هفته کم‌نوسان و بی‌تحرک بازار آتی

هفته کم‌نوسان و بی‌تحرک بازار آتی
بازار آتی در روزهای گذشته هفته آرامی را پشت‌سر گذاشت به طوری که تنها روز جنجالی بازار آتی سه‌شنبه هفته قبل بود و جز روز سه‌شنبه حجم معاملات آتی قابل توجه نبود. تعطیلی ابتدای هفته، قرار داشتن در ماه مبارک رمضان، کم خبر بودن تقویم اقتصادی جهانی و داخلی به همراه نوسانات کم بازار دلار و سکه نقدی در اکثر روزها از دلایل اصلی کاهش حجم معاملات طی هفته گذشته است.
بازار آتی در روزهای گذشته هفته آرامی را پشت‌سر گذاشت به طوری که تنها روز جنجالی بازار آتی سه‌شنبه هفته قبل بود و جز روز سه‌شنبه حجم معاملات آتی قابل توجه نبود.  تعطیلی ابتدای هفته، قرار داشتن در ماه مبارک رمضان، کم خبر بودن تقویم اقتصادی جهانی و داخلی به همراه نوسانات کم بازار دلار و سکه نقدی در اکثر روزها از دلایل اصلی کاهش حجم معاملات طی هفته گذشته است.
روز چهارشنبه هفته گذشته از کم‌نوسان‌ترین روزهای بازار محسوب می‌شود که با وجود باز بودن بازارهای جهانی در این روز، اختلاف بین بالاترین و پایین‌ترین قیمت معامله شده در دو سررسید دورتر تنها به 3 هزار تومان رسید. انتظار می‌رود به‌دلیل تعطیلات عید فطر حجم معاملات در هفته جاری نیز چشمگیر نباشد به‌خصوص که بازار در روز چهارشنبه هنگام اعلام دو شاخص از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی آمریکا که نوسان زیادی در قیمت جهانی طلا ایجاد می‌کند، در تعطیلی به سر می‌برد. منطقی است که اکثر مشتریان قبل از تعطیلات از بازار خارج شده و تعداد موقعیت‌های باز در این هفته کاهش یابد، اما با پایان تعطیلات عید فطر در هفته پیش‌رو انتظار می‌رود شاهد فعالیت بیشتر مشتریان و افزایش شور و هیجان در بازار آتی باشیم.
کاهش قیمت‌های آتی سکه طلا
روند کلی قیمت‌های آتی طی هفته قبل به‌دلیل کاهش قیمت جهانی طلا نزولی بود. بالاترین قیمت هفته گذشته مربوط به روز یکشنبه و پایین‌ترین قیمت مربوط به روز پنج‌شنبه است. اختلاف بین بالاترین و پایین‌ترین قیمت معامله شده در هفته گذشته در دورترین سررسید به 13.500 تومان رسید که در مقابل کاهش بیش از 20 دلاری قیمت جهانی طلا طی این مدت بسیار ناچیز است.  کم بودن واکنش بازار نسبت به عوامل موثر به‌دلیل مشارکت کمتر فعالان بازار آتی، می‌تواند از دلایل این امر باشد که نوسانات هیجانی بازار را کاهش داده است. از طرفی قیمت‌ها در هفته قبل تقریبا به کف دو هفته اخیر رسید و به لحاظ تکنیکال قیمت مناسبی برای فروش نبود. به عبارت دیگر معامله‌گران با وجود اینکه شاهد کاهش قیمت جهانی طلا هستند، از فروش می‌ترسند و وارد بازار نمی‌شوند، در نتیجه شدت ریزش بازار آتی و نقدی سکه طلا در داخل کشور کمتر از شدت ریزش قیمت جهانی طلا بود. البته قیمت‌های آتی، کف‌‌های پایین‌تر از هفته گذشته را تجربه کرده‌اند ولی فاصله آن با کف فعلی قیمت زیاد نیست و در صورتی که افراد به روند نزولی بازار جهانی طلا اطمینان نداشته باشند، اخذ موقعیت فروش به معنای پذیرفتن ریسک زیاد در مقابل سود اندک است و به‌طور منطقی این دسته از فروشندگان وارد بازار نمی‌شوند.
در قیمت‌های پایین چه کسی فروشنده است؟
این سوالی است که با نزدیک شدن به کف قیمت‌ها در هفته گذشته، بسیاری از معامله‌گران آتی با آن مواجه شدند. شاید برای بسیاری از افراد که تنها تکنیکالیست هستند و عوامل بنیادی را بررسی نمی‌کنند، دلیل ریزش قیمت‌ها به‌خصوص در انتهای هفته هنوز بی‌پاسخ باشد. دلیل اصلی ریزش قیمت‌ها در هفته گذشته‌، کاهش قیمت جهانی طلا بود. روز پنج‌شنبه قیمت قراردادهای آتی طلا در بورس نیویورک به پایین‌ترین میزان طی پنج هفته اخیر و در بورس کالای ایران قیمت قرارداد آتی سکه طلا (سررسید دی) به کمترین میزان طی دو هفته اخیر رسید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۶:۲۲:۲۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد