ممانعت از ریزش بیشتر قیمت‌های آتی

ممانعت از ریزش بیشتر قیمت‌های آتی
روز گذشته، روز خوبی برای خریداران بود. به دنبال افزایش قیمت جهانی طلا، قیمت سررسیدهای آتی پس از سه روز کاهش متوالی، تغییر جهت دادند.
روز گذشته، روز خوبی برای خریداران بود. به دنبال افزایش قیمت جهانی طلا، قیمت سررسیدهای آتی پس از سه روز کاهش متوالی، تغییر جهت دادند.
با این حال قیمت‌ها در کلیه سررسیدها هنوز زیر میانگین 30 روزه است. روز دوشنبه پس از پایان جلسه معاملاتی، قیمت جهانی طلا مسیر صعود را در پیش گرفت و به بالاترین قیمت طی ده هفته گذشته رسید.
باید توجه داشت که روز دو‌شنبه، آخرین روز معاملاتی ماه ژوئن در بازارهای جهانی بود؛ چراکه به لحاظ تحلیل تکنیکال قیمت بسته‌شدن معاملات طلا در این روز برای معامله‌گران اهمیت دارد. تا ساعت 14:00 روز سه‌شنبه، اختلاف بین بالاترین و پایین‌ترین قیمت معامله شده در دورترین سررسید به 12000تومان رسید.
 نرخ غیررسمی برابری دلار نیز در طول بازار حدود 10 تومان نوسان داشت و نوسان اونس تا این ساعت حدود 5 دلار بود.
 میزان نوسانات بازار نسبت به روز قبل تا این ساعت کاهش داشت که منجر به کمتر شدن حجم معاملات شد. 
در دو سررسید نزدیک‌تر (تیر ماه و شهریور)کشف قیمت برای دومین روز متوالی در مرحله حراج تک‌نرخی انجام نشد که نشان‌دهنده کمرنگ شدن علاقه معامله‌گران به این دو سررسید، به‌دلیل نوسان کمتر است. در جدول رو‌به‌رو نگاهی به معاملات آتی سکه طلا در روز سه‌شنبه تا حدود ساعت 15:00 داریم. میزان تغییرات نسبت به پایان جلسه معاملاتی قبل محاسبه شده است.
نگاهی به برخی عوامل موثر در افزایش قیمت آتی در روز سه‌شنبه
به‌دلیل همبستگی شدید قیمت‌های آتی با اونس، برای تحلیل عوامل موثر باید همواره قیمت جهانی طلا را مد نظر قرار داد؛ بنابراین در ادامه بررسی می‌کنیم که چگونه اقتصاد جهانی بر بازار آتی سایه افکنده است. صبح روز سه‌شنبه پیش از آغاز جلسه معاملات آتی، شاخص PMI تولیدی کشور چین اعلام شد که همچنان بالای 50 است و برای چهارمین ماه متوالی افزایش یافته است. این شاخص هرچه بیشتر بالای 50 اعلام شود، نشان‌دهنده انتظارات خوش‌بینانه‌تر فعالان بازار نسبت به آینده اقتصادی این کشور است. چین از مهم‌ترین‌ کشورهای موثر در بازار پول و طلا است در نتیجه دیتاهای مربوط به این کشور تاثیر بسزایی در بازار دارد.
کشور چین سال گذشته بزرگ‌ترین متقاضی طلا در دنیا بوده است. بهبود وضعیت اقتصادی چین باعث می‌شود که تقاضا برای این فلز زرد رنگ افزایش یابد؛ چراکه در چین همانند ایران خرید طلا به عنوان روش سنتی پس‌انداز رایج است.
به علاوه با بهبود وضعیت اقتصادی، تقاضای خرید طلا برای مصارف صنعتی نیز در این کشور افزایش می‌یابد.
 نرخ بیکاری اروپا ساعت 13:30 روز سه‌شنبه طی جلسه معاملاتی بدون تغییر نسبت به ماه قبل اعلام شد.
عدم بهبود وضعیت اقتصادی اتحادیه اروپا خبر خوبی برای ارزش یورو نیست و می‌تواند باعث افزایش تقاضا برای خرید طلا جهت پوشش ریسک در برابر کاهش ارزش یورو شود.از دیگر عوامل موثر در افزایش قیمت روز سه‌شنبه خبرساز شدن تنش‌های عراق است که در تیتر روزنامه‌های دیروز مشاهده می‌شد. همین‌طور نگرانی نسبت به از سر‌گرفتن درگیری‌ها در اوکراین به افزایش قیمت طلا در روز سه‌شنبه کمک کرده است. پس از بازار، جلسه معاملات روز سه‌شنبه شاخص PMI تولیدی آمریکا اعلام خواهد شد که اقتصاددانان پیش‌بینی بهبود این شاخص را دارند. شاخص‌های اقتصادی آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان می‌تواند نوسان زیادی در بازار طلا ایجاد کند.
تمامی این موارد در حالی رخ می‌دهد که پتانسیل بحران در عراق ممکن است به کشورهای مشابه از جمله اردن و عربستان سرایت کند. این شرایط خطرناک را می‌توان یکی از پتانسیل‌های افزایش قیمت طلا در روزهای گذشته دانست که بالا ماندن این قیمت و حتی روند رو به رشد آن را به این شکل توجیه می‌کنیم.
 این موارد خود پتانسیلی برای افزایش بیشتر قیمت نفت و سقوط بازارهای سهام آمریکا و اروپا است که می‌تواند قیمت طلا را به طرز عجیبی صعودی کند. هنوز برای اظهار نظر به زمان بیشتری نیاز داریم ولی توجه به این داده‌های ژئوپلیتیک اهمیت بسیاری دارد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۱ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۶:۳۹:۱۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد