کاهش قیمت‌های «بازار آتی» در آغاز هفته

کاهش قیمت‌های «بازار آتی» در آغاز هفته
در بازار دیروز، قیمت‌های آتی سکه طلا در واکنش به کاهش نرخ غیررسمی برابری دلار کاهش یافتند. بازار روز گذشته نسبتا کم‌نوسان بود که یکی از دلایل اصلی آن، عدم تغییر قیمت بسته شدن اونس نسبت به پایان جلسه معاملاتی روز پنج‌شنبه بود. حرکات اونس و دلار دو عامل مهم در نوسانات بازار آتی سکه طلا هستند که بازار آتی دیروز از نوسان اونس بی‌نصیب ماند.
در بازار دیروز، قیمت‌های آتی سکه طلا در واکنش به کاهش نرخ غیررسمی برابری دلار کاهش یافتند. بازار روز گذشته نسبتا کم‌نوسان بود که یکی از دلایل اصلی آن، عدم تغییر قیمت بسته شدن اونس نسبت به پایان جلسه معاملاتی روز پنج‌شنبه بود. حرکات اونس و دلار دو عامل مهم در نوسانات بازار آتی سکه طلا هستند که بازار آتی دیروز از نوسان اونس بی‌نصیب ماند. دیروز تا لحظه تکمیل این گزارش (ساعت 15:00)، اختلاف بین بالاترین و پایین‌ترین قیمت معامله شده در دورترین سررسید به حدود 6500 تومان رسید و حجم معاملات نیز با توجه به کاهش نوسانات بازار قابل توجه نبود. در جدول زیر نگاهی به معاملات آتی روز گذشته تا ساعت 15:00 داریم. تغییرات نسبت به پایان جلسه معاملاتی ماقبل محاسبه شده است.
در روزهای اخیر کمترین معاملات در سررسید شهریور ماه انجام شده است. تعداد موقعیت‌های باز نیز در سررسید تیر از همه کمتر است که با توجه به نزدیک شدن به پایان تیرماه این امر چندان دور از انتظار نیست. بیشتر بودن حجم معاملات سررسید تیر نسبت به شهریور می‌تواند به‌دلیل امکان کسب سود آربیتراژی در این سررسید و بستن موقعیت‎ها به علت عدم تمایل به تسویه نقدی باشد که با نزدیک شدن به پایان سررسید تیر احتمال آن افزایش می‌یابد.  در بازار آتی دیروز همچنین قیمت‌های معاملات سررسید تیر نزدیک به قیمت نقدی و در مواردی کمتر از قیمت نقدی سکه طلا بود. برخلاف باور عموم، قیمت‌ها در معاملات آتی همواره بیشتر از قیمت نقدی نیستند و با نزدیک شدن به سررسید قراردادها در بسیاری موارد مشاهده می‌شود که قیمت معاملات به زیر قیمت نقدی می‌رسد. دلیل آن تمایل نداشتن افراد به تحویل فیزیکی و امکان کسب سود آربیتراژی است. معامله‌گر برای آنکه قرارداد را تسویه نکند حاضر می‌شود با قبول ضرری معقول از معامله‌ خارج شود و طرف مقابل به‌دلیل امکان کسب سود آربیتراژی از اختلاف قیمت معاملات با قیمت نقدی، تمایل به ورود معامله دارد. در نتیجه همان‌طور که گفته شد اغلب مشاهده شده که با نزدیک شدن به سررسید قرارداد، قیمت معاملات آتی این سررسید کمتر از قیمت نقدی شود.
نگاهی به عوامل موثر در کاهش قیمت
همان‌طور که گفته شد دلیل اصلی کاهش قیمت‌ها در بازار دیروز، کاهش نرخ برابری دلار نسبت به پایان جلسه معاملاتی ماقبل بود. به گفته فعالان بازار دلیل اصلی کاهش نرخ برابری دلار می‌تواند نتیجه خوش‌بینی بازار نسبت به حصول موافقت در مذاکرات ایران و 1+5 باشد. از طرفی در صورت تداوم کاهش قیمت در بازار امروز می‌توان گفت تا حدی انتظارات افراد متمایل به کاهش قیمت جهانی طلا است. نرخ بیکاری آمریکا به حداقل خود در سال‌های پس از بحران اقتصادی رسیده و پتانسیل ریزش اونس را فراهم کرده است. با این حال اونس همچنان بالای حمایت 1305 دلار معامله شد و تنها در حول و حوش زمان اعلام شاخص کاهش یافت. تحلیلگران بانک HSBC می‌گویند هنوز برای نتیجه‌گیری در مورد واکنش نهایی بازار نسبت به شاخص‌های بازار کار آمریکا زود است. واکنش اصلی اونس به شاخص‌های بازار کار آمریکا را باید بعد از تعطیلات بررسی کرد. 


منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۵ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۸:۲۲:۳۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد