اونس طلا در کریسمس در محدوده 1070 دلار ماند

اونس طلا در کریسمس در محدوده 1070 دلار ماند
بخشی از بازارهای جهانی طلا روزهای پنج‌شنبه و بیشتر بازارهای عمده در روز جمعه به مناسبت کریسمس تعطیل بودند تا با کاهش معاملات، اونس نیز نوسان‌های محدودتری را تجربه کند.
بخشی از بازارهای جهانی طلا روزهای پنج‌شنبه و بیشتر بازارهای عمده در روز جمعه به مناسبت کریسمس تعطیل بودند تا با کاهش معاملات، اونس نیز نوسان‌های محدودتری را تجربه کند. این در حالی بود که برخی از کارشناسان پیشتر احتمال داده بودند که افزایش تقاضا در آستانه این تعطیلات، قیمت‌های فلز زرد را نوسانی‌تر کند. اونس طلا که روز چهارشنبه به قیمت 1070 دلار رسیده بود، روز پنج‌شنبه در بازارهای فعال روی قیمت 1076 دلار ایستاد و روز گذشته را نیز در بیشتر بازارها بدون معامله گذراند. با وجود کاهش معاملات در هفته گذشته، اونس با حدود یک درصد رشد مواجه شد، اتفاقی که یک هفته پس از افزایش نرخ‌های بهره آمریکا، جالب‌‌توجه است.
هفته جاری آخرین هفته فعالیت بازارهای جهانی در سال 2015 خواهد بود که به دلیل تعطیلات سال نو میلادی باز هم هفته کاری کاملی نخواهد بود. بازارهای جهانی طلا در هفته جدید از روز دوشنبه فعال خواهند بود و برخی از فعالان به روند اونس در آخرین هفته کاری سال میلادی خوش‌بینی نسبی‌ای دارند.
افت 2 دلاری اونس در روز چهارشنبه عمدتا ناشی از تقویت ارزش دلار و افت بهای نفت خام بود. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز چهارشنبه خود اشاره کرد که بازارها در سومین روز کاری هفته گذشته در آستانه کریسمس خلوت بودند. همزمان با این خلوتی، عوامل مهم خارجی به ضرر طلا عمل کردند. تقویت دلار هم به‌طور مستقیم بهای طلا را تحت‌فشار قرار داد و هم به‌طور غیر‌مستقیم یعنی با کاهش بهای نفت، بازار کالاهای پایه و خام را متاثر کرد. کیتکو در گزارش پیش‌گفته آورد:‌ «در این هفته نبود اخبار بنیادی هم به معامله‌گران فنی اجازه داد تا بر بازار غالب شوند و فنی‌های بازار طلا و نقره، کاهشی مانده‌اند.» چهارشنبه بازارهای سهام جهان به‌گونه قابل‌توجهی رشد کردند، گرچه بازارهای ژاپن تعطیل بودند. در این روز اقتصاد آمریکا نیز داده‌های زیادی منتشر کرد که هیچ‌کدام بازارها را تکان ندادند.
استقبال از کریسمس
برخی از بازارهای جهانی طلا روز پنج‌شنبه زودتر از معمول بسته شدند تا فعالیت معامله‌گران در این روز نیز کمتر باشد، با این همه اونس در زمان فعالیت بازارها توانست 6 دلار رشد را تجربه کند. علاوه‌بر اثرگذاری افزایشی عوامل خارجی در چهارمین روز کاری هفته، «پوشش کوتاه‌مدت» معامله‌گران نیز یک روز مانده به کریسمس به کمک طلا آمد. البته همزمان با پوشش کوتاه‌مدت در معاملات آتی، معاملات آنی نیز شاهد «شناسایی سود» برخی معامله‌گران بود. پنج‌شنبه همزمان با افت شاخص دلار، بهای نفت خام تقویت شد تا هر دو عامل خارجی به نفع طلا کار کرده باشند. پنج‌شنبه هیچ خبر مهم بین‌المللی‌ای وجود نداشت و بازارهای جهانی در آستانه کریسمس، آرام بودند. بازار نیویورک که مهم‌ترین بازار بین‌المللی طلا است، روز پنج‌شنبه زودتر از زمان همیشگی بسته شد.
با تعطیلی روز جمعه اکنون باید در انتظار آخرین هفته سال بود. کارشناسان به این هفته کاری خوش‌بین هستند، اما بعید است که اونس فاصله زیادی از محدوده‌های فعلی بگیرد. با پایان سال 2015، بازارها به افزایش تقاضا در ژانویه امید خواهند بست اما وضعیت بازار طلا در ماه‌های اخیر، برخی را ناامید کرده است. اونس در بیشتر مقاطع سال 2015 میلادی رو به افت داشت تا رقم سال‌های افت طلا به 3 برسد. اونس طلا در سال‌های 2013 و 2014 نیز افت کرده بود. البته هنوز تا پایان سال میلادی چند روزی مانده است، اما بسیار بعید است که اونس در آخرین روزها بتواند سال 2015 را برای خود افزایشی کند. اونس طلا سال 2015 را در محدوده 1180 دلاری آغاز کرد. ارزش فلز زرد در سال‌های 1996، 1997 و 1998 میلادی با افت روبه‌رو شد و سال 2015 ممکن است تکرار رکورد سه ساله سقوط طلا باشد. ارزش طلا در دو سال گذشته میلادی با کاهش روبه‌رو شده و اگر این کالای گرانبها در سال جاری میلادی نیز بخش دیگری از ارزش خود را از دست بدهد، طلا پس از 17 سال، سه سال افت پیاپی را تجربه خواهد کرد.
شما می توانید آخرین اخبار طلا و سکه را از اینجا ببینید.    
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلا و سکه به صفحه   قیمت روز طلا مراجعه نمایید.             
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای عضویت در کانال طلا و جواهر در تلگرام، بر روی دکمه Join در تلگرام خود کلیک کنید
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۷:۱۱:۴۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد