بازار سکه «آتی» در انتظار 3 رویداد

بازار سکه «آتی» در انتظار 3 رویداد
سررسیدهای مختلف بازار آتی دیروز را با روندهایی متفاوت از هم آغاز کردند، به‌طوری‌که سررسید تیر بیشترین ریزش و سررسید آبان کمترين ریزش را تجربه کردند. بررسی‌های ما نشان می‌دهد از آنجا که قیمت تسویه روز یکشنبه سررسید تیر‌ماه، مطابق قیمت یک ساعت پایانی معاملات این روز بر تابلو ثبت شده بود، به نسبت سایر سررسیدها دیروز ریزش بیشتری را تجربه کرد.
سررسیدهای مختلف بازار آتی دیروز را با روندهایی متفاوت از هم آغاز کردند، به‌طوری‌که سررسید تیر بیشترین ریزش و سررسید آبان کمترين ریزش را تجربه کردند. بررسی‌های ما نشان می‌دهد از آنجا که قیمت تسویه روز یکشنبه سررسید تیر‌ماه، مطابق قیمت یک ساعت پایانی معاملات این روز بر تابلو ثبت شده بود، به نسبت سایر سررسیدها دیروز ریزش بیشتری را تجربه کرد.
قیمت سکه سررسید اردیبهشت‌ماه اما همچنان در حال معامله شدن نزدیک به قیمت نقدی است. همچنین سود آربیتراژی سررسیدهای تیر و شهریور زیر 20 درصد محاسبه می‌شود و تنها سود آربیتراژی سررسید آبان است که به واسطه اختلاف قیمتی با سررسيد شهریور بالای 20 درصد قرار دارد.
به گفته یکی از کارشناسان بازار به نظر می‌رسد در ادامه هفته تحت‌تاثیر چگونگی تغییر روند شاخص بورس و کم و کیف اخباری که از مذاکرات ژنو خواهد رسید، روند بازار آتی نیز دستخوش تغییر خواهد شد. در بازارهای جهانی، اونس این هفته از چهارشنبه تا جمعه آمارهای اقتصادی مهمی را تجربه خواهد کرد. روز چهارشنبه جلسه کمیته مرکزی فدرال رزرو در مورد چگونگی تغییر نرخ بهره در آمریکا تصمیم خواهد گرفت. پنجشنبه علاوه بر آمار اشتغال هفتگی، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا نیز اعلام خواهد شد. همچنین روز جمعه مهم‌ترین آمار تاثیرگذار روی اونس، یعنی نرخ بیکاری ماهانه آمریکا اعلام می‌شود.
بنابراین قابل پیش‌بینی است طی هفته جاری، بازار آتی برخلاف هفته گذشته که عمدتا متاثر از نوسانات قیمتی دلار بود، با توجه به پیش‌بینی ثبات قیمت دلار، به شدت از روند حرکتی اونس تبعیت کند. در بازار دیروز، با توجه به اینکه روز آغازین هفته بازارهای جهانی بود، اما اونس روندی نسبتا ثابت را در پیش گرفت و در رقم 1303 دلار با دامنه نوسان کم معامله شد. نگرانی‌ها درباره افزایش تنش‌ها میان روسیه و اوکراین از سویی و روسیه و غرب از سوی دیگر، به‌علاوه نگرانی درباره خریدهای طلا، باعث شده تا بیشتر تحلیلگران بازار از افزایش قیمت طلا در روزهای آینده خبر بدهند. عمده پیش‌بینی‌ها بیانگر این است که در صورت آرام شدن اوضاع، اونس در مرزی پایین‌تر از قیمت بسته شدن بازار در پایان هفته گذشته میلادی؛ یعنی 1304 دلار، تثبیت خواهد شد و در صورت بروز تنش‌های گسترده‌تر، فلز زرد بیشتر تقویت خواهد شد. معامله‌گران طلا در واقع این هفته ممکن است با توجه به رویدادهای گوناگون با بازاری شناور روبه‌رو شوند. با این حال خوش‌بینی نسبت به طلا فعلا ادامه دارد.
در بازار ارز اما دیروز؛ دلار قدری ریزش کرد و تا کف 3300 تومان نیز پایین آمد. ناگفته نماند که دلار روز یکشنبه با شدت زیادی صعود کرد که در نتیجه دیروز قدری افت قیمتی را می‌شد انتظار داشت که در روند معاملات دیروز شاهد بودیم قیمت این ارز مهم تا 3 هزار و 380 تومان افزایش را تجربه کرد، هرچند در نهایت در عصر (ساعت 16) به 3 هزار و 285 تومان برگشت.
به عقیده یکی از کارشناسان بازار، به نظر می‌رسد این ریزش تحت تاثیر اخبار مثبتی است که بازار انتظار آن را از جلسات کارشناسی تیم هسته‌ای در نیویورک دارد. خبر دوم تاثیرگذار می‌تواند گفت‌وگو‌‌‌‌ی زنده تلویزیونی رئیس‌جمهور با مردم از شبکه یک سیما باشد که عمده تمرکز این صحبت‌ها روی موضوع هدفمندی و مسائل اقتصادی پیرامون آن خواهد بود.
نکته سوم این است که به نظر می‌رسد با باز شدن بازارهای جهانی، مشکل تزریق دلار پتروشیمی‌‌ها، همانطور که رئیس بانک مرکزی وعده داده بود، به آرامی در حال مرتفع شدن است. در نهایت، قیمت دلار دیروز روندی ریزشی را در پیش گرفت، هرچند که این افت به نسبت صعود روز ماقبل دلار، چشمگیر نبود و این تغییر مسیر از دید فعالان بازار، همچنان به جای تغییر روند به روند نزولی، به عنوان اصلاح قیمتی در نظر گرفته می‌شود. طی هفته‌های اخیر به‌علت مسایلی که در مسیر صادرات محصولات پتروشیمی به وجود آمده بود عملا صادرات با وقفه مواجه شده بود و پیرو آن تزریق ارز حاصل از صادرات هم به بازار متوقف بود و همین توقف تعادل میان عرضه و تقاضا را بر هم زد و باعث افزایش قیمت ارز در بازار شد. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۶:۵۹:۱۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد