شرایط احتیاطی در بورس

شرایط احتیاطی در بورس
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد معاملات کم رمقی بود که در نتیجه آن شاخص بورس با رشد 121واحدی به 73هزار و 347واحد رسید.در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که نگاه‌ها به مذاکرات هسته‌ای وین و شرایط حاکم برآن پس از حضور برادر رئیس‌جمهوری در مذاکرات و خروج وزرای خارجه انگلیس و فرانسه از وین بود. در تحولات سیاسی انتظار می‌رود روند مذاکرات در هفته جاری به پایان برسد، همین مساله نیز موجب شده است بازار با احتیاط بیشتری عمل کند.
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد معاملات کم رمقی بود که در نتیجه آن شاخص بورس با رشد 121واحدی به 73هزار و 347واحد رسید.در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که نگاه‌ها به مذاکرات هسته‌ای وین و شرایط حاکم برآن پس از حضور برادر رئیس‌جمهوری در مذاکرات و خروج وزرای خارجه انگلیس و فرانسه از وین بود. در تحولات سیاسی انتظار می‌رود روند مذاکرات در هفته جاری به پایان برسد، همین مساله نیز موجب شده است بازار با احتیاط بیشتری عمل کند.
آیا سیل سهام در راه است؟
در بازار دیروز معامله‌گران شاهد انتشار نامه رئیس کل بانک مرکزی به روسای بانک‌ها بودند. در این نامه رئیس کل بانک مرکزی از بانک‌ها خواسته تا برای «خروج بدون تورم از رکود» ظرف یک ماه برنامه واگذاری سهام و املاک خود را اعلام کنند.
در این نامه آمده است: ضمن تاکيد بر ضرورت صيانت از توفيق ايجاد شده در مهار تورم و پايبندي به مسير کاهشي تورم، در سال جاري مقوله خروج از رکود نيز بسيار حائز اهميت است. بر اين اساس خروج غيرتورمي از رکود به‌طور جدي در دستور کار دولت محترم قرار گرفته و مقام معظم رهبري نيز تاکيدات خاصي را در زمينه حل معضل رکود بيان فرموده‌اند.
با انتشار این نامه نگرانی‌ها از عرضه‌های سنگین سهام در بازار تشدید شده است. هر‌چند ممکن است بانک‌ها عرضه سهام شرکت‌های مدیریتی خود را فعلا صورت ندهند، اما در صورت فشار بانک مرکزی تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری میزان قابل ملاحظه‌ای از سهام خرد را در اختیار دارند که می‌توانند نسبت به عرضه آنها اقدام کنند، این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند این تصمیم تاثیری بر بازار ندارد و حتی در گروه بانکی می‌تواند به افزایش درآمدهای این گروه منجر شود.در بازار دیروز همچنین سایت دولت بسته سیاست‌های دولت برای خروج از رکود را اعلام کرد؛ براساس اعلام این سایت، دولت یازدهم در مسیر ایفای مسوولیت خود در پرداختن به مسائل اصلی و مهم کشور، پس از خارج کردن اقتصاد از التهاب بسیار بالای تورمی و طراحی هدفمندی یارانه‌ها با ساز و کاری متفاوت و اعمال ملاحظات شرایط رکود تورمی در آن، تهیه برنامه خروج «غیر‌تورمی» و «پایدار» از رکود را در دستور کار قرار داده است.
در بازار دیروز در گروه پتروشیمی انتشار گزارش سه ماهه پتروشیمی خراسان به تشکیل صف خرید در این نماد منجر شد.در گروه کانی غیر‌فلزی دیروز جلسه مجمع عمومی عادی سالانه شرکت تامین ماسه و ریخته‌گری با تقسیم سود 280ریالی به‌کار خود پایان داد.
در گروه شیمیایی جلسه مجمع عمومی عادی سالانه شرکت دوده صنعتی پارس (سهامی عام) با تقسیم 600ریال مواجه شد.در این گروه شرکت سرمايه‌گذاري صنايع شيميایي ايران با سرمایه‌ای نزدیک به 231 میلیارد و 450 میلیون تومان برای هر سهم در سال مالی منتهی به 30 آذر 93 مبلغ 1671 ریال سود خالص پیش‌بینی کرده است.
گزارش جدید «شیران» نسبت به بودجه قبلی (با سرمایه 77 میلیارد و 149 میلیون و 800 هزار تومانی مبلغ 4011 ریال) با رشد 25 درصدی همراه بوده است.
این شرکت که دوره 6ماهه را با تحقق 41 درصد از بودجه خود به پایان رسانده علت تعدیل مثبت اخیر را افزايش مبلغ فروش عمدتا به‌دليل تعيين قيمت پايه الکيل بنزن خطي LAB در بورس کالای ايران بر پايه ابلاغيه صادره از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت با قابليت اجرا از تاريخ 14تير ماه 1393با نرخ ارز آزاد، کاهش نرخ و مصرف مواد اوليه و تسعير وجوه ارزي اعلام کرده است.
در گروه پتروشیمی شرکت پتروشیمی آبادان گزارش نامناسبی را منتشر کرد؛ «شپترو» که در دوره 3 ماهه نخست تنها موفق به تحقق 5 درصد از بودجه خود شده علت این اتفاق را افزايش مدت زمان تعميرات اساسي (از 10 به 45 روز) به دليل قطع گاز خوراک دريافتي از پالايشگاه آبادان در ارديبهشت‌ماه و خرداد ماه سال جاري و عدم امکان خريد ماده اوليه‌ ای‌دی‌سی جهت توليد محصولات اصلي از شرکت‌هاي داخلي و خارجي در فروردين ماه و ارديبهشت ماه (اين مشکل در حال حاضر رفع شده است) اعلام کرده است.
همچنين شرکت اعلام کرده که پيش‌بيني می‌کند انحراف نامساعد بودجه شرکت طي 3 ماه اول سال در ماه‌هاي آتي جبران ‌شود. در گروه پتروشیمی فن‌آوران پس از تقسیم سود بازگشایی شد که با شرایط مناسبی همراه بود. در این گروه همچنین آمار عرضه محصولات پلیمری در بورس کالا از روند افزایشی عرضه این محصولات در بورس کالا و احتمال ثبت رکوردهای جدید در این زمینه پس از مصوبه قیمت‌گذاری محصولات بر‌اساس ارز آزاد خبر می‌دهد.آمار بورس کالا نشان می‌دهد در هفته گذشته عرضه محصولات پلیمری 70 درصد افزایش یافته است و همزمان تقاضای دلالی این محصولات به‌دلیل کم شدن کمبود مواد اولیه در بازار به شدت کاهش یافته است.
بر‌اساس این گزارش، به نظر می‌رسد روند افزایش عرضه محصولات پلیمری در بازار در حال تداوم است، به گونه‌ای که عرضه این محصولات در بورس کالا چند قدمی بیشتر تا رکوردشکنی فاصله ندارد.در گروه تصفیه نفت افزایش نرخ فروش محصولات برخی صنایع این روزها بر سر زبان‌ها افتاده و پس از صنایع سیمان، خودرو و نیز محصولات لبنی، این بار احتمال افزایش نرخ روغن‌های صنعتی قوت گرفته است.
در گروه فلزی مجمع ملی مس با تقسیم سود 400ریالی مواجه شد. این مجمع با مواردی در خصوص مشکلات عملیاتی شرکت همراه بود.در گروه خودرویی معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مهلت خودروسازان برای ارتقای محصولات خود به استاندارد یورو 4 تمدید نخواهد شد.
معصومه ابتکار در گفت‌و‌گو با «ایرنا» اظهار کرد: بر اساس مصوبه دولت، خودروسازان موظفند تا اول شهریورماه سال جاری محصولات خود را با استاندارد یورو 4 تولید کنند و این زمان تعیین‌شده تمدید نمی‌شود.
در مجموع بازار دیروز شرایط متعادلی را پشت سر گذاشت که البته شکننده و ضعیف بود. ارزش معاملات نیز دیروز در بورس و فرابورس اندکی بیش از 400میلیارد تومان رقم خورد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۴ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۸:۲:۵۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد