نظام نوین بانكداری

نظام نوین بانكداری
بانكداری الكترونیك به معنای یكپارچه‌سازی تمامی فعالیتهای قابل ارایه از طریق بانكها بااستفاده از فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات است. این قابلیت باعث پیدایش رونق و تسهیلات قابل ملاحظه ای در امور تجاری و مالی شده است.
در شرایط كنونی، نظام بانكداری همچون بسیاری از نظامهای كسب و كار به شدت از توسعه فناوری اطلاعات و ارتباط تاثیر پذیرفته است. بانكداری الكترونیك به معنای یكپارچه‌سازی تمامی فعالیتهای قابل ارایه از طریق بانكها بااستفاده از فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات است. این قابلیت باعث پیدایش رونق و تسهیلات قابل ملاحظه ای در امور تجاری و مالی شده است. تفاوتهای اساسی بانكداری نوین مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباط بانكداری سنتی را می توان در جدول شماره یك مشاهده كرد:
تبادل الكترونیك وجوه به عنوان ابزاری برای انجام خدمات نوین بانكی، بدون جابه‌جایی فیزیكی پول و بدون تبادل اسناد كاغذی صورت می گیرد. انتقال وجوه در این رویكرد به صورت زیر توسط كمیسیون قانون تجارت بین المللی سازمانهای ملل متحد (UNCT KAL) تعریف شده است:
فرایندی كه در آن یك یا بیش از یك عملیات در فرایند كار كه پیش از این بااستفاده از كاغذ انجام می شد بااستفاده از روشهای الكترونیك انجام می شود.
نظامهای انتقال الكترونیك وجوه به سه سطح مشتری، بین بانكی و كارتهای پلاستیكی تقسیــم می شود. هركدام از موارد مزبور را مـی توان به صورت خلاصه زیر تشریح كرد:
● سطح مصرف كننده: بخشی از بانكداری كه مربوط به ارایه خدمات به مصرف كنندگان و مشتریان نهایی است كه از شیوه هایی همچون: ماشین خودپرداز و انتقال پول در محل خرید تلفنی، اینترنتی و نرم افزارهای خانگی صورت می گیرد.
● بیـن بانكــی : انتقال الكترونیك وجوه در سطح بین بانكها كه از مشهورترین شیوه های آن می توان به شبكه جهانی سوئیفت اشاره كرد. البته برخی كشورها نظیر امریكا، انگلستان و مالزی از شیوه های ویژه ای در داخل كشور استفاده می كنند. سوئیفت شبكه ای تعاونی است كه تسهیلات و خدمات ویژه ای را از طریق مراكز رایانـه ای در سراسر دنیا ارایه مــی دهد.
● كارتهای پلاستیكی : انتقال الكترونیك از طریق كارتهای بدهكار، اعتبار هزینه و هوشمند است كه باتوجه به ماهیت به صورت پیش پرداخت یا بدهكاری انجام می شود.
منبع خبر: ماهنامه تدبیر
  ۱۶ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۵۱:۶ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد