دورنمای کوتاه‌مدت قیمت طلا منفی خواهد بود

دورنمای کوتاه‌مدت قیمت طلا منفی خواهد بود
 در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز، میان سرمایه گذاران خرد و کارشناسان بازار درباره روند قیمت طلا درهفته جاری اختلاف نظر وجود داشت و کارشناسان بازار این فلز نسبت به دورنمای کوتاه مدت آن بدبین بودند.

 در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز، میان سرمایه گذاران خرد و کارشناسان بازار درباره روند قیمت طلا درهفته جاری اختلاف نظر وجود داشت و کارشناسان بازار این فلز نسبت به دورنمای کوتاه مدت آن بدبین بودند.
به گزارش ایسنا، بازار طلای کامکس هفته گذشته شاهد نوسان بزرگی بود و ابتدا تحت تاثیر اظهارات جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا که لحن چندان موافقی برای افزایش نرخهای بهره نداشت تا سطح 1246.80 دلار صعود کرد اما بازار به دلیل انتشار آمار اشتغال ماهانه آمریکا که بهتر از حد مطلوب بود نتوانست رشد اخیر را حفظ کند و قیمت این فلز به پایین‌ترین سطح در شش هفته گذشته نزول کرد. هر اونس طلا برای تحویل در ژوئن تا پایان معاملات روز جمعه 12.10 دلار یا یک درصد کاهش یافت و به 1223.50 دلار رسید. قیمت طلا روز پنج شنبه سه ماهه اول را با 16.4 درصد رشد به پایان رساند که بهترین رشد قیمت سه ماهه در 30 سال اخیر بود.
قیمت نهایی روز جمعه مشابه قیمت نهایی هفته گذشته برای قراردادهای ژوئن بود اما بر مبنای آخرین قیمت قراردادهای آوریل، قیمت این فلز حدود 0.2 درصد برای کل هفته افزایش نشان داد و روند نزولی سه هفته اخیر را متوقف کرد.
طبق گزارش وزارت کار آمریکا، اقتصاد این کشور در ماه مارس 215 هزار شغل جدید ایجاد کرد که بهتر از رقم 203 هزار شغل جدید مورد پیش بینی اقتصاددانان بود. نرخ بیکاری آمریکا از 4.9 به پنج درصد افزایش یافت اما نرخ مشارکت نیروی کار به 63 درصد افزایش پیدا کرد که بالاترین سطح در دو سال گذشته بود. نشانه‌های رشد اقتصادی ممکن است بانک مرکزی آمریکا را به افزایش زودتر از موعد و بیشتر نرخها ترغیب کند.
طبق نتایج نظرسنجی کیتکو بنظر می‌رسد جهت مشخصی برای طلا وجود ندارد و سرمایه گذاران خرد و کارشناسان بازار برای دومین هفته متوالی با یکدیگر اختلاف نظر دارند.
در این نظرسنجی سرمایه گذاران خوش بینی بیشتری نسبت به بالاتر رفتن قیمت طلا در کوتاه مدت داشتند. از میان 603 نفری که در نظرسنجی این هفته شرکت کردند، 364 نفر یا 60 درصد افزایش قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند در حالیکه 112 نفر یا 27 درصد انتظار داشتند قیمتها به سطح پایین‌تری سقوط کند و 46 نفر یا 13 درصد هم نظری نداشتند. نتایج نظرسنجی میان سرمایه گذاران نسبت به هفته پیش که تنها 46 درصد از رای دهندگان افزایش قیمت طلا را پیش بینی کرده بودند بهبود نشان داد.
اما کارشناسان بازار نظر چندان مطلوبی نداشتند و اکثر آنها نسبت به دورنمای کوتاه مدت طلا بدبین بودند. از میان 35 کارشناس بازار که از سوی کیتکو مورد پرسش قرار گرفتند، 18 نفر پاسخ دادند که از میان آنها تنها پنج نفر یا 28 درصد اظهار کردند نسبت به طلا خوش بین هستند. در مقابل 10 نفر یا 56 درصد کاهش قیمت را پیش بینی کردند و سه نفر یا 21 درصد نظری نداشتند. کارشناسان بازار شامل معامله گران شمش، بانکهای سرمایه گذاری، معامله گران معاملات آتی و تحلیلگران چارت فنی هستند.
تحلیلگرانی که به دورنمای کوتاه مدت طلا خوش بین هستند به قوی ماندن عوامل بنیادین برای طلا اشاره می‌کنند و انتظار دارند پایین رفتن قیمت به افزایش تقاضای فیزیکی و خرید جدید کمک کند. در مقابل تحلیلگران بدبین عنوان می‌کنند بهبود آمار اقتصادی آمریکا با حمایت از افزایش نرخهای بهره در نشست ژوئن بانک مرکزی، ممکن است همچنان طلا را تحت فشار قرار دهد.
بازار طلا به افزایش نرخ‌ها حساس است، زیرا بالاتر رفتن نرخهای بهره هزینه نگهداری این فلز زرد را افزایش می دهد و رقابت آن با دارایی‌های دارای بازده مانند سهام و اوراق قرضه را دشوار می کند. همچنین بالا رفتن نرخها از ارزش دلار پشتیبانی می کند که محدودتر شدن رشد قیمت طلا را به دنبال دارد. 

منبع خبر: ایسنا
  ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۹:۱۰:۴۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد