بازار آتی در هفته‌ای که گذشت

بازار آتی در هفته‌ای که گذشت
در اولین هفته تیرماه حجم معاملات در بازار آتی سکه طلا نسبت به آخرین هفته خردادماه حدود 52 درصد کاهش یافت. در هفته انتهایی خرداد ماه رویدادهای مهمی از جمله نشست هسته‌ای ایران ، انتشار جدیدترین بیانیه کمیته بازار باز فدرال رزرو آمریکا (FOMC)، سخنرانی رئیس فدرال رزرو و شدت گرفتن درگیری‌ها در عراق رخ داد که باعث شد نوسانات طلا در بازار داخلی و جهانی بیشتر از هفته قبل از آن باشد.
در اولین هفته تیرماه حجم معاملات در بازار آتی سکه طلا نسبت به آخرین هفته خردادماه حدود 52 درصد کاهش یافت. در هفته انتهایی خرداد ماه رویدادهای مهمی از جمله نشست هسته‌ای ایران ، انتشار جدیدترین بیانیه کمیته بازار باز فدرال رزرو آمریکا (FOMC)، سخنرانی رئیس فدرال رزرو و شدت گرفتن درگیری‌ها در عراق رخ داد که باعث شد نوسانات طلا در بازار داخلی و جهانی بیشتر از هفته قبل از آن  باشد.
تقویم اقتصادی هفته گذشته نسبتا سبک بود و باعث شد که بازه نوسانات قیمت چه در بازار داخلی و چه در بازار جهانی طلا کاهش قابل توجهی یابد به‌طوری‌که اختلاف بین بالاترین و پایین‌ترین قیمت معامله شده برای اونس که در هفته آخر خرداد ماه 64 دلار بود در هفته گذشته به 20 دلار کاهش یافت. در دورترین سررسید آتی که بیشترین نوسان قیمت را دارد نیز اختلاف بین بالاترین و پایین‌ترین قیمت معامله شده در هفته آخر خرداد ماه 73 هزار تومان بود اما  در هفته گذشته به 47 هزار و 500 تومان کاهش یافت.
روند قیمت‌ها  در هفته گذشته
هفته گذشته بازار آتی در واکنش به افزایش قیمت جهانی طلا و نرخ برابری دلار، آغاز به‌کار کرد و روز اول این هفته شاهد افزایش قابل توجه قیمت‌ها بودیم ولی طی هفته قیمت‌ها در بازار معاملات آتی کاهش یافت. نوسانات قیمت‌ها همبستگی قابل توجهی با تغییرات قیمت در بازار جهانی طلا و نرخ غیررسمی برابری دلار در داخل کشور داشت. در طول هفته دلار نزدیک به کمترین قیمت معاملاتی در سال جدید رسید و اونس طلا به بالاترین قیمت در دو ماه اخیر‌، 1325 دلار افزايش يافت. البته همان‌طور که پیش‌تر گفته شد بازه نوسانات اونس نسبت به هفته پیش از آن کاهش یافت.
نگاهی به معاملات روز گذشته
بازار آتی در هفته جدیدنسبت به پایان جلسه معاملاتی روز پنج‌شنبه، با كاهش قيمت آغاز به‌کار کرد. یکی از ویژگی‌های بازار معاملات آتی سکه طلا در بورس کالای ایران این است که تعطیلات این بازار همزمان با اکثر بازارهای جهانی نیست و معامله‌گران نمی‌توانند از نوسان قیمت جهانی طلا در روز جمعه بهره‌مند شوند و روز شنبه این نوسانات تاثیر خود را بر معاملات بازار می‌گذارد. در انتهای بازار روز پنج‌شنبه قیمت اونس 1310 دلار بود و در آغاز به‌کار بازار روز شنبه قیمت آن به 1316 دلار رسیده بود. در دو سررسید انتهایی بازار معاملات آتی، بالاترین قیمت مربوط به آغاز جلسه معاملاتی بود و در ادامه بازار قیمت‌ها همراستا با کاهش قیمت دلار، حرکت کردند. اختلاف بین بالاترین و کمترین قیمت معاملاتی در دورترین سررسید آتی‌، 11.500 تومان بود که نوسان خوبی برای بازار نسبتا آرام روزهای اخیر است. روز گذشته نرخ برابری دلار در بازار غیررسمی به کمترین میزان از 28 فروردین ماه سال جدید رسید. قیمت 3150 تومان یکی از حدهاي مقاومت‌های دلار است و باید دید که فعالان بازار در واکنش به آن چگونه عمل خواهند کرد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۸ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۶:۵۱:۵۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد