پتانسيل رشد آتی بيشتر از نقدي

پتانسيل رشد آتی بيشتر از نقدي
ديروز بازار آتي، تحت تاثير روند صعودي دلار، كار خود را با افزايش قيمت آغاز كرد؛ روندي كه در روزهاي اخير در بازار حاكم شده و به نظر مي‌رسد تحت تاثير قيمت ارز و احتمالا اونس در هفته پيش رو تشديد شود.
ديروز بازار آتي، تحت تاثير روند صعودي دلار، كار خود را با افزايش قيمت آغاز كرد؛ روندي كه در روزهاي اخير در بازار حاكم شده و به نظر مي‌رسد تحت تاثير قيمت ارز و احتمالا اونس در هفته پيش رو تشديد شود.
طي روز شنبه براساس صحبت‌هاي سيف در مورد ورود دلار پتروشيمي‌ها به بازار، انتظاري كه فعالان بازار از تزريق اين ارز در بازار آزاد داشتند، محقق نشد؛ در نتيجه دلار موفق به شكستن كف قيمتي 3245 تومان نشد و برعكس تا 3 هزار و 307 تومان هم افزايش يافت. با توجه به اينكه بخشي از موجودي دلار و سكه نقدي براساس انتظار و پيش‌بيني ريزش قيمت در اوايل هفته به فروش رفته است، ديروز بازگشت تقاضاي خريد اين بخش و جايگزيني اين موجودي، بازار با روند افزايشي همراه شد. همين اتفاق باعث شد تا قيمت دلار و سكه از اواسط روز شنبه تا انتهاي وقت همان روز، صعود قيمتي قابل توجهي داشته باشد كه البته ديروز هم اين روند تشديد شد. در همين راستا اين افت و خيزها موجب شد تا سررسيدهاي آتي ديروز با رشد قيمت كار خود را شروع كنند.
با توجه به اينكه در حال حاضر، مهم‌ترين خبر تاثيرگذار روي اونس، قضيه بحران اوكراين است و به‌نظر نمي‌رسد كه پيشرفت چنداني طي تعطيلات آخر هفته در بازارهاي جهاني (شنبه و يكشنبه) حاصل شده باشد، انتظار معامله گران اين است كه اونس امروز (دوشنبه) كار خود را با صعود قيمتي آغاز كند. به همين دليل انتظار مي‌رود سكه از قيمت طلاي موجود در خود قدري فاصله گرفته و به اصطلاح حباب قيمتي سكه بيشتر شود؛ كما اينكه ديروز نيز شاهد حباب قيمتي 
در بازار سكه بوديم. 
به گفته يكي از كارشناسان؛ بازار آتي ديروز كاملا متناسب با بازار نقدي صعود كرد و اين موضوع به اين معنا است كه اختلاف سررسيدها در همان سطوح قبلي خود باقي مانده است. ديروز سررسيد آبان موفق شد از مرز 6 هزار موقعيت باز عبور كند كه بعد از مدت ها، ركورد قابل توجهي براي آن محسوب مي‌شود. به‌نظر مي‌رسد بازار آتي به آرامي در حال بازيابي رونق سابق خود است. 
وي ادامه داد: ديروز البته سكه سررسيد ارديبهشت موفق شد سقف يك ماه گذشته خود را بشكند. سررسيد تير، اما هم‌چنان حدود 25 هزار تومان با سقف قيمتي خود فاصله دارد كه اين عمدتا به‌دليل سود آربيتراژي پايين بازار و اختلاف كم سررسيدها است. اين كارشناس افزود: آنچنان كه از شواهد امر پيداست خبر كم كردن سود بانكي هم به نوعي زمينه را براي افزايش قيمت سهام از يكسو و رشد قيمتي ارز و سكه از سوي ديگر فراهم كرده است. همچنين به‌نظر مي‌رسد مقداري از منابع بانكي حداقل در كوتاه مدت در حال انتقال و ورود به بازار سهام، ارز و سكه است. اين انتقال به بازار سهام پيرو دستور وزير اقتصاد مبني بر تزريق نقدينگي به بورس است و انتقال اين منابع به بازار ارز و سكه از سوي مردم عادي است، چراكه براي حفظ ارزش سرمايه خود اقدام به ورود به اين بازارها مي‌كنند. 
اين كارشناس بازار آتي همچنين گفت: در مجموع در كوتاه مدت، روند حركتي اونس و نيز تزريق يا عدم تزريق دلار پتروشيمي‌ها به بازار مهم‌ترين فاكتور براي ايجاد تغيير و تاثيرگذاري بر روند بازار آتي است. در ميان مدت، روند مذاكرات ژنو و چند و چون حواشي آن، تعيين‌كننده خواهد بود. همچنين به‌نظر مي‌رسد كه روند بلندمدت بازار، از فاكتورهاي اساسي تري همچون نرخ تورم، سود بانكي و نيز حصول يا عدم حصول توافق نهايي خط گرفته و تبعيت خواهد كرد. 
وي بر اين باور است كه با توجه به اينكه سود آربيتراژي بازار آتي در محدوده 20 درصد قرار دارد و نيز از سوي ديگر حداقل در كوتاه مدت دورنماي مثبتي براي دلار و اونس قابل پيش‌بيني است، بازار آتي پتانسيل رشدي حتي بيشتر از بازار نقـدي را نيز دارد. گفتني است اين بازار، طي يك ماه گذشته حتي سود آربيتراژي 30 تا 36 درصد را نيز به خود ديده است. در حال حاضر، سود 20 درصدي براي كساني كه تمايل به خريد با شرايط فعلي و اختلاف سررسيدهاي كنوني دارند، چندان توجيه اقتصادي ندارد. بنابراين بازار تا زمان ورود آربيتراژورها، پتانسيل و امكان رشد قيمتي و نيز افزايش قيمت سررسيدهاي دور
را داراست.
در اين راستا رسا اردوبادي كارشناس بازار آتي معتقد است: به نظر مي‌رسد همان‌طور كه روز شنبه نيز پيش‌بيني شده بود سكه آتي سررسيد آبان روند نزولي خود كه حدود 1160000 تومان بود را رو به بالا شكست و در صورت تثبيت بالاي 1170000 تومان انتظار مي‌رود اين سررسيد بتواند روند صعودي را تاييد كند. به گفته وي پيش‌بيني مي‌شود اين سررسيد بتواند تا 1196000 تومان بالا برود، اما اگر محدوده 1170000 تومان حفظ شود، شايد بتوان به روند نزولي بيشتر اميدوار بود. 
با در نظر گرفتن عوامل بنيادين تاثيرگذار بر نرخ دلار، انتظار مي‌رود كه با توجه به تخصيص ارز به گروه‌هاي خودرو و لوازم خانگي در اتاق مبادلات ارزي، شاهد كاهش تقاضا براي ارز در بازار آزاد باشيم، به دليل اينكه اين 2 گروه بخش بزرگي را در بازار تشكيل مي‌دهند و انتقال تقاضاي اين گروه از بازار آزاد به اتاق مبادلات مي‌تواند تاثير قابل توجهي بر قيمت داشته باشد. در مجموع تا زماني‌كه دلار حركت خاصي از خود بروز ندهد كه بتوان جهت آن را تشخيص داد بازار در سردرگمي به سر مي‌برد؛ چه بسا كه اين سردرگمي در صورتي كه دلار و اونس در جهت مخالف هم حركت كنند بيشتر خواهد شد.  
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه    نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۷:۲۲:۴۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد