برای دومین هفته طلا صعود کرد

برای دومین هفته طلا صعود کرد
قیمت جهانی طلا روز جمعه بدنبال صعود بازارهای سهام که منجر به ضعیف شدن تقاضا برای این فلز ارزشمند به عنوان دارایی مطمئن شد، کاهش یافت اما برای دومین هفته پیاپی صعود کرد.
قیمت جهانی طلا روز جمعه بدنبال صعود بازارهای سهام که منجر به ضعیف شدن تقاضا برای این فلز ارزشمند به عنوان دارایی مطمئن شد، کاهش یافت اما برای دومین هفته پیاپی صعود کرد.
در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر روز جمعه با 0.2 درصد کاهش، به 1239 دلار رسید. قیمت طلا در این بازار پس از اینکه روز چهارشنبه تا مرز 1250 دلار صعود کرد که بالاترین قیمت از 11 سپتامبر بود، روز پنج شنبه 0.3 درصد کاهش یافت.
شاخص "استاندارد اند پورز 500" حداکثر 1.9 درصد صعود کرد در حالیکه طولانی‌ترین روند افت بازارهای سهام اروپایی از سال 2003 به این طرف متوقف شد. طلا و سهام خلاف جهت یکدیگر حرکت می‌کنند و در حالیکه این فلز ارزشمند در شرایط آشفتگی اقتصادی و سیاسی پناهگاه مطمئن سرمایه در برابر تورم محسوب می‌شود اما بازارهای سهام از رشد اقتصادی سود می‌برند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، طلا برای دومین هفته پیاپی در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به وضعیت اقتصادی جهانی صعود کرد و 1.4 درصد افزایش یافت. این فلز ارزشمند هفته گذشته تحت تاثیر قوی شدن احیای اقتصادی و دورنمای نرخ‌های بهره بالاتر در آمریکا به پایین‌ترین قیمت در سال جاری میلادی نزول کرده بود اما پس از اینکه بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد کندی اقتصاد جهانی ممکن است زمان افزایش نرخ‌های بهره را به تاخیر بیاندازد، بهبود یافت.
با اینهمه قیمت طلا در سه ماهه سوم سال جاری میلادی با صعود چشمگیر بازارهای سهام که تقاضا برای دارایی‌های بدون بازده مانند طلا را محدود کرد، با 8.4 درصد کاهش روبرو شد.
دورنمای نرخ‌های بهره بالاتر به جذابیت طلا به عنوان سرمایه گذاری مطمئن لطمه زده است و از سوی دیگر دلار قوی‌تر نیز تقاضا برای این فلز ارزشمند را محدود می‌کند.
طلا در فاصله دسامبر سال 2008 تا ژوئن سال 2011 با اقدام بانک مرکزی آمریکا در اجرای تدابیر محرک مالی که با هدف پشتیبانی از رشد اقتصادی بود، 70 درصد جهش یافت اما سال گذشته با اعلام آغاز تعدیل این تدابیر، 28 درصد سقوط کرد.
در بازار فلزات ارزشمند دیگر، هر اونس پالادیم برای تحویل در دسامبر 1.4 درصد افزایش یافت و به 756 دلار رسید با اینهمه این فلز 18 درصد پایین‌تر از رکورد قیمتی است که 29 اوت به آن رسیده بود. هر اونس پلاتین برای تحویل در ژانویه با 0.8 درصد افزایش، 1261 دلار معامله شد. قیمت این دو فلز به دلیل نگرانی‌ها نسبت به رشد اقتصاد جهانی و بازارهای سهام ضعیف تحت فشار قرار گرفته است.
هر اونس نقره برای تحویل در دسامبر با 0.6 درصد افزایش، به 17.331 دلار رسید.
از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون پالادیم 5.3 و طلا 3.1 درصد صعود داشته اند در حالیکه نقره 11 درصد و پلاتین 8.2 درصد نزول کرده اند. 
منبع خبر: ایسنا
  ۲۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۸:۳۹:۴۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد