بانكداری اسلامی و موفقیت خیره كننده آن در عرصه بین‌المللی

بانكداری اسلامی و موفقیت خیره كننده آن در عرصه بین‌المللی
بیش از دو دهه از اجرای بانكداری بدون ربا در كشورمان می‌گذرد، شاید كمتر كسی باور می‌كرد بانكداری اسلامی به این سرعت جای خود را در سیستم بانكداری دنیا و سیاستهای پولی و مالی جهان باز كند. امروز دیگر نظام اقتصادی دنیا بانكداری بدون ربا را كه به عنوان بانكداری اسلامی شناخته شده به عنوان یك نظام مترقی و پیشرفته پذیرفته و در بسیاری از موارد جایگزین روشهای قبلی خود كرده است.
بیش از دو دهه از اجرای بانكداری بدون ربا در كشورمان می‌گذرد، شاید كمتر كسی باور می‌كرد بانكداری اسلامی به این سرعت جای خود را در سیستم بانكداری دنیا و سیاستهای پولی و مالی جهان باز كند. امروز دیگر نظام اقتصادی دنیا بانكداری بدون ربا را كه به عنوان بانكداری اسلامی شناخته شده به عنوان یك نظام مترقی و پیشرفته پذیرفته و در بسیاری از موارد جایگزین روشهای قبلی خود كرده است. چنین اقدامی به این وسعت بی‌شك بدون مطالعه و بررسی علمی موشكافانه صورت نگرفته است. مطمئنا اقتصاد توسعه یافته، منفعت محور و مشتری مدار، كشورهای غربی و آمریكا اگر در ارتباط با ویژگی، كاربرد و مترقی بودن بانكداری بدون ربا به باور نمی‌رسید آن را به این وسعت به اجرا در نمی‌آورد. كارشناسان و اقتصاددانان برجسته جهان چون پروفسور منصور مالك نیز بی‌دلیل سال ۲۰۰۵ را سال بانكداری اسلامی نخوانده‌اند.
رشد ناگهانی بانكداری بدون ربا (اسلامی) آن قدر خیره كننده بوده كه نگاه تمام بانك‌های جهانی را طی سالهای اخیر به خود معطوف كرده است. هم اكنون موضوع بانكداری و فایننانس اسلامی به موضوعی مهم در جهان مالی و پولی مبدل شده پیش رفته این مهم تا بدان جا پیشرفته كه خزانه‌داری فدرال آمریكا نیز در جلسه اخیر خود در نیویورك چارچوب قانونی برای فعالیت بانك‌های اسلامی مهیا كرده است تا این بانك‌ها بدون محدودیت به اجرای بانكداری بدون ربا بپردازند. بانكداری اسلامی به شكلی در اقتصاد جهان متبلور شده كه شورای خدمات مالی انگلستان نیز اخیرا با ایجاد تغییرات قانونی در نظام مالی این كشور راه را برای فعالیت آزادانه بانكداری بدون ربا براساس قوانین اسلامی باز كرده است.
شركتهای بین‌المللی همچون كلیفرود چنس، كلایداندكو نیز به طور روزافزونی مشتریان خود را به استفاده از قراردادهای مالی اسلامی و بانكداری بدون ربا توصیه می‌كنند. به تازگی موسسه اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری بریتانیا نیز اعلام كرده قصد دارد با موسسه امور مالی لبنان به منظور ایجاد مهارتهای تخصصی در زمینه بانكداری اسلامی همكاری كند. براساس آمار بین‌المللی ارائه شده اعتبارات خدمات مالی انگلستان حسابهایی كه خواستار تسهیلات بانكی مبنی بر قوانین شرع اسلام هستند از ۲۰۰ میلیارد دلار به ۵۰۰ میلیارد دلار افزایش یافته و هر ساله نیز ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌كند. علاوه بر این بانك اسلامی بریتانیا كه در شهریور ماه سال ۸۳ (سپتامبر ۲۰۰۴) آغاز به كار كرد فراتر از شعب خود در لندن، بیرمنگام وستر، خدمات پستی و تلفنی به مسلمانان ارائه می‌دهد و در نظر دارد تا در پایان سال میلادی جاری هفت شعبه جدید ارائه دهنده خدمات بانكداری اسلامی در سراسر كشور خود راه‌اندازی كند.
بانكداری مترقی اسلامی چنان جای خود را در عرصه جهانی باز كرده و توانایی و كاربرد خود را به رخ موسسات پولی و مالی دنیا می‌كشد كه بانك بین‌المللی «سیتی گروپ» كه در بیش از یكصد كشور جهان حضور فعال داشته و بالغ بر ۲۰۰ میلیون مشتری را به خود جلب كرده حساب ویژه برای بانكداری بدون ربا باز كرده و از سال ۱۹۹۶ تاكنون بیش از ۶ میلیارد دلار از عملیات بانكی خود را بر مبنای مقررات اسلامی انجام داده است.
منبع خبر: بانک سپه
  ۱۳ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۲:۲۳:۱۰ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد