سکه آتي بر مدار نزولي

سکه آتي بر مدار نزولي
ديروز بازار آتي سكه، كار خود را در دو سررسيد تير و شهريور با ريزش شروع كرد.
 ديروز بازار آتي سكه، كار خود را در دو سررسيد تير و شهريور با ريزش شروع كرد. سررسيد ارديبهشت كه كمتر از 10 روز تا تحويل آن باقي مانده و نيز سررسيد آبان با افزايش قيمت نسبت به قيمت تسويه روز سه‌شنبه باز شدند، با اين حال قيمت همه سررسيدها روز گذشته كاهشي بود به‌طوري‌كه نزديك‌ترين سررسيد (ارديبهشت‌ماه) نسبت به قيمت هفته گذشته خود 12 هزار تومان كاهش يافته و در حال حاضر با سررسيد نقدي تنها 5 هزار تومان اختلاف دارد. در اين ميان به گزارش «دنياي اقتصاد» ديروز شاهد كاهش اختلاف سررسيد آبان و شهريور به زير 60هزار تومان بوديم.
بررسي‌ها نشان مي‌دهند روز سه‌شنبه در بازار سكه با حباب منفي مواجه بوديم كه اين روند ديروز هم ادامه يافت. با اين حال كارشناسان در گفت‌وگو با دنياي اقتصاد اعلام كردند بروز حباب منفي در سكه اتفاقي نادر محسوب مي‌شود و آخرين بار فرداي بعد از توافق ژنو یک رخ داده است. آن روز به قدري بازار به هم ريخته بود كه اختلاف قيمت خريد و فروش صرافي‌ها خيلي پايين آمد؛ اما روز سه‌شنبه بر خلاف دفعه پيش اين اختلاف زياد بود كه گفته مي‌شود اين شرايط، امكان قاچاق سكه را افزايش خواهد داد و در نهايت پس از فروش اين سكه‌ها، دلار وارد خواهد شد. نتيجه اين روند بالا‌رفتن قيمت سكه و افت قيمت دلار را در بر خواهدداشت. كارشناسان معتقدند فرآيند قاچاق سكه، در حدود يك درصد قيمت سكه، سودآوري به دنبال خواهد داشت كه اگر ريسك نوسانات را ناديده بگيريم؛ در نوع خود عدد قابل ملاحظه‌اي است.
ديروز نيز در ادامه اين روند؛ حباب سكه قدري بيشتر شد؛ اما قطع به يقين اين شرايط پابرجا نخواهد بود. به گفته يكي از كارشناسان؛ حباب منفي سكه به يكي از سه طريق زير از بين خواهد رفت: اول افت قيمت اونس؛ دوم افت قيمت دلار و سوم بالا رفتن قيمت سكه؛ البته هر سه اين شرايط منوط به ثابت ماندن ساير قيمت‌ها در بازار است. عمدتا حباب سكه به فرآيند عرضه و تقاضاي بازار باز مي‌گردد. ديروز در ادامه روند حباب منفي سكه، سررسيد ارديبهشت حدود 6 تا 7 هزار تومان زير قيمت نقدي خود معامله شد. البته در ساعات پاياني معاملات اين روند معكوس شد و قيمت آتي دوباره به بالاتر از قيمت‌هاي نقدي بازگشت. اين موضوع به دليل سازو كار خريد سفته بازانه فعالان بازار يا همان خريد كاغذي است.
به عقيده كارشناسان بازار آتي، برخي معامله‌گران با تبديل دلار به سكه در حال نوسان گيري از اين موقعيت هستند. در اين بين نبود تقاضا از طرف خريداران خانگي به تشديد حباب منفي سكه خواهد انجاميد. البته با توجه به روند و تاثير مذاكرات، اين افت تقاضا منطقي به‌نظر مي‌رسد. اما حباب منفي سكه، روي قيمت‌گذاري در بازار آتي تاثيري ندارد؛ چرا كه فعالان اين بازار بر اين باورند كه دير يا زود اين حباب از بين خواهد رفت. حتي برخي معتقدند كه اين شرايط تا پايان ارديبهشت نيز دوام نمي‌آورد. به عنوان مثال، هفته گذشته در آخرين روز معاملات بازار داخلي (پنج‌شنبه) با وجود اينكه سكه نقدي حدود 4 هزار تومان بالاتر از قيمت ديروز ثبت شد، اما سكه آبان حدودا 10 هزار تومان پايين از قيمت ديروز دادوستد شد. اين موضوع، نشان مي‌دهد كه بازار آتي قيمت گذاري سكه سررسيدها را نه بر اساس قيمت نقدي سكه، بلكه با كمك ارزش طلاي موجود در آن سنجيده و انجام مي‌دهد. ديروز همچنين در تالار محصولات صنعتي حدود 10 كيلوگرم انواع شمش طلاي معدن موته عرضه شد كه به نظر مي‌رسد اين موضوع بر روند قيمتي بازار آتي تاثيرگذار نبود؛ چرا كه تنها عرضه شمش سوئدي است كه اين بازار را دستخوش تغيير خواهد كرد.
در بازارهاي جهاني اما قيمت هر اونس طلا ديروز به بيش از 1314 دلار رسيد. اين در حالي است كه از روز دوشنبه قيمت اين فلز گرانبها در محدوده بين 1305 تا 1315 دلاري، معامله شده و در يك دامنه كوچك 10 دلاري نوسان داشته است. سطح حمايتي قيمت طلا در شرايط فعلي 1280 دلار است و در صورت شكسته شدن اين سطح، احتمال كاهش بيشتر قيمت طلا وجود دارد. مرز مقاومتي بعدي براي قيمت طلا 1330 دلار خواهد بود. قيمت طلا در روزهاي اخير تحت تاثير تشديد تنش‌هاي سياسي و درگيري‌هاي داخلي در اوكراين و رشد فزاينده تقاضا با افزايش روبه‌رو شده و به سوي 1350 دلار حركت كرده است، اما يقينا دستيابي به اين سطح قيمتي با فراز و نشيب‌هاي زيادي روبه‌رو خواهد بود. بهبود وضعيت اقتصادي آمريكا و انتشار آمارهاي مثبت و در نتيجه افزايش ارزش دلار مهم‌ترين چالش براي افزايش قيمت طلا به شمار مي‌رود. از سوي ديگر؛ سرمايه گذاران بين المللي با توجه به افزايش تنش‌ها در اوكراين، اقدام به خريد طلاي بيشتري كرده‌اند كه اين مساله نيز به افزايش قيمت اين فلز گرانبها دامن زده است. در دوران نااطميناني‌هاي اقتصادي و سياسي در جهان معمولا تقاضا براي خريد طلا به شدت افزايش مي‌يابد. درگيري‌ها در اوكراين باعث شده كه طلا دست كم براي كوتاه‌مدت، منبع امن سرمايه‌گذاري در نظر گرفته شود و تحليل‌هاي فني كه از آمار خوب اقتصاد آمريكا اثر گرفته بودند، اصلاح شوند.
همچنين به گزارش بلومبرگ، قيمت جهاني طلا پس از كاهش 28 درصدي در سال 2013 ميلادي از ابتداي امسال تاكنون بيش از 1/9 درصد رشد داشته است. ميزان صادرات آمريكا طي ماه گذشته به بالاترين حد خود در 9 ماه اخير رسيده و اين مساله موجب شده تا كسري تجاري اين كشور با كاهش روبه‌رو شود. همچنين اظهارات ماه گذشته جانت يلن رئيس فدرال رزرو آمريكا در خصوص احتمال افزايش نرخ بهره تا 6 ماه آينده تاثير زيادي بر افزايش ارزش دلار و كاهش قيمت طلا داشته ولي نظرسنجي انجام شده از كارشناسان اقتصادي نشانگر اين واقعيت است كه فدرال رزرو تا يك سال آينده نرخ بهره را افزايش نخواهد داد. به عقيده كارشناسان در شرايطي كه تحولات اقتصادي آمريكا تاثير زيادي بر نوسانات قيمت جهاني طلا و ساير كالاها دارد افزايش نرخ بهره نيز مي‌تواند اثر مهمي بر قيمت طلا داشته باشد. بر اين اساس هر افزايش نرخ بهره‌اي در آمريكا احتمالا پس از ژوئن 2015 ميلادي اتفاق خواهد افتاد. برخي كارشناسان نيز بر اين باورند كه افزايش نرخ بهره آمريكا زودتر از سال 2016 نخواهد بود. فدرال رزرو آمريكا از اواخر سال 2008 تاكنون نرخ بهره بانكي را نزديك به صفر ثابت نگه‌داشته و ميلياردها دلار نقدينگي به اقتصاد تزريق كرده است.
در بازار ارز اما ديروز تحت تاثير اخبار منتشر شده از مذاكرات هسته‌اي در سطح كارشناسي در نيويورك، دلار افت محدودي را تجربه كرد. طي روزهاي اخير دلار حول قيمت 3300 تومان به ثبت رسيده است.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۶:۴۵:۴۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد