دنیای مجازی در خدمت کسب‌وکار

دنیای مجازی در خدمت کسب‌وکار
شاید دنیا‌های مجازی آن مدینه فاضله‌ای نباشد که شرکت‌های گوناگون برای تبلیغات، به آن دل خوش کرده بودند، اما حداقل بسیاری از شرکت‌ها و موسسات از این دنیا‌های آنلاین به ده‌ها روش مفید گوناگون بهره می‌برند.
شاید دنیا‌های مجازی آن مدینه فاضله‌ای نباشد که شرکت‌های گوناگون برایتبلیغات، به آن دل خوش کرده بودند، اما حداقل بسیاری از شرکت‌ها و موسساتاز این دنیا‌های آنلاین به ده‌ها روش مفید گوناگون بهره می‌برند. مثلا بااستفاده از دنیا‌های مجازی می‌توان کارکنان یک شرکت در نیویورک را بهشانگ‌های برد و یا آموزش‌ها و تمرینات گوناگونی را برای کارکنان به اجرادر آورد و آنها را تشویق به همکاری در پروژه‌های این چنینی کرد.
اینکه یک شرکت تا چه حد قادر است دنیا‌های مجازی را در خدمت امور خوددرآورد، مشخص نیست، اما در این گزارش، برخی از استفاده‌های خلاقانه ازدنیا‌های مجازی را مرور می‌کنیم.
۱) زمان نمایش است
IBM از دنیا‌های مجازی مختلف برای فعالیت‌های گوناگونی چون همکاری‌هایپروژه‌ای و به‌کارگیری کارکنان جدید استفاده می‌کند. این شرکت همچنین یکاستودیوی تمرین مجازی در Second Life راه انداخته که کارکنان در آنمی‌توانند سخنرانی‌های خود را تمرین کنند یا برای مذاکرات حساس با مشتریانآماده شوند. برای مثال یکی از مدیران IBM که امر مشاوره یک شرکتاتومبیل‌سازی را برعهده دارد، از این استودیوی مجازی برای آزمایش زمانتولید گوناگون قطعات اتومبیل و بررسی نتایج مختلف در برخورد با سفارش‌ها وتهیه‌کنندگان مختلف بهره‌ برد.
گفتنی است نمایش گرافیکی دنیای مجازی IBM به این شکل است که آواتار کارکنان در مقابل شنوندگان به ارایه خود می‌پردازد.
۲) رد‌پای مجازی
همه روزه بیش از ۵۰ درصد از کارکنان شرکت SunMicrosystems از راه دور بهکار خود می‌پردازند. این شرکت قصد دارد تعداد کارکنانی را که حضور فیزیکیدارند کاهش دهد و از این رو، کارکنان خود را به کار در محل‌های کار مجازیتشویق می‌کند. این در حالی است که دیوید داگلاس (David Douglas)، نایب‌رییسی امور بوم‌شناسی SunMicrosystems، مدیران این شرکت را مجبور کرد یکیاز ساختمان‌های Sun Microsystems را به اداره کار مجازی تبدیل کنند. ساناز ابزار Project Worderland به این منظور استفاده کرده است.
۳) جزیره زیراکس
گروهی از محققان شرکت زیراکس (Xerox) از سراسر دنیا هر هفته در SecondLife دور هم جمع می‌شوند و قابلیت‌های استفاده گوناگون دنیا‌های مجازی درکارشان را بررسی می‌کنند. یکی از ایده‌های جالب توجه در بهره‌گیری از اینفضاها، نمایش فناوری و دستاورد‌های جدید به مصرف‌کنندگان است. برای اینکار آواتار یکی از مسوولان زیراکس در کنار محصولات این شرکت در دنیایمجازی Second Life در «جزیره نو‌آوری زیراکس» به معرفی محصولات جدید اینشرکت می‌پردازد.
۴) «مجازی» راحت‌تر است
شرکت سیسکو بیش از ۸۰ درصد از درآمد خود را به واسطه حدود ۴۰ هزار شریکشبکه‌ای – شرکت‌های مستقلی که فناوری و خدمات سیسکو را تا فروش می‌رسانند– کسب می‌کند. سیسکو در نشست با شرکای خود که آوریل گذشته در هونولولوبرپا شد قصد داشت شرکت‌کنندگانی که نمی‌توانستند حضور پیدا کنند را هم درجمع خود داشته باشد. بنابراین سیسکو به کمک Unisfair شرکت برگزار‌کنندهرویداد‌های مجازی، به جای یک نشست فیزیکی، نشستی مجازی را ترتیب داد.دراین رویداد که چهار روز برپا بود، آواتار اندرو سیج، (Androw Sage)،نایب‌رییس بازار‌یابی شبکه‌ای جهانی سیسکو به چیزی حدود یک هزارشرکت‌کننده خوش آمد گفت.
۵) خانه‌ای روی آب
جان بروکو (Jon Brouchoud) یک مهندس آرشیتکت است که حدود دو سال است ازطریق Second Life به مشتریان خود ظاهر خانه مورد نظرشان را نشان می‌دهد.از این رو کاربران می‌توانند یک مدل مجازی را به عنوان طرحی آزمایشی برایرنگ‌های مختلف، مواد به کار رفته در ساخت ساختمان، طراحی مبلمان و محوطهاطراف خانه خود استفاده کنند.
بروکو همچنین در Second Life با پیمانکاران دیدار می‌کند و درباره جزییات ساخت‌وساز به صحبت می‌پردازد.
۶) سلامت مجازی
عده‌ای از پزشکان مجرب به دنیا‌های مجازی به چشم راهی برای آموزش پزشکان وپرستاران می‌نگرند، در حالی که از این طریق، هیچ خطری سلامتی بیماران راتهدید نخواهد کرد.فضای مجازی علاوه بر این می‌تواند مسوولان فروش دارو رادر شرایطی مشابه شرایط دنیای واقعی قرار دهد، در حالی که باید کار مشتریانزیادی را راه بیندازند و در عین حال بیماران و پرستاران دایما در تکاپو ورفت و‌ آمد هستند.
۷) منطقه بی‌خطر
سازمان‌های مختلف میلیارد‌ها دلار برای آموزش کارکنان خود به منظور بهکارگیری ابزار‌های پیچیده در محیط‌های دور از دسترس یا خطرناک هزینهمی‌کنند. اما یک شرکت نفتی با استفاده از نرم‌افزار شرکت ForterraSystems، چگونگی برخورد با مواد خطرناک در یک سکوی نفتی مجازی را بهکارکنان خود آموزش می‌دهد.
۸) بقالی مجازی
فروشندگان، دنیای مجازی را به منظور آزمایش ترکیب و آرایش فروشگاه‌های کنونی یا جدید به کار می‌گیرند.
برنامه Virtual Aisle ۷ به تولید‌کنندگان محصولات مصرفی اجازه می‌دهد بازخورد مشتریان نسبت به نمایشگاه‌های تبلیغاتی جدیدی یا تغییر مکان فروشمحصولات مورد علاقه مصرف‌کنندگان را دریافت کند. مثلا یک شرکت فروشگاه هایزنجیره‌ای از نرم‌افزار Forterra Systems برای آموزش یک مدیر فروش استفادهمی‌کند.
۹) خوراک مدیران پرکار
برای اینکه دنیا‌های مجازی در میان صنایع گوناگون جا بیفتند، باید در عینسادگی، برای مدیران که زمان زیادی برای بازی کردن با آواتار‌ها ندارندقابل کار و دسترس باشند. مثلا دنیای مجازی Qwaq سعی داشته سرویسی با قیمتو کارایی مناسب را به سازمان‌هایی چونFX Palo AltoLaboratory زیر مجموعهشرکت «فوجی زیراکس» ارایه کند.به عنوان مثال می‌توان به یک اتاق اجراییاشاره کرد که گروهی در آن با یکدیگر همکاری می‌کند، اسناد مختلف را ذخیرهمی‌کنند و برای شرکت‌های گوناگون ضرب‌العجل ارسال می‌کنند.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------تترجمه: ارسلان شهلا
منبع خبر: روزنامه فناوران
  ۱۹ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۳۰:۲۹ قبل از ظهر
نظرات (1)

زهرا  ۸ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۲۷:۳۲ بعد از ظهر

از این مدل ها خیلی دوست دارم کاراتون زیبا هستند من و خواهرم 2 ساعتو نمیمه که داریم نگاه میکنیم تشکر از مطالب و اخبار سایتتون

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد