ موجبات تعديل جو انتظارات تورمي را فراهم آورده است. 
در مجموع ديروز بازار آتي نسبت به اولا انتشار خبر اختصاص ارز مبادله‌اي به خودرو و صنايع، ثانیا خبر تزريق دلار پتروشيمي‌ها به بازار آزاد و ثالثا اعلام نرخ نهايي سوخت در فاز دوم هدفمندي، واكنش مثبت نشان داد كه اين واكنش باعث كاهش اختلاف سررسيدها شد و اين موضوع حاكي از كاهش انتظارات تورمي است و از سويي اثر افزايش قيمت اونس را تا حد مطلوبي تعديل (خنثي) كرد. پيش بيني مي‌شود طي هفته جاري، در بازار آتي اگر چنانچه اتفاق جديد غيرمنتظره‌اي در قضيه اوكراين رخ ندهد، شاهد ريزش قيمت‌ها باشيم.
سليماني همچنين تاكيد كرد به‌رغم اينكه انتظارات و پيش بيني‌ها بر اين اساس بود كه صعود دلار تنها به‌دليل جو هيجاني بازار است كه تحت تاثير اعلام نرخ سوخت و تعداد انصراف دهندگان از دريافت يارانه‌ها ايجاد شده؛ اما در نهايت شاهد بوديم كه پس از اعلام قيمت بنزين، اتفاق خاصي در بازار نيفتاد و دلار همچنان روند خود را ادامه داد. دليل اين موضوع اين است كه اثرات اين انتظارات تورمي پيش از اين در قيمت دلار و سكه اعمال شده بود و اين فاكتورها نوسان و التهاب ناشي از جريان نرخ سوخت را از سر گذرانيده‌اند.
در اين ميان در بازارهاي جهاني انتظار برخي تحليلگران اين است كه هفته پيش رو شاهد روند افزايشي در قيمت طلا باشيم. به گفته اردوبادي، كارشناس بازار آتي، همانطور كه پيش بيني شده بود اونس جهاني با شكستن محدوده 1280 دلار به ازاي هر اونس، وارد كانال 1260 دلاري شد اما اين كاهش قيمت زياد دوام نياورد و با لمس 1268 دوباره رو به بالا حركت كرد. 
اين كارشناس بازار معتقد است در بازار آتي سكه، سررسيد آبان طي روز پنجشنبه روند صعودي زير قيمت خود را شكسته بود اما ديروز با افزايش قيمت اونس دوباره بالاي روند صعودي قرار گرفت و يك محدوده مثلث شكلي را ساخت كه از بالا با رد كردن محدوده یک میلیون و 160 هزار تومان در سررسيد آبان مي‌تواند تاييد روند صعودي اين سررسيد باشد و به نظر مي‌رسد اين اتفاق بيشتر بايد با اونس صعودي اتفاق بيفتد و از پايين با رد كردن یک میلیون و 145 هزار تومان و تثبيت در آن منطقه مي‌توان احتمال ريزش آتي را مطرح كرد. به عبارتي كف و سقف سررسيد آبان در اين 
2 محدوده قابل تصور است. 
به گفته وي در مجموع انتظارات براي دلار همچنان نزولي مي‌باشد ولي اونس در محدوده‌اي است كه مي‌تواند روند صعودي جديدي نيز شروع كند. در اين ميان بررسي كارشناسان نشان مي‌دهد اگر قيمت طلا به بيش از 1325 دلار برسد زمينه لازم براي افزايش بيشتر قيمت اين فلز زرد به 1400 دلار نيز فراهم خواهد شد. 
قيمت طلا پس از كاهش شديد 28 درصدي در سال گذشته از ابتداي امسال تاكنون بيش از 5/7 درصد رشد داشته است.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای مشاهده و اطلاع از آخرین نرخ ارز غیر مرجع در مرکز مبادلات ارز به صفحه نرخ ارز مبادله ای مراجع نمایید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۶:۵۳:۳۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد