سرمايه‌گذاران بيرون از گود رقابت

سرمايه‌گذاران بيرون از گود رقابت
ديروز بازار آتي هماهنگ با بازارهاي ارز و طلا ريزش را تجربه كرد. در اين رابطه نشانه‌هاي مهمي در بازار آتي در حال نمايان شدن است، به طوري‌كه به عقيده كارشناسان اين بازار با توجه به اينكه 23 ارديبهشت‌ماه مذاكرات هسته‌اي در سطح كارشناسي آغاز خواهد شد و تا 27 اين ماه نيز ادامه خواهد داشت؛ سررسيدهاي مختلف بازار آتي نيز به تدريج در حال كم كردن اختلاف‌هاي قيمتي خود هستند.
ديروز بازار آتي هماهنگ با بازارهاي ارز و طلا ريزش را تجربه كرد. در اين رابطه نشانه‌هاي مهمي در بازار آتي در حال نمايان شدن است، به طوري‌كه به عقيده كارشناسان اين بازار با توجه به اينكه 23 ارديبهشت‌ماه مذاكرات هسته‌اي در سطح كارشناسي آغاز خواهد شد و تا 27 اين ماه نيز ادامه خواهد داشت؛ سررسيدهاي مختلف بازار آتي نيز به تدريج در حال كم كردن اختلاف‌هاي قيمتي خود هستند. اين مساله نشان‌دهنده خوش‌بيني فعالان بازار به روند مذاكرات و احتمالا كاهش حضور در سررسيدهاي نزديك‌تر است. در اين ميان ديروز كماكان سررسيد ارديبهشت روي قيمت نقدي معامله مي‌شد و نوسان‌گيري در اين سررسيد با توجه به اينكه اين سررسيد هفته آينده تسويه خواهد شد، ناچيز است.
اختلاف قيمتي سررسيد ارديبهشت با تير حدود 30 هزار تومان؛ تير با شهريور تقريبا 40 هزار تومان بود همین‌طور اين عدد براي اختلاف شهريور با آبان حدود 57 هزار تومان محاسبه شد. در حال حاضر خريداران بازار در حال آفست موقعيت‌هاي خريد خود (بستن موقعيت‌هاي باز بازار) هستند؛ چراكه احساس مي‌كنند به زودي قيمت‌ها نزول خواهند كرد و آنها مي‌توانند از سرمايه خود، محافظت کنند.
از سوي ديگر روز پنج‌شنبه گذشته، اطلاعيه راه اندازي قرارداد آتي سكه طلا تحويل دي ماه 93 منتشر شد. بر اساس اين اطلاعيه از روز دوشنبه سررسيد دي ماه راه‌اندازي شده و قابل معامله خواهد بود كه پيش‌بيني مي‌شود بر‌اساس رويه كنوني بازار آتي كه در آن سررسيدهاي دور از موقعيت بهتري برخوردار هستند، اين سررسيد عنوان نقدشونده‌ترين و خوش‌اقبال‌ترين سررسيد را به خود اختصاص خواهد داد. ديروز همچنين تعداد موقعيت‌هاي باز بازار آتي تغيير خاصي را تجربه نكرد. از آنجا كه عملا شنبه هفته آينده، آخرين روز معاملاتي سررسيد ارديبهشت است؛ تعداد موقعيت‌هاي باز اين سررسيد مرتبا در حال 
كم شدن است؛ به طوري كه ديروز به اعداد نزديك به 800 نيز رسيد.
ديروز صبح، حباب منفي سكه بيشتر هم شد، در حالي كه كارشناسان اين روند حبابي در بازار را كم سابقه مي‌دانند و معتقدند با توجه به قيمت جهاني طلا و وضعيت دلار انتظار مي‌رفت قيمت با حباب كمتري مواجه باشد. ديروز با دلار 3290 تومان و اونس 1287 دلاري، سكه در حدود يك درصد حباب منفي داشت. اين موضوع جزو اتفاقات نادر در بازار سكه است؛ شايد بتوان گفت طي سه سال گذشته، دفعات تكرار اين اتفاق، انگشت‌شمار بوده است. اين حباب منفي به دو دليل رخ داده و در حال بالا رفتن است؛ اول، كاهش تقاضا از سوي مردم عادي است، چراكه مردم در حال حاضر و با توجه به روند بازار نسبت به سكه، ديد منفي دارند. دومين دليل اين است كه بزرگان بازار كه حجم‌هاي معاملاتي سنگين انجام مي‌دهند؛ به نوعي موجودي خود را از بازار بيرون كشيده‌اند و براي ورود مجدد به بازار و سرمايه‌گذاري در انتظار نتيجه مذاكرات هستند.
در بازار ارز اما؛ ديروز دلار وارد كانال 3200 تومان شد و تا نرخ 3260 تومان نيز كاهش يافت. در آخرين روز هفته گذشته، انتشار صحبت‌هاي محمدباقر نوبخت در خصوص تلاش بانك مركزي براي تثبيت نرخ دلار روي 2650 تومان؛ چندان موجب ريزش قيمتي اين ارز نشده است به طوري‌كه نوسانات قيمتي بازار ارز را شاهديم، اما انتظار مي‌رود بازار نسبت به اخبار ورود ارز پتروشيمي‌ها واكنش بهتري نشان دهد. پتروشيمي‌ها همچنان درصدد تزريق ارزهاي خود به بازار آزاد هستند. مشكلات اين گروه كه در زمستان سال گذشته باعث كاهش سطح توليد آنها شد، مرتفع شده و ارز آوري آنها به روال گذشته بر‌مي‌گردد و تامين ارز براي اين شركت‌ها تسهيل خواهد شد. 
 خروج آتي از محدوده تكنيكي
رسا اردوبادي، كارشناس بازار آتي در اين رابطه معتقد است: نرخ ارز در چند هفته گذشته به صورت سينوسي در يك محدوده ثابت بين 3250 تومان و 3330 تومان معامله شده است و سخنان دكتر نوبخت به عنوان سخنگوي دولت، طيب‌نيا وزير اقتصاد و سيف به عنوان رئيس بانك مركزي همه مويد اين مساله است كه برنامه دولت براي ارز، تك‌نرخي كردن آن است و نرخ مطلوب براي اين ارز چيزي پايين‌تر از نرخ‌هاي حال حاضر بازار آزاد است. البته به نظر مي‌رسد كه بازار نسبت به مساله ارز عرضه شده توسط پتروشيمي‌ها نيز فعلا بي‌تفاوت است و از قرار معلوم منتظر اقدامات عملي در اين زمينه است. 
از منظر تكنيكي هم بالاخره بازار آتي سكه از محدوده‌اي كه براي زماني در حدود 3 هفته درون آن نوسان مي‌كرد، خارج شده و توانست محدوده‌اي را كه در دام نوساني آن افتاده بود رو  به پايين بشكند. اونس در روز جمعه هفته گذشته يعني دوازدهم ارديبهشت ماه توانسته بود تا محدوده 1273 دلار كاهش يابد، ولي تنش‌هاي اوكراين به يكباره همه چيز را عوض كرد و باعث صعود اونس تا 1315 دلار شد؛ البته از منظر نموداري واكنش به محدوده 1315 دلار طبيعي بود، زيرا در بازه زماني روزانه، در اين محدوده يك روند نزولي بلندمدت وجود دارد كه از حدود 1295 دلار شروع شده است و يكبار قبل از عيد و در ماه اسفند توانسته از اين روند نزولي خارج شود و تا محدوده 1380 دلار به ازاي هر اونس بالا برود، ولي سريعا به پايين بازگشت و در حال حاضر اونس در محدوده‌اي بسيار مبهم قرار دارد و نمي‌توان به راحتي در رابطه با مسير آن نظر داد اما آمارها و داده‌هاي اقتصادي منتشر شده از ايالات متحده به عنوان يك راهنما بيانگر اين است كه شرايط اقتصادي آمريكا رو به بهبود است و اين به منزله تقويت شاخص دلار و تضعيف طلا مي‌تواند باشد.
 بازار متناسب با اخبار حركت مي‌كند
به گفته سليماني، يكي ديگر از كارشناسان بازار؛ به نظر مي‌رسد دلار روي نرخ‌هاي فعلي به تعادل رسيده و جو خوش‌بيني بر آن حاكم است. در حال حاضر بازار به شدت اخبار مذاكرات ايران و 1+5 را دنبال مي‌كند؛ چرا كه روند و نتيجه اين مذاكرات، پتانسيل حركت دادن متناسب بازار به هر سمت و سويي را داراست.  در بازارهاي جهاني اما؛ دامنه نوسانات اونس طلا از پنج‌شنبه تا جمعه كم و در حدود 6 دلار بوده است. برخلاف توصيه‌هاي پوتين، قرار است همه‌پرسي مردم اوكراين دوشنبه برگزار شود. 
حواشي و نتيجه اين رفراندوم و همچنين عكس‌العمل افراد و سياستمداران مختلف، در روند افت و خيز بازارهاي جهاني تاثير بسزايي خواهد داشت. علاوه‌بر اين؛ طي هفته جاري همچنين 
يك سري آمارهاي جهاني نيز طبق روال اعلام خواهد شد كه انتظار مي‌رود، بازارهاي جهاني را در اولين روز هفته دستخوش تغيير قرار دهند.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۶:۴۴:۴۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد