در پی تنش های ژئوپلیتیکی قیمت طلای جهانی صعود کرد

در پی تنش های ژئوپلیتیکی قیمت طلای جهانی صعود کرد
طلا در بازار جهانی در پی افزایش تنش میان ترکیه و روسیه که تقاضا برای دارایی‌های امن از جمله این فلز زرد را برانگیخت، صعود کرد.
طلا در بازار جهانی در پی افزایش تنش میان ترکیه و روسیه که تقاضا برای دارایی‌های امن از جمله این فلز زرد را برانگیخت، صعود کرد.
هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 0.5 درصد افزایش یافت و به 1080 دلار رسید. این فلز که چهارشنبه گذشته به رکورد پایین 1064 دلار سقوط کرده بود، روز سه شنبه در پی سرنگون شدن یک جنگنده روسی از سوی ترکیه 0.6 درصد صعود کرده بود.
در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر با 0.4 درصد افزایش، 1078 دلار معامله شد. بهای معاملات این بازار که روز دوشنبه به کمترین قیمت از فوریه سال 2010 رسیده بود، روز سه شنبه هفت دلار یا 0.7 درصد افزایش یافته و به 1073 دلار رسیده بود.
شمش طلا با خلوص 99.99 درصد در بازار بورس طلای شانگهای 0.6 درصد افزایش یافت و به 222.78 یوان در هر گرم رسید.
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه اظهار کرده است سرنگونی جنگنده روسی توسط نیروهای ترکیه در نزدیکی مرز این کشور در شمال شرقی سوریه، عواقب جدی خواهد داشت. بالا گرفتن تنش منجر به ریزش بازارهای سهام و افت دلار شد و از قیمت طلا و ین ژاپن پشتیبانی کرد با اینهمه تحلیلگران معتقدند به دلیل نزدیک بودن زمان نشست بانک مرکزی آمریکا، صعود طلا محدود خواهد بود.
به گفته بارناباس گان، اقتصاددان بانک او سی بی سی در سنگاپور که یکی از صحیح‌ترین پیش بینی‌های قیمت طلا در سه ماهه سوم را داشته است، تشدید تنشهای ژئوپلیتیکی از قیمت طلا پشتیبانی خواهد کرد اما وی تاکید کرد به دلیل بالا بودن احتمال افزایش نرخها در دسامبر، پیش بینی این بانک برای قیمت طلا تا پایان امسال همچنان 1050 دلار در هر اونس است.
طلا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون تحت تاثیر دورنمای افزایش نرخهای بهره در آمریکا که جذابیت سرمایه گذاری دارایی‌های بدون بازده مانند طلا را کمتر می‌کند، بیش از 9 درصد کاهش قیمت داشته است و به سوی سومین کاهش سالانه متوالی پیش می رود. این فلز ارزشمند هفته گذشته در پی اظهارات سیاستگذاران آمریکا که احتمال تصویب افزایش نرخهای بهره در نشست دسامبر را تقویت کرده بود، به پایین‌ترین قیمت در پنج سال گذشته نزول کرده بود.
بر اساس گزارش بلومبرگ، آمار معاملات نشان می‌دهد احتمال افزایش نرخهای بهره تا پایان سال 70 درصد برآورد می‌شود که در مقایسه با 50 درصد در پایان اکتبر افزایش نشان می‌دهد. نشست سیاستگذاری کمیته بازار آزاد فدرال بانک مرکزی آمریکا روزهای 15 و 16 دسامبر در واشنگتن برگزار خواهد شد.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری 0.6 درصد افزایش یافت و به 14.23 دلار رسید. هر اونس پلاتین که روز سه شنبه به 835 دلار نزول کرده بود، 0.4 درصد افزایش یافت و به 844 دلار رسید در حالیکه هر اونس پالادیم با 0.2 درصد افزایش، 537 دلار معامله شد. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا و سکه را از اینجا ببینید.    
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلا و سکه به صفحه   قیمت روز طلا مراجعه نمایید.             
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: ایسنا
  ۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۷:۳۱:۱۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد