خرداد در انتظار اخبار مثبت

خرداد در انتظار اخبار مثبت
بورس اوراق بهادار تهران ارديبهشت‌ماه را با بازدهي 5/3 درصدي به پايان برد.
بورس اوراق بهادار تهران ارديبهشت‌ماه را با بازدهي 5/3 درصدي به پايان برد.
هر‌چند بازدهي بورس تهران در ارديبهشت‌ماه مناسب بود اما همچنان بازار در‌گير كارنامه منفي فروردين‌ماه باقي مانده و همچنان بازدهي بورس در سال 93 منفي 3 درصد است. در ارديبهشت‌ماه بورس همچنين با اتكا به روزهاي فعاليت بيشتر خود نسبت به فروردين‌ماه در مقايسه با اين‌ ماه از نظر كمي رشد چشمگيري را نشان مي‌دهد. ارزش معاملات با رشد 427درصدي به چهارده هزار و 677ميليارد تومان رسيد و شمار خريداران با رشد 75درصدي نسبت به فروردين‌ماه به 507هزار و 502 نفر بالغ شد.
بورس در ارديبهشت‌ماه در متغيرهاي كلان خود شاهد توجه معامله‌گران به مسايل سياسي و مذاكرات هسته‌اي بود كه در اين بخش هر چند مذاكرات به خرداد‌ماه موكول شد اما همچنان جو اميدواري براي به نتيجه رسيدن مذاكرات تا تير‌ماه برقرار است؛ هر‌چند حتي در صورت به نتيجه نرسيدن مذاكرات تا تير‌ماه مذاكرات براي يك دوره شش ماهه ديگر تمديد خواهد شد.
در همين رابطه رئيس‌جمهور كه در چين به سر مي‌برد، گفت: دولت ايران اكنون به گونه‌اي عمل كرده كه طرف مقابل هيچ بهانه‌اي نداشته باشد و اگر در توافق با غرب موفقيتي حاصل نشود، به دليل لجبازي است. در همين حال در تحولات اقتصادي معامله‌گران بورس همچنان با دقت روند تصميم‌سازي در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي را دنبال مي‌كنند؛ در اين ميان يكي از مهم‌ترين‌ حوزه‌ها تصميم‌سازي دولت در مورد نرخ كالاها و خدمات است كه در اين بخش با فاصله گرفتن از زمان اجراي فاز دوم هدفمندي همچنان بازار در انتظار ابلاغ قيمت‌هاي جديد است كه اين امر در مورد سيمان و خودرو بيش از كالاهاي ديگر به چشم مي‌خورد. 
به‌رغم افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي هنوز دولت نظر مساعد خود را در مورد افزايش نرخ كالاها اعلام نكرده و بازار با شايعاتي در مورد زمان برگزاري جلسات دولتي براي تعيين نرخ اين گروه از كالاها مواجه است. 
در همين رابطه دبير انجمن كارفرمايان صنعت سيمان از تعيين تكليف قيمت اين كالا به زودي خبر داده و گفته: پيشنهاد توليد‌كنندگان همان افزايش 14 تا 22 درصدي است كه اميدواريم در روند اين جلسه به تصميم نهايي دست پيدا كنيم و قيمت‌هاي معقولي براي سيمان تعيين شود.  وي با اشاره به اينكه تعيين قيمت سيمان صادراتي نيز همچنان در دست بررسي بوده و ارتباط زيادي با قيمت سيمان داخلي دارد، گفت: براساس توافقات انجام شده با وزارت صنعت مقرر بود تا خردادماه افزايش قيمتي در سيمان اعمال نشود اما چون زمان مشخصي در خردادماه تعيين نشده بود جلسه‌شنبه براي تعيين قيمت نهايي سيمان برگزار مي‌شود. 
در موضوعات اقتصادي همچنين بحث نرخ ارز همچنان مورد توجه است به طوري كه رئيس كل بانك مركزي در هفته گذشته در گفت و گويي در مورد وضعيت بازار ارز گفت: بررسي‌هاي كارشناسي نشان مي‌دهد اصلاح انتظارات عمومي در خصوص چشم‌انداز تعاملات بين‌المللي و قرار داشتن پرونده استفاده صلح‌آميز كشور از انرژي هسته‌اي در مسير رفع تنش و حل‌وفصل ‌كامل،‌ در منطقي شدن نرخ ارز و خروج تقاضاي سفته‌بازي از اين بازار نقش مهمي داشته است.
اما بازار غيررسمي ارز از بهمن‌ماه سال گذشته به دليل برخي عوامل محدودكننده عرضه يا تحريك‌كننده تقاضا و نيز برخي اخبار و شايعات، دچار نوسان و افزايش نرخ شد. حتي در يك مرحله قطع كامل خوراك گاز شركت‌هاي پتروشيمي (بيش از دو ماه) به دليل سرما و برف شديد و بروز كمبود گاز مصرفي در شبكه خانگي،‌ بر ميزان توليد و صادرات اقلام شيميايي و مواد پتروشيمي كشور تاثير منفي جدي گذاشت و به تبع آن، عرضه ارز شركت‌هاي مزبور به بازار در مقطع مذكور،‌ به شدت كاهش يافت.
تجديدنظر در فهرست اقلام گروه‌هاي 9 و 10 اولويت كالايي و صدور مجوز ثبت سفارش براي برخي از آنها،‌ تقاضاي قابل ملاحظه‌اي را يكباره به بازار كم‌كشش ارز وارد نمود و سبب‌ساز افزايش نرخ ارز شد. البته برخي اخبار و انتظارات نامساعد نيز در افزايش نوسانات نرخ ارز در بازار غيررسمي بي‌اثر نبود. علاوه‌بر آنها، برخي عوامل برون‌زا هم در راستاي افزايش نرخ ارز در بازار داخلي عمل كرده است. بر‌اساس داده‌هاي بين‌المللي، متوسط بهاي جهاني هر اونس  طلا از 1233دلار در دي‌ماه به 1344 دلار در اسفندماه 1392 افزايش داشت. در كنار بحث ارز در بازارهاي جهاني نيز تحولات رخ داده در قيمت محصولات و مواد خام همچنان بيانگر بازار باثباتي است؛ در بازار فلزات بهاي مس بدون تغيير به 6هزار و 947دلار در هر تن رسيد. بهاي سه فلز آلومينيوم، سرب و روي نيز به ترتيب به يك هزار و 749دلار، 2 هزار و 121دلار و 2هزار و 85دلار در هر تن بالغ شده است. در بورس كالا نيز هفته گذشته برخي محصولات پتروشيمي با رشد قيمت همراه شدند.
 در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه بازار مثبتي بود كه البته همچنان شاخص در محدوده نوسان محدود و متعادل خود در دامنه مثبت تا منفي 200 واحد قرار داشت؛ آخرين روز ارديبهشت‌ماه شاخص با 133واحد رشد معادل 17/0 درصد به عدد 76هزار و 767واحد رسيد. در بازار روز چهارشنبه در غياب بزرگان صدر نشين بازار، دو گروه ليزينگ و حمل‌ونقل‌ در صدر بازار بودند. ليزينگي‌ها با اتكا به خبرهاي اوليه در مورد افزايش احتمالي نرخ سود ليزينگ، شاهد صدر نشيني بودند؛ ليزينگ رايان سايپا، صنعت و معدن،ايران و ليزينگ خودرو غدير در صدر بازار بودند. گروه حمل‌ونقل‌ نيز كه در ابتداي وقت با معاملاتي از جنس صف فروش كشتيراني مواجه بود با جمع‌آوري اين صف و صف خريد نمادهايي نظير توكا‌ريل و حمل‌ونقل‌ توكا روز مناسبي را پشت سر گذاشت. در همين حال بازار سهام با افزايش شمار مجامع در حال برگزاري شاهد تاثير‌پذيري از مجامع است؛ به گونه‌اي كه گروه سيماني با برگزاري مجامع مناسب و تقسيم سودهاي قابل توجه توانسته‌اند در بازار خود نمايي كنند. در گروه خودرويي روز چهارشنبه بازار آرامش نسبي را شاهد بود. در اين گروه زامياد براي سال 92توانست 51ريال سود را محقق كند.  در ميان‌ قطعه‌سازان نيز آهنگري تراكتور‌سازي سود هر سهم سال مالي 93 خود را از 80 ريال به 144 ريال افزايش داده است و با تعديل مثبت 80 درصدي روبه‌رو شده است. تمحركه در 12 ماه واقعي سال 92 مبلغ 275 ريال سود به ازاي هر سهم محقق كرده كه نسبت به آخرين پيش‌بيني سود سال مذكور (98 ريال) 180 درصد رشد داشته است. در گروه بانكي روز چهارشنبه بانك سينا متعادل به تابلو بازگشت. سينا كه با فروش بخشي از پروژه‌هاي ساختماني خود توانست سود 320ريالي را به 807ريال برساند و رشد اندكي را روي تابلو داشت. در اين گروه روز پنج‌شنبه اعلام شد كه بانك‌ها مجاز به سرمايه‌گذاري درامور شركتداري هستند؛ به گزارش سايت بانك مركزي، بر اساس قانون عمليات بانكي بدون ربا و در چارچوب آيين نامه فصل سوم قانون مذكور، بانك‌ها مي‌توانند با استفاده از عقود مشاركت حقوقي و سرمايه‌گذاري مستقيم، به سرمايه‌گذاري در سهام شركت‌هاي موجود يا ايجاد شركت جديد اقدام كنند. در گروه پتروشيمي گزارش‌هاي خيره‌كننده خارك و فن آوران انتظار براي تقسيم سود‌هاي بالاي اين دو شركت را به همراه‌آورده است؛ در اين گروه پتروشيمي شازند روز چهارشنبه در مجمع پس از تقسيم سود 5هزار ريالي، 2هزارريال را براي افزايش سرمايه اختصاص داد. اين تقسيم سود تعديلي 300ريالي را براي وبانك سهامدار عمده شاراك به همراه مي‌آورد. در گروه پتروشيمي پترول چهارشنبه را با صف خريد گذراند.در زير مجموعه پترول نيز لردگان شاهد گشايش ال‌سي اين شركت بود. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۷:۲۱:۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد