آرامش قبل از توفان در بازار آتی

آرامش قبل از توفان در بازار آتی
بازار آتی روز چهارشنبه را با نوسانات کمی آغاز کرد. در معاملات دیروز بازار آتی، اختلاف بین بالاترین و پایین‌ترین قیمت معامله شده در دورترین سررسید به حدود دوازده هزار تومان رسید و دامنه نوسانات قیمت دلار نسبت به روز ماقبل بیشتر بود، با این حال اين مساله نتوانست باعث ایجاد هیجانات روزهای گذشته در بازار آتی شود.
بازار آتی روز چهارشنبه را با نوسانات کمی آغاز کرد. در معاملات دیروز بازار آتی، اختلاف بین بالاترین و پایین‌ترین قیمت معامله شده در دورترین سررسید به حدود دوازده هزار تومان رسید و دامنه نوسانات قیمت دلار نسبت به روز ماقبل بیشتر بود، با این حال اين مساله نتوانست باعث ایجاد هیجانات روزهای گذشته در بازار آتی شود.
در این خصوص بهناز بدایی، تحلیلگر آتی می‌گوید: روز سه‌شنبه با شروع به‌کار بازار آمریکا، نوسانات اونس شدت گرفت و در لحظات پایانی بازار، اونس به بالاترین قیمت طی جلسه معاملاتی رسید. این افزایش هیجانی قیمت در ادامه بازار تعدیل شد. در نتیجه تغییرات قیمت در ساعات ابتدایی بازار آتی روز چهارشنبه در واکنش به کاهش اونس، منفی بود. در جدول همراه نگاهی به معاملات آتی سکه طلا در روز چهارشنبه تا حدود ساعت 15:00 داریم. میزان تغییرات نسبت به پایان جلسه معاملاتی قبل محاسبه شده است. قیمت جهانی طلا تا ساعت 15:00 روز چهارشنبه حدود سه دلار نوسان داشت که تغییر نسبتا کمی برای بازار جهانی محسوب می‌شود.
در روزهای آینده رویدادهای مهمی در انتظار بازار طلا است و به نظر می‌رسد آرامش بازار صبح چهارشنبه، آرامش قبل از توفان باشد. توفانی که احتمال می‌رود با اعلام شاخص‌های اقتصادی بازار کار آمریکا و سخنرانی رئیس فدرال رزرو شروع شود و شرایط ژئوپلیتیک در کنار سخنرانی رئیس بانک مرکزی اروپا بر آن دامن زند. دور نهایی مذاکرات هسته‌ای ایران که از روز قبل آغاز شده از دیگر عوامل مهم برای فعالان بازار آتی است. با توجه به تجربیات گذشته بازار، احتمال زیادی می‌رود که انتشار هرگونه اخباری در این زمینه باعث ایجاد نوسان در بازار آتی سکه طلا شود.
شاخص‌های بازار کار آمریکا از مهم‌ترین فاکتورهای موثر بر تصمیمات فدرال رزرو در مورد سیاست‌های پولی هستند. اعلام این شاخص‌ها اغلب موجب نوسان شدید بازار جهانی طلا می‌شود. شاخص ADP Non-Farm Employment Change تنها شاخص از بازار کار آمریکا است که طی ساعات معاملاتی بازار آتی ایران اعلام می‌شود. بنابراین بازار آتی هنگام اعلام این شاخص اغلب نوسان زیادی را تجربه می‌کند. با وجود نرخ رشد منفی آمریکا در فصل بهار، اقتصاددانان پیش‌بینی کرده‌اند وضعیت شاخص‌های بازار کار تحت تاثیر قرار نگیرد و نرخ بیکاری همچنان در مینیمم سال‌های بعد از بحران اقتصادی این کشور اعلام شود.
امروز ساعت 17:00 نرخ بیکاری ماهانه آمریکا، میزان استخدام‌های جدید در ماه گذشته و شاخص تراز تجاری این کشور اعلام خواهد شد که در کنار اعلام حداقل نرخ بهره استقراض از بانک مرکزی اروپا و سخنرانی رئیس بانک مرکزی اروپا می‌تواند نوسان زیادی برای بازار طلا رقم بزند. متاسفانه به‌دلیل کوتاه بودن جلسه معاملات آتی در روزهای پنج‌شنبه، معامله‌گران از این نوسانات در بازارهای جهانی بی‌نصیب می‌مانند.
همچنین مریم بیک محمدی، تحلیلگر دیگر بازار آتی در این باره می‌گوید: روز سه‌شنبه بعد از اتمام جلسه معاملاتی آتی، شاخص خرید مدیران صنعتی ISM آمریکا منتشر شد و با کاهش 01/0 درصدی خود سبب بالا ماندن قیمت اونس شد. دیـروز تا لحظه تنظیم این گزارش قیمت اونس در ادامه روال دو روز گذشته خود در سطح 1325 دلار ثـابت ماند، به اعتقاد کارشناسان اقتصادی پایین بودن نرخ بهره آمریکا و تنش‌ها در عراق توانسته است قیمت این فلز زرد را بالا نگه دارد. اقتصاد‏دانان اعتقاد دارند که به‌رغم ارقام ضعیف تولید ناخالص داخلی، گزارش اشتغال آمریکا حاکی از تداوم افزایش رشد اشتغال ‏خواهد بود.پیش‌بینی تحلیلگران موسسه نومورا براساس آخرین گزارش اشتغال آمریکا حاکی از افزایش 24 هزار و 500 شغل در ماه ژوئن است. ‏براساس پیش‌بینی کارشناسان این موسسه، نرخ بیکاری و تداوم آنها نیز کاهش خواهد یافت. تخمین‌های ‏موسسه ‏Market Watch‏ نشان از افزایش 220 هزار شغل در ماه ژوئن دارد درحالی‌که این رقم برای ماه مه‌معادل ‏‏217 هزار شغل بود.‏
آمارهای منطقه‌ای تولید نیز ‏نشان از تداوم افزایش اشتغال در بخش تولید دارد. به علاوه، آمار اعتماد مصرف‌کننده نیز نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان، ‏چشم‌انداز مثبتی از بازار کار آمریکا دارند. به عقیده تحلیلگران، ناظران بازار نباید فکر کنند که به‌دلیل کاهش تولید ناخالص داخلی آمریکا در فصل اول سال جاری ‏میلادی، نرخ رشد اشتغال نیز ضعیف خواهد بود. اغلب کارشناسان اعتقاد به افزایش اشتغال در ماه ژوئن دارند.  از سوی دیگر در فصل تابستان در نیم‌‌کره‌شمالی، بازار طلا اغلب با کاهش تقاضای فیزیکی تا زمان فستیوال‌ها و تعطیلات پایان سال ‏روبه‌رو می‌شود، اما میزان کاهش تقاضای فیزیکی در سال جاری، بیشتر از میزان معمول آن بوده است  و اما در بازار فیزیکی دیروز، به‌دلیل کاهش عرضه سکه و دلار، از بعداز ظهر روز سه‌شنبه  قیمت‌های نقدي اندکی افـزایش را تجربه کرد، این امر با همراهی اونس سبب شد تا بازار آتی نیز در ساعت اولیه معاملات روند مثبت روز ماقبل خود را ادامه دهد (دورترین سررسید 25/0 درصد افزایش یافت) ولی در ادامه معاملات با کاهش قیمت مواجه شد و نتوانست بالاتر از اولین قیمت در حراج تک نرخی، معامله‌ای انجام شود. همچنین اختلاف بالاترین و پایین‌ترین قیمت در سررسید دی ماه به 100 هزار ریال تا ساعت 12 کاهش یافت.  با توجه به تمایل معامله گران در سررسید‌های دورتر، دو سررسید تیر و شهریور همانند روز گذشته در حراج تک قیمتی کشف قیمت نشد و نزدیک به 40 دقیقه بعد از شروع بازار شاهد اولین معامله روی این نمادها بودیم.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۲ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۷:۵۰:۱۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد