كاهش چشمگير حجم معاملات آتي

كاهش چشمگير حجم معاملات آتي
معاملات آتي سكه طلا در روزهاي گذشته با كاهش نوسانات و حجم معاملات همراه بوده است به طوري‌كه حتي برخي تحليل‌ها و شايعات از مذاكرات هسته‌اي فقط در مقطعي كوتاه، باعث افزايش قيمت‌ها شد.
 معاملات آتي سكه طلا در روزهاي گذشته با كاهش نوسانات و حجم معاملات همراه بوده است به طوري‌كه حتي برخي تحليل‌ها و شايعات از مذاكرات هسته‌اي فقط در مقطعي كوتاه، باعث افزايش قيمت‌ها شد.
حجم معاملات آتي سكه از متوسط 7000 معامله در هر روز از ماه گذشته به متوسط 3000 معامله در روزهاي اخير رسيده است و در صورت كاهش قيمت‌ها ممكن است حجم معاملات نيز همچنان كاهش پيدا كند.  طلاي جهاني نيز در كش و قوس اخبار اقتصادي آمريكا و اروپا و تنش‌هاي اوكراين با كاهش نوسانات همراه بود؛ به طوري‌كه از نظر تكنيكالي در سقف‌هاي 1330 تا 1303 و كف‌هاي 1268 تا 1285 دلار (الگوي مثلث) دچار نوسان بوده است.
حال با ثابت ماندن قيمت دلار در بازار داخلي و مشخص شدن انتخابات رياست جمهوري اوكراين و كاهش تنش‌ها در اين كشور، محرك‌هاي افزايش قيمت طلا چه در بازار داخلي چه در بازار جهاني در حال كاهش است؛ در نتيجه مي‌توان گفت در هفته‌هاي پيش رو در صورت مثبت بودن اخبار اقتصادي آمريكا و اروپا از قيمت طلاي جهاني كاسته خواهد شد.
از نظر تكنيكالي نيز در صورت شكست سطح حمايتي 1282 دلار ممكن است قيمت طلاي جهاني به 1260 دلار و يا حتي 1240 دلار نيز كاهش پيدا كند. هم چنين در صورت شكست سطح 1298 دلار احتمال افزايش 1330 دلار و يا حتي بالاتر نيز در روزهاي آتي وجود دارد.
 نكته ديگري كه بايد خاطر‌نشان كرد اين است كه حتي در صورت ثبات قيمت در طلاي جهاني و دلار، معاملات آتي سكه با كاهش فاصله‌ها همراه خواهد بود و اين كاهش فاصله‌ها كه بين سررسيد‌ها و سكه امامي در بازار نقدي وجود دارد باعث كاهش تدريجي قيمت‌ها در هر سررسيد خواهد بود.
از نظر تكنيكالي نيز سررسيد آبان مقاومت‌هايي از جمله 11 ميليون و 160 هزار، 11 ميليون و 190 هزار و نيز 11 ميليون و 220 هزار ريال را پيش رو دارد و در صورت مقاومت در اين سطوح احتمال كاهش قيمت تا سطوح 10 ميليون و 920 هزار تا 10 ميليون و 870 هزار يا حتي 10 ميليون و 680 هزار ريال مي‌توان براي اين سررسيد متصور بود. سكه نقدي نيز در صورت شكست سطح 9 ميليون و 850 هزار ريال احتمال كاهش تا 9 ميليون و 650 هزار يا حتي 9 ميليون و 450 هزار ريال را دارد. در صورت حمايت نيز احتمال افزايش تا سطح 10 ميليون و 20 هزار الي 10 ميليون و 80 هزار ريال را در روزهاي آتي دارد. در پايان مي‌توان گفت يكي از دلايل بيشتر بودن مدت زمان كاهش قيمت طلا در بازار نسبت به افزايش آن كه در مدت زمان كوتاه‌تري صورت مي‌گيرد، ركود بازار موازي آن يعني بورس اوراق بهادار است. اما با سياست‌هاي اتخاذ شده از جمله بالا بودن نرخ سپرده بانكي، كنترل قيمت ارز و طلا در بازار داخل و ... تا به حال نقدينگي به سمت بازار طلا و ارز وارد نشده است و بايد در نظر داشت كه هر اتفاقي ممكن است باعث افزايش شديد و ورود نقدينگي از بازارهاي موازي به اين بازار پر‌ريسك شود. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۶:۱۲:۵۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد