۳۶ هزار واحد طلافروشی در کشور/ همکاری اتحادیه طلا با سازمان مالیاتی/ مالیات بر ارزش افزوده باعث گرانی طلا و کاهش خرید شد ط÷1

۳۶ هزار واحد طلافروشی در کشور/ همکاری اتحادیه طلا با سازمان مالیاتی/ مالیات بر ارزش افزوده باعث گرانی طلا و کاهش خرید شد ط÷1
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: قانون مالیات برارزش افزوده باید اجرا شود و در این راستا مقابل سازمان مالیاتی کشور نیستیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد کشتی‌آرای رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در میزگرد بررسی و موانع مالیات بر ارزش افزوده که با حضور علیرضا طاری بخش معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور در تحریریه شهید محمد صادق نیلی احمد آبادی خبرگزاری فارس برگزار شد، با اشاره به وجود 10 سایت برای اعلام نرخ‌های طلا و جواهر کشور اظهار داشت: همچنین 5 شرکت در زمینه قیمت طلا در بازار اطلاع‌رسانی و فعالیت می‌کنند که قیمت‌ها بر اساس شرایط جهانی از سوی کارشناسان تعیین و به طور روزانه اعلام می‌شود.
وی در مورد علت نارسایی‌های اجرای کامل قانون مالیات بر ارزش افزوده در صنف طلافروشان تصریح کرد: برخی از مباحث اجرا به شرایط اجتماعی برمی‌گردد و طبیعی است که هر قانون جدیدی پیامدها و واکنش‌های خاص خود را دارد و این موضوع را می‌توان در موارد دیگر یافت.
*صنوف دیگر هم در مالیات بر ارزش افزوده مشکل دارند
کشتی‌آرای با بیان اینکه 1800 رسته صنفی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: 140 اتحادیه صنفی در کشور مشغول فعالیت هستند و موضوع مالیات بر ارزش افزوده صرفا در خصوص صنف طلافروش‌ها نیست و همه صنوف آن درگیر بوده و مشکلات خاص خود را دارند.
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با تأکید بر اینکه در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده همکاری خوبی بین طلافروشان و سازمان امور مالیاتی وجود داشته است، عنوان کرد: مباحث مربوط به این موضوع در کمیسیون اقتصادی مجلس، مرکز پژوهش‌ها و سازمان امور مالیاتی پیگیری شده و می‌شود و مجری این قانون سازمان امور مالیاتی است.
*مالیات بر ارزش افزوده باعث افزایش قیمت طلا شده است
وی در پاسخ به این سؤال که چرا برخی از طلافروشان مالیات بر ارزش افزوده را از مصرف‌کننده نهایی نمی‌گیرند و یا این قانون در این صنف به خوبی اجرا نمی‌شود، گفت: این موضوع باعث بالا رفتن قیمت طلا شده و به مرور زمان خرید طلا را از سوی مصرف‌کنندگان کاهش می‌دهد و موجب کاهش فروش این صنف می‌شود. در حال حاضر 36 هزار واحد طلافروشی در کشور داریم و اکنون آثار این موضوع را به خوبی مشاهده می‌کنیم که برخی در سفرهای سیاحتی خارج از کشور خود طلا خریداری کرده و به داخل کشور می‌آورند و موضوع مالیات بر ارزش افزوده انگیزه قبل برای استفاده از طلا توسط مصرف‌کنندگان را کاهش داده است و به همین علت طلافروشان برای حفظ موقعیت خود و صنعت طلا این بحث را مطرح می‌کنند.
به گفته کشتی‌آرای، طی جلساتی که با سازمان امور مالیاتی داشتیم، نتیجه این بود که این قانون اجرا شود و عمده بحث شفاف سازی اطلاعات اقتصادی کشور باید باشد.
کشتی آرای با اذعان به این موضوع که آمار درستی از داد و ستد صنف طلافروشان در کشور موجود نیست، گفت: این قانون می‌‌تواند به شفاف‌سازی اطلاعات اقتصادی و معاملات انجام شده در بازار بپردازد.
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با بیان اینکه 3 نوع فاکتور برای صنف طلافروشان از سوی سازمان مالیاتی طراحی شده است بیان داشت: از سال 91 این فاکتورها به طلافروشان از سوی اتحادیه ابلاغ شد و وظیفه اتحادیه در برابر قانون اطلاع‌رسانی است و از خیلی از طلافروشان اطلاعاتی داریم که یا نتوانستند اجرا کنند و یا متوجه نشدند.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا همه مباحث مربوط به اجرای قانون که ابعاد اقتصادی دارند، با رویکرد اجتماعی نگاه می‌کنید و آیا خود را برای اجرای کامل قانون مسئول می‌دانید، پاسخ داد: سازمان امور مالیاتی مجری قانون بوده و اتحادیه مسئولیت‌های دیگری در این بحث دارد که ما نمی‌‌توانیم به آنها رسیدگی کنیم، اتحادیه مسئول اجرای قانون نظام صنفی در میان طلافروشان است و در صورتی که فردی با کراوات در طلافروشی حضور داشته باشد، نظارت بر آن بر عهده نهاد اماکن است.
کشتی‌آرای با تأکید بر اینکه طلافروشان هیچ گاه مقابل سازمان امور مالیاتی برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نبوده و نیست یادآور شد: همچنین سازمان امور مالیاتی نیز هیچگاه مقابل صنف طلافروشان در این بحث نبوده و باید برای این موضوع راه‌حلی پیدا کنیم و اینکه افکار عمومی را نسبت به این صنف بدبین کنیم، جالب نیست و باید به دنبال حل و فصل آن بود. اتحادیه طلا و جواهر مسئول رسیدگی به عیار طلا و حاشیه‌های مربوط به آن است و در فاکتور باید مسائل سود، گرم، عیار و مالیات شفاف باشد و کارهای بعد از آن مانند مالیات در حوزه ما نیست.
وی در مورد اینکه برخی از طلافروشان به مشتری عنوان می‌کنند، طلا را با ارزش افزوده می‌خواهند یا خیر اظهار داشت: شاید چنین موضوعی وجود داشته باشد که باید از خودشان پرسید و فردی که جنسی را می‌خرد، باید آگاه باشد و اکنون نیز با ابلاغ قانون خیلی از طلافروشان آن را اجرا می‌کنند و مسیر حرکت معاملات طلا در سازمان طی می‌شود، اما در رابطه با اجرای قانون نقطه نظراتی از سوی اتحادیه وجود داشت که به شفاف‌سازی مباحث کمک می‌کرد که برخی از آنها پذیرفته نشد، بعد از 5 سال اجرای قانون سعی و خطاها پایان رسیده و ظرف چند ماه آینده این قانون در مجلس اصلاح خواهد شد و نقطه‌ای رسیدیم که بعد شفاف‌سازی قطعا ایجاد خواهد شد که البته در حال حاضر آمار دقیق نیز وجود ندارد.
*شفاف شدن درامدها در آینده
این فعال بخش خصوصی با اشاره به وعده سازمان امور مالیاتی مبنی بر کاهش ضرایب مالیاتی برای طلافروشان یادآور شد: در آینده نزدیک شاهد شفاف شدن درآمدها هستیم و اکنون برای اجرای درست قانون در خصوص ارائه اظهارنامه، پر کردن دفاتر و فاکتورها آموزش‌هایی از سوی اتحادیه انجام می‌شود و بخشی از نارسایی در این بخش مربوط به سواد فروشندگان است که باعث مشکلاتی در این بخش شد و نیمی از صنف طلافروشان افراد با مدرک زیر دیپلم هستند که باید قطعا مباحث مالی برای آنها آموزش داده شود.
*مالیات مردم ۱.۵ماه در دست طلافروشان
به گفته رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر میانگین 1.5 ماه پول مالیات بر ارزش افزوده مصرف‌کنندگان دست طلافروشان می‌ماند و پس از آن به دولت باز می‌گردد. با اجرای قانون مالیات منافع کشور از جمله سطح تولید باید افزایش پیدا کند و مسئولان و کارشناسان باید ارزیابی کنند، تا چه حد به این بخش کمک شده و در عین حال آسیب‌ها و اتفاقات این حوزه‌ها باید بررسی و نقاط منفی از سوی سیاست‌گذاران و کارشناسان حل شود.
وی تأکید کرد: اینکه برخی اتفاقات بازگو شود و به نوعی صنف طلافروشان را رو در رو با مردم بکنیم، کار درستی نیست و هیچ‌کس شکی در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده ندارد و فقط برخی صنوف در مورد شیوه اجرایی آن اعتراض داشتند که امیدواریم با آسیب‌شناسی بهتر شود.
*نمی‌توان همه طلافروشان به یک گونه نگاه کرد
کشتی آرای در پاسخ به این سؤال که چرا برخی از طلافروشان مالیات بر ارزش افزوده را از مصرف‌کننده گرفته اما مالیات دولت را نمی‌پردازند و کمتر از درآمد واقعی خود اظهار می‌کنند، تصریح کرد: در اینکه برخی به دولت مالیات نمی‌‌دهند، شکی نیست، اما نمی‌‌توان همه طلافروشان را به یک نگاه دید و بسیاری از طلافروشان مالیات بر ارزش افزوده خود را به دولت می‌پردازند.
کشتی آرای با اشاره به کاهش ضریب مالیات طلافروشان توسط سازمان مالیاتی گفت: مالیات متعلقه به سود طلافروشان از 7 درصد به 6 درصد کاهش یافت و این موضوعی بود که در تفاهم با این صنف انجام شد و در عملکرد مالیات سالانه لحاظ شد.
وی در مورد مقاومت برخی طلافروشان برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز گفت: باید شیوه اجرایی مالیات بر ارزش افزوده مورد ارزیابی قرار گیرد، تا نارسایی‌ها و نواقص آن رفع شود و اکنون در سطح شهرستان‌ها خیلی از فاکتورها طبق توافق‌نامه رعایت می‌شود و مقاومت کمتری وجود دارد.
وی گفت: نظر اتحادیه طلا در مورد نواقص مالیات بر ارزش افزوده به مراجع دارای صلاح ارائه شد.

منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۴ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۷:۲۷:۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد