نوسان‌هاي پي‌درپي در آخرين روز هفته

نوسان‌هاي پي‌درپي در آخرين روز هفته
افت و خيز‌هاي شديد بازار در آخرين روز كاري هفته نيز ادامه يافت كه در نهايت مانند روزهاي گذشته شاخص با اندكي نوسان به كار خود پايان داده و رشد 13 واحدي را در كارنامه خود به ثبت برساند تا به اين ترتيب بازدهي هفته جاري را به 9/2 درصد برساند.
افت و خيز‌هاي شديد بازار در آخرين روز كاري هفته نيز ادامه يافت كه در نهايت مانند روزهاي گذشته شاخص با اندكي نوسان به كار خود پايان داده و رشد 13 واحدي را در كارنامه خود به ثبت برساند تا به اين ترتيب بازدهي هفته جاري را به 9/2 درصد برساند.
در اين روزها بازگشايي نمادهاي شاخص‌ساز و نوع خريد و فروش‌هاي صندوق توسعه بازار به گونه اي است كه به نظر مي‌رسد مسوولان با بازگشايي ليدرهاي بازار و نيز بالا بردن ارزش معاملات و نیز رشد شاخص قصد دارند در گام اوليه سرمايه‌گذاران را به بازار برگردانند كه در نهايت اين امر منجر به رقم خوردن رشد شاخص تنها با نمادهاي خاص شده است.
اما در بازار ديروز ديگر نماد سرشناسي براي بازگشايي باقي نمانده بود تا شاخص به مدد آن با رشد چشمگيري صعود كند كه نتيجه آن نيز افزايش تنها 13 واحدي دماسنج بازار سرمايه و تثبيت در محدوده78 هزار واحدي بود، اما بازديد مقام معظم رهبري از شركت مديريت پروژه‌هاي نيروگاهي ايران و همچنين صحبت‌هاي رئيس‌جمهور در سه‌شنبه شب گذشته، نويد‌بخش رونق معاملات در روزهاي آتي بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در آستانه روز كارگر با حضور در شركت مديريت پروژه‌هاي نيروگاهي ايران (مپنا) از نمايشگاه توانمندي‌هاي متخصصان، كارشناسان و كارگران اين گروه صنعتي بازديد و با هزاران نفر از كارگران اين مجموعه ديدار كردند.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني مقام معظم رهبري، نمايشگاه توانمندي‌هاي متخصصان، كارشناسان و كارگران شركت مديريت پروژه‌هاي نيروگاهي ايران در زمينه‌هاي طراحي و ساخت صنايع نيروگاهي، نفت، گاز، پتروشيمي و صنايع ريلي است.
از طرف ديگر رئيس‌جمهور شب گذشته از تزريق 1300 ميليارد تومان به صنعت برق خبر داد كه اين اخبار مي‌توانند جو مثبت هيجاني را بر روي سهم مپنا ايجاد كنند.
از ديگر قسمت‌هاي مهم سخنان رئيس‌جمهور، مي‌توان به عدم افزايش نرخ داروهاي داخلي در سال 93 اشاره كرد كه اين خبر باعث كاهش قيمت اكثر نمادهاي دارويي فعال در بورس شد.
اما خبر خوب ديگر براي بازار ، كاهش عملي نرخ سود بانكي است؛ از روز شنبه ديگر هيچ بانكي حق ندارد سود روز شمار بالاي 20 درصد به مشتريان جديد خود بدهد، بر اين اساس در پي رقابت بانك‌ها در بالا بردن نرخ سود بانكي و جذب سپرده، بانك مركزي ساماندهي نرخ‌هاي سود را در دستور كار قرار داد و با هماهنگي بانك‌ها دامنه ۱۰ تا ۲۱ درصد براي نرخ سود سپرده‌هاي بانكي تعيين شد. از سوي ديگر در جلسه اخير كارگروه حمايت از توليد كه با حضور معاون اول رئيس‌جمهوري برگزار شد، مقرر شد ارز خودروسازي كه در سال گذشته از طريق ارز متقاضي يا بازار آزاد تامين مي‌شد، از ششم ارديبهشت‌ماه، تمام نياز اين بخش اعم از خودروهاي سبك و سنگين به صورت مبادله اي توسط بانك مركزي با اولويت تامين شود كه اين خبر باعث رونق گروه خودرويي در بورس شد، به طوري كه در چند روز اخير نمادهاي اين گروه با رشد قيمت و صف خريد روبه‌رو بودند كه در بازار ديروز نيز اين جريان ادامه داشت و منجر به معاملات سنگين نمادهاي سايپا، پارس خودرو و ايران خودرو شد.  بر اين اساس با انتشار خبر تخصيص ارز مبادله اي به خودروسازان، شركت پارس خودرو نيز به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام كرد با توجه به موجودي‌هاي قبلي، اعتبارات اسنادي گشايش يافته و احتمال تغيير در تيراژ توليد محصولات داراي نياز ارزي وجود دارد.
دیروز همچنین محمدباقر نوبخت پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در جلسه ياد شده 10 پیشنهاد وزارتخانه‌ها و 10 مصوبه کمیسیون‌های تخصصی دولت بررسی شد گفت: در یکی از این مصوبات که وزارت نفت با هماهنگی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور مطرح کرد، در اجرای جزء 3 بند (ق) تبصره 2 قانون بودجه سال 1393 برای اینکه واحدهای پتروشیمی بتوانند از مزایای خاص و تخفیفات پلکانی در مناطق محروم و کمترتوسعه‌یافته برخوردار شوند، قرار شد تسهیلات و تخفیفاتی برای آنها در نظر گرفته شود.
وی افزود: بر اساس جزء 3 بند (ق) تبصره 2 از قانون بودجه سال 1393 تصریح شده بود که باید قیمت پایه خوراک پتروشیمی‌ها برای گاز کمتر از 13 سنت نباشد و نرخ بازدهی سرمایه در حد 30 درصد تعیین شده بود، از این رو قانونگذار به دولت این اجازه را داده است تا تخفیفات و تشویق‌هایی برای واحدهای پتروشیمی در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته در نظر بگیرد.
در اين رابطه رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به غير از شركت پارس خودرو، ساير خودروسازان هنوز گزارش شفاف‌سازي خود را به بورس ارائه‌ نكرده‌اند. علي صالح‌آبادي در گفت‌و‌گو با «ايرنا»، افزود: برنامه عمومي ما اين است كه با انتشار اطلاعات با اهميتي كه بر سود هر شركت تاثيرگذار باشد، آن شركت بايد اين موضوع را به بورس اعلام كند.
وي اضافه كرد: اطلاعات زيادي ممكن است در طول زمان منتشر شود و چون هريك از اين اطلاعات مي‌تواند تاثير زيادي بر سود شركت‌ها داشته باشد، بازار سرمايه نيز بايد از آن اطلاع داشته باشد.
از سوي ديگر در بازارهاي موازي نرخ دلار كمي عقب كشيد، اما همچنان در محدوده 3 هزار و 300 تومان است؛ در اين راستا محمدعلي احمد‌زاده‌اصل از كارشناسان بازار سرمايه در گفت‌و‌گو با «سنا» در خصوص تاثير نرخ ارز در بازار سهام گفت: سرمايه‌هايي كه در بخش نوسان‌گيري بازار سرمايه هستند با افزايش نرخ دلار براي كوتاه مدت به سمت اين بازار سرازير شده‌اند.
وي درخصوص روند بازار ارز معتقد است: اگر شرايط در حوزه سياست خارجي و تصميم‌هاي دولت به‌خصوص در رابطه با بازار پول به ثبات برسد، روند بازار ارز برمي گردد.
احمد‌زاده با تاكيد بر اينكه دلار در نرخ‌هاي بالاي سه هزار تومان قطعا اثرات تورمي جبران‌ناپذيري براي دولت دارد، گفت: اما چشم‌انداز اقتصادي نشان مي‌دهد كه درآمد صادراتي رو به افزايش است، گشايش‌هاي اعتباري تسهيل شده و در رونق صادرات كارگشا است.
اين كارشناس بازار سرمايه ادامه داد: اين مسائل‌ نكات مثبتي است كه در حوزه پولي و ارزي كشور وجود دارد به همين دليل شايد در كوتاه مدت اين روند صعودي باشد اما به‌طور قطع نرخ ارز كاهش مي‌يابد.
به گفته وي نرخ ارز در صورتي در روند صعودي باقي مي‌ماند كه توافقات سياسي به نتيجه مورد انتظار نرسد كه البته بعيد است.
وي به برنامه‌ريزي دولت و تعهداتش در برابر تامين ارز صنايع اشاره كرد و ادامه داد: با توجه به اين برنامه‌ريزي كه براي حمايت از صنايع در نظر گرفته شده است، قيمت ارز قطعا كاهش پيدا مي‌كند.
احمدزاده در پاسخ به سوال خبرنگار ما درخصوص اينكه آيا اين افزايش نرخ ارز در سود صنايع صادراتي تاثير گذار خواهد بود، گفت: با توجه به اينكه افزايش نرخ ارز كوتاه مدت است و در افق بلندمدت ارز كاهش پيدا مي‌كند در حاشيه سود صنايع نيز اثر قابل اتكايي نخواهد داشت. وي بازهم به تعهدات ارزي دولت به صنايع اشاره كرد و افزود: با توجه به اينكه دولت تعهداتي در برابر صنايع و واردات آنها پذيرفته است، نمي‌تواند اجازه افزايش نرخ ارز را بدهد.
احمدزاده تاكيد كرد: افزايش نرخ ارز رونق را از توليد مي‌گيرد، شايد در اين شرايط بتوان توليد كرد و طرف عرضه تقويت شود اما با توجه به اينكه افزايش هزينه‌ها باعث افزايش نرخ فروش مي‌شود، تقاضايي براي توليد وجود نخواهد داشت و نمي‌توان كشور را از اقتصاد تورمي خارج كرد.
وي همچنين به سرمايه‌گذاران بازار سهام توصيه كرد: در اين شرايط فريب بازار ارز را نخورند و با فروش سهام، خود را متضرر نكنند.اين كارشناس بازار سرمايه تاكيد كرد: اگر سرمايه‌گذاران نگاه خود را از كوتاه‌مدت به بلندمدت و ميان‌مدت تغيير دهند ديگر با هر تلنگري در بازارهاي كاذب اقدام به خروج از بازار سهام نمي‌كنند.
در بازار چه گذشت؟
به اين ترتيب شاخص كل بورس در پايان معاملات روز چهارشنبه با 13 واحد افزايش به 78 هزار و 164 واحد رسيد. همچنين در اين روز شاخص بازار اول امروز 76 واحد رشد يافت، اما شاخص بازار دوم افت 331 واحدي را تجربه كرد و شاخص صنعت نيز 31 واحد افزايش يافت.
بر اساس اين گزارش مخابرات ايران، گروه مپنا، ايران خودرو، سايپا، سرمايه‌گذاري غدير و چند شركت خودرويي ديگر بيشترين تاثير مثبت را بر شاخص داشتند، اما در مقابل گسترش نفت و گاز پارسيان، صنايع پتروشيمي خليج فارس، فولاد خوزستان، سرمايه‌گذاري خوارزمي، بانك پارسيان، صنايع شيميايي ايران، حفاري شمال، سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي، سيمان تهران و همراه اول ضمن كاهش قيمت بيشترين تاثير منفي را بر شاخص داشته‌اند.
در معاملات ديروز بورس تهران ليزينگ خودرو غدير و جام‌دارو پس از بازگشايي بيشترين افزايش قيمت را داشتند و در ادامه اكثر نمادهاي خودرويي با افزايش قيمت به كار خود پايان دادند. در مقابل هم شركت‌هاي سيماني با افت تقاضا و فشار فروش بيشترين كاهش قيمت را تجربه كردند؛ در اين گروه اخباري مبني بر منتفي شدن افزايش قيمت سيمان منتشر شده است. در پايان معاملات ديروز نماد معاملاتي شركت فيبر ايران جهت برگزاري مجمع عمومي عادي به طور فوق‌العاده به‌منظور انتخاب اعضاي هيات مديره، متوقف شد. همچنين نماد معاملاتي شركت كارخانجات كاشي و سراميك سعدي با توجه به تعديل پيش بيني درآمد هر سهم، ديگر نماد متوقف در بازار ديروز بود.
در مقابل، نماد معاملاتي شركت صنعتي بهشهر پس از برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه مبني بر تقسيم سود نقدي، بدون محدوديت نوسان قيمت با استفاده از مكانيزم حراج تك قيمتي بازگشايي شد. اين در حالي است كه نماد معاملاتي شركت كارخانه چيني ايران با توجه به اعلام پيش‌بيني‌ درآمد هر سهم سال مالي منتهي به 29 اسفند 93، بدون محدوديت نوسان قيمت و نماد معاملاتي شركت گروه صنعتي سپاهان پس از برگزاري مجمع عمومي فوق‌العاده مبني بر تصويب افزايش سرمايه و اصلاح اساسنامه، بدون محدوديت نوسان قيمت با استفاده از مكانيزم حراج تك قيمتي به تالار برگشتند.
در مجموع در بازار ديروز بيش از 687 ميليون سهم به ارزش حدود 2083 ميليارد ريال معامله شد كه نمادهاي معاملاتي مخابرات، سرمايه‌گذاري غدير و مپنا بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.
ارزش بازار بورس نيز به حدود 379 هزار ميليارد تومان رسيد 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۶:۱۶:۲۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد