فارکس ، بازار ارز جهانی

فارکس ، بازار ارز جهانی
فاركس، بازار جهانی خرید و فروش ارز است؛ بازاری كه بانك ها و مؤسسات مالی بزرگ در آن ارزهای مختلف جهان مانند دلار و یورو را معامله می كنند.
این بازار برعكس بازارهای سهام كه در مكان فیزیكی خاصی انجام می شود در جای خاصی متمركز نیست به این معنی كه كار بازار سهام آمریكا با باز شدن تالار بورس نیویورك در خیابان وال استریت آغاز می شود. اما خرید و فروش دلار مكان خاصی همچون تالار وال استریت ندارد و فقط از طریق تلفن یا شبكه ارتباط بین بانك ها و امروزه اینترنت جریان می گیرد. بازار ارز بین المللی (Foreign Exchanage) هر دوشنبه با باز شدن بانك های استرالیا شروع به كار می كند. بانك های این قاره شروع به معامله ارز و دادن قیمت به مشتریان در كلیه نقاط دنیا می كنند، سپس وقتی این بانك تعطیل می شود بانك های كشورهای آسیایی كه صبح را آغاز كردند این كار را ادامه می دهند تا این چرخه به بانك های اروپا و آمریكا برسد. این چرخه زمانی پنج روز هفته بدون یك ثانیه توقف تا روز شنبه ادامه دارد. به عبارتی بزرگ ترین بازار معاملاتی دنیا با ۶/۱ میلیارد دلار معامله روزانه (۴۰ درصد بازار تجارت الكترونیكی) نور خورشید را دور تا دور زمین تعقیب می كند تا یك لحظه هم از معامله باز نایستند تا عده ای سود و عده ای نیز ضرر برند.
●بازیگران بازار
بازیگران قدیمی این بازار، بانك ها هستند. اما در حال حاضر به مدد اینترنت، شركت های بزرگ، صادركنندگان، وارد كنندگان، سفته بازان و مردم عادی نیز به این بازار دسترسی دارند. از سال ۱۹۹۸ كه اینترنت، دسترسی مردم عادی را به این بازار راحت تر كرد و خرید و فروش از طریق اینترنت مورد استقبال فراوان معامله گران (Dealers) كشورها قرار گرفت، فاركس هم مرز كشورها را پشت سر گذاشت و افراد عادی در كشورهای مختلف مانند آمریكا، روسیه، هند، اوكراین و حتی ایران بازیگران جدید این بازار شدند.
فارکس یک بازار بین بانکی است که در سال ۱۹۷۱ زمانی که تجارت جهانی از قیمتهای ثابت به قیمتهای شناورتغییر کرد تاسیس شد. فارکس مجموعه‌ای است که در آن مبلغ مشخصی از پول براساس ارز رایج یک کشور به ارز رایج کشور دیگربا نرخ برابری مشخص وتوافق شده و درتاریخ معین توسط تعدادی معامله گر تبادل می‌شود. در طول تبادل نرخ برابری یک ارز نسبت به ارز دیگر به راحتی تعیین می شود: براساس عرضه و تقاضا، تبادلی که هر دو طرف معامله با آن موافق هستند.
دامنه معاملات در بازار جهانی ارز دائما" رو به رشد است، که این امر بستگی به پیشرفت تجارت بین المللی و محدودیت های ارزی در بسیاری از کشورها دارد. تبادلات روزانه معاملات جهانی در اواسط ۱۹۹۸ به ۹۸۲/۱ بیلیون دلار رسید(بازار انگلستان ۳۲ درصد و بازارنیویورک بیش از ۱۸ درصد و بازار آلمان۱۰ درصد معاملات روزانه را تشکیل می دادند). نه تنها گسترش دامنه معاملات بلکه نرخ توسعه بازار نیز بسیار جالب است. در سال ۱۹۷۷ میزان مبادلات روزانه ۵ بیلیون دلارآمریکا بود، اما بعد از ده سال به۶۰۰ بیلیون دلار امریکا و در سال ۱۹۹۲ به ۱ تریلیون رسید. معاملات احتکاری یعنی محاسبه نرخ های برابری که در بیش از ۸۰ درصد مجموع تبادلات وجود دارد سود گرفت. این محاسبات تعداد زیادی از گروهها را اعم از سرمایه گذاران خرد را به خود جلب می‌کند.
با پیشرفت فن آوری اطلاعات به بالاترین درجات در دو دهه اخیر، بازاربه مرحله فراتر از شناخت راه یافته است. زمانی که این بازار با هاله ای از ابهام پوشیده می شود، حتی متخصصان هم دیگر قادر به تشخیص وضعیت بازار نمی باشند. سیستم فارکس تحسین همگان را برانگیخته، هر چند معاملات در بازار فارکس در گذشته ای نه چندان دور یکی ازبزرگترین امتیازات بانکهای انحصاری محسوب می شد، در حال حاضر به لطف سیستم تجارت الکترونیک فراگیر شده و اکثر بانکها نیز ترجیح می دهند تا در سیستم الکترونیکی تجارت کنند تا اینکه تن به معاملات دوطرفه بدهند. کارگزاران الکترونیکی ۱۱ درصد تبادلات در بازار فارکس را به خود اختصاص داده اند. دایره معاملات روزانه بزرگترین بانکها دویچه بانک، بارکلی بانک، یونیون بانک سوئیس، سیتی بانک، چیس منهتن بانک، بانک استاندارد چارتربه بیلیونها دلار رسیده است.
بازار فارکس به عنوان مکانی برای به چالش کشیدن قدرتهای مالی و روحی و روانی اشخاص برای کسب درآمد آسان طراحی نشده است. گاهی اوقات بعضی اشخاص با یک چنین هدفی وارد می شوند، ولی این کار برای مدت کوتاهی خواهد بود. کلید استفاده مفید و سودآور از فارکس "زیرکی" است. یکی دیگر از رموزموفقیت دربازار فارکس بدون توجه به اینکه چقدر قوی به نظر برسد، پشتکار و استقامت آن می باشد. همه می دانند که سقوط‌های ناگهانی یکی از خصوصیت های بازارهای مالی است. اگرسهام با کاهش قیمت روبرو شود یعنی با شکست روبرو شده است. اما اگر دلار ضعیف شود یعنی یک ارز مقابل دیگری قوی شده است. برای مثال در اواسط سال ۱۹۹۸ ین ژاپن به اندازه یک چهارم از دلار قوی تر شد. در همان روزها دلار آمریکا در حدود ۱۲ درصد افت کرد. در هر حال بازار هرگز ازبین نرفت و تجارت روال عادی خود را ادامه داد. به این ترتیب است که بازارها و تجارتهای وابسته به ارز همواره پایدار هستند و همواره می توانند تجارت خود را داشته باشند.
فارکس یک بازار ۲۴ ساعته است که به زمان خاصی برای تبادل ارزهای مختلف نیاز ندارد. تجارت در فارکس میان بانکهای مختلف در هر کجای دنیا شکل می گیرد. نرخ های تبادل ارز بسیار انعطاف پذیرند و مرتبا" تکرار می‌شوند بنابراین هر روز امکان انجام معاملات زیادی وجود دارد. اگر ما سیاست و تکنولوژی تجارت قابل قبول و مناسبی داشته باشیم می توانیم به تجارتی مشغول شویم که قابل مقایسه با هیچ تجارت دیگری نباشد. بی دلیل نیست که بانکهای بزرگ و مهم هزینه زیادی را صرف خرید تجهیزات الکترونیکی گران می کنند و معامله گران زیادی را در بخشهای مختلف بازار فارکس به کار می گمارند.
هزینه های ورود به این بازار بسیار اندک است. در واقع با چند هزار دلار می توان هزینه آموزش اولیه، خرید کامپیوتر، هزینه پیداکردن یک شرکت خدمات اطلاع رسانی مناسب و افتتاح یک حساب را تامین کرد. هیچ تجارت واقعی دیگری با این پول نمی تواند ایجاد شود. برخورداری از خدمات مناسب و انتخاب بهترین کارگزار یک کار مهم است. بقیه بستگی به خود معامله گر دارد. برخلاف سایر فعالیت های تجاری همه چیز بستگی به شخص شما دارد.
نکته اصلی برای داشتن عملیات موفق در بازارمیزان سرمایه ورودی نیست بلکه نکته اصلی، توانایی تمرکز مستمر و مطالعه بازارو درک مکانیزم آن و نیز علایق شرکت کنندگان در آن می باشد. این اصل اثبات سرمایه است ومعامله هر فرد به نظم عملکرد وی برمی‌گردد. هیچ کس با تمرکز برروی روش یک نفر دیگر نمی تواند در این بازار با موفقیت عمل کند. بازار از هر چیز دیگری قوی تر است، حتی از بانکهای مرکزی با ذخیره های کلان ارزی هم قوی تر و پایدارتر است. جورج سوروس، قهرمان ملی بازار فارکس، همانطور که خیلی از ما اعتقاد داریم بانک انگلستان را به پیروزی نرساند بلکه به درستی تشخیص داد که درسیستم مالی اروپا تناقضات اساسی وجود دارد که مشکلات زیادی را ایجاد کرده که مجموع آنها از رشد پوند جلوگیری خواهند کرد، این دقیقا" چیزی بود که اتفاق افتاد. بانک انگلستان با اختصاص بیش از ۲۰ بیلیون دلار آمریکا و تزریق آن به بازار موجب تثبیت نرخ پوند شد. بازار این مشکل را حل کرد و سورس به بیلیونها دلار خود رسید.
سیستم مالی جهانی در طول هزاران سال تاریخ بشرمسیرهای طولانی زیادی را طی کرده است اما مطمئنا" تغییرات جالب و فراتراز ذهنی در حال تجربه است. دو تغییر اساسی که تصویر جدیدی از سیستم مالی جهانی ایجاد می کنند عبارتند از:
▪ پول کاملا" جدا از هررسانه قابل لمسی است.
▪ فن آوری های قوی ارتباطی و اطلاعاتی این امکان را ایجاد کرده اند تا سیستم های مالی کشورهای مختلف به یک سیستم مالی جهانی تبدیل شوند که هیچ حد و مرزی ندارد.
●چند نوع از ویژگی‌های جذاب بازار
▪نقدینگی: بازاربراساس عرضه مبالغ بالای پول عمل می کند و معامله گر آزادی مطلق برای باز کردن یا بستن یک معامله درنرخهای جاری در هر لحظه را دارد. نقدینگی بالای این بازار جذابیت بسیار قوی برای هر سرمایه گذاردارد، چون این امکان را به او می دهد که هر معامله ای با هر اندازه ای را انجام دهد.
▪سرعت: با یک برنامه کاری ۲۴ ساعته شرکت کنندگان بازار ارز نیازی ندارند همانند بازارهای دیگرصبر کنند تا به اتفاقات و پیشامدهای مختلف واکنش نشان دهند.
▪قابلیت دسترسی: امکان معامله در تمام طول شبانه روز، معامله گر نیاز به انتظار جهت پیش آمدن رویدادها ندارد.
▪قوانین انعطاف پذیر سیستم معاملاتی: یک معامله در فارکس می تواند به صلاحدید معامله گر از قبل برای زمان خاصی تعیین شود، به این ترتیب هر کس می تواند برای فعالیتها و معاملات آینده خود از قبل برنامه ریزی داشته باشد.
▪ارزش(بها)بازار: فارکس به طور سنتی هرگز برای خدمات خود هزینه ای را در نظر نگرفته است، به جز کارمزدی که به طور طبیعی در بازار برای عرضه و تقاضا بین قیمتهای خرید و فروش در نظر گرفته می شود.
▪پیشنهادات تک نرخی: با نقدینگی بالای این بازار، فروشها می توانند درنرخ های یکسان بازار انجام شوند و نیز نگرانی از بابت مشکلات گذرا که در رابطه با معاملات آینده و سایر سرمایه گذاریها وجود دارد از بین می‌رود ومعاملات با مبالغ معینی از ارز، در زمانی مشخص و با نرخ های مشخصی انجام می شود.
▪گرایش بازار: ارز در مسیرهای خاصی نوسان می کند که تا محدوده زمانی نسبتا" طولانی می تواند به این ترتیب تکرار شود. هر ارز مشخصی تغییرات موقتی خود را نشان می دهد و به این ترتیب فرصتهایی را در اختیار مدیران سرمایه می گذارد تا در بازار فارکس به کارببرند.
▪بودجه احتیاطی: میزان اعتبار در بازار فارکس فقط با توافق نامه ای که بین مشتری و بانک یا کارگزاری که او را به بازار وارد می کند تعیین می شود و معمولا"۱:۱۰۰ می باشد. یعنی هر مشتری می تواند حتی با سپرده ۱۰۰۰ دلار معامله ۱۰۰۰۰۰ دلاری را انجام دهد . این اعتبار بسیار زیاد می تواند در ارتباط با توجه به نرخهای متغیر ارزهای مختلف سطح سوددهی و همچنین ریسک کار را افزایش دهد.
●سیستم تجارت با بودجه احتیاطی
معاملات نوعی درون بانکی دربازارفارکس تا سطح ۱۰ میلیون دلارانجام می شود. کاملا" واضح است که یک سرمایه گذارجزء از پس یک چنین معامله ای برنمی آید- حداقل برای اکثریت اینطور است.
حضور سرمایه گذاران متوسط و کوچک در بازار فارکس با وساطت شرکتهای کارگزاری و واسطه آسان شده است. سرمایه گذاران متوسط و کوچک از کشورهای مختلف می توانند با حداقل سرمایه ای به مبلغ ۲۰۰۰ دلار برای انجام معامله به بازار جهانی فارکس وارد شوند. یک شرکت واسطه به مشترکان خود اعتبار معاملاتی می دهد- که این اعتبار چندین برابر بزرگتر از مبلغ سپرده است. کارگزارانی که خدمات معامله با بودجه احتیاطی را انجام می دهند مستلزم هستند که به مبلغ سپرده شده اعتبار دهند و برای مشتری فرصتی را ایجاد کنند تا بتوانند معاملات خرید و فروش را در بازار فارکس با مبلغی ۵۰، ۱۰۰ و یا گاهی ۲۰۰ برابر مبلغ سپرده خود انجام دهند. مشتری کسی است که ریسک ضرر را تحمل می کند؛ مبلغی که بابت سپرده قرارداده شده است امنیت کارگزار را برقرار می کند. سیستم انجام معاملات از طریق یک شرکت کارگزاری یا واسطه با اعتبار معاملاتی، معامله با بودجه احتیاطی نامیده می شود.
برای روشن شدن مطلب می توان گفت که اساس و هسته معامله با بودجه احتیاطی به این ترتیب است: سرمایه‌گذار با سرمایه سپرده می تواند وامهای بزرگی را دریافت کند که زیان احتمالی به این وام آسیبی نخواهد نرساند و از سپرده کم می شود هر گونه زیانی که در معاملات فارکس تحمیل شود این سپرده است که آن را تحمل می کند.
همانطور که در بالا ذکر شد برخلاف تبادلات واقعی ارزها یا نقل وانتقالات آنها، این امکان برای بخشهای مختلف فارکس به ویژه کسانی که بودجه های کوچک دارند فراهم است که می توانند با استفاده از معامله با بودجه احتیاطی یا اعتبار معاملاتی در این بازار معامله کنند. در معامله با بودجه احتیاطی، هر معامله باید دو مرحله داشته باشد- خرید / فروش ارزهای مختلف دریک قیمت و بعد فروش/ خرید اجباری در قیمتی دیگر یا همان قیمت است. عمل اول بازکردن یک موقعیت معامله است و عمل دوم بستن یک موقعیت یا معامله است. بازکردن یک معامله با روند واقعی تبادل ارز همراه نیست ومشتری ای که معامله ای را بازکرده است سپرده ضمانتی خود را برای تحمل ضررهای احتمالی به کار می گیرد. در زمان بستن یک معامله سپرده ضمانتی مسترد شده و سود و زیان احتمالی محاسبه می شود.هر معامله براساس بودجه احتیاطی باید شامل دو بخش باشد: بازکردن یک معامله و بستن یک معامله. برای مثال، وقتی پیش بینی می شود که ارزش یورو در مقابل دلاربالا می رود ما می خواهیم با دلار خود یوروی ارزان تر بخریم و وقتی گرانتر شد بفروشیم. در این مورد، معامله به این صورت خواهد بود: بازکردن یک معامله- خرید یورو؛ بستن یک معامله. مادامی که ما معامله خود را نبسته ایم یک "معامله باز یورو" داریم. به همین ترتیب وقتی ما فکرمی کنیم که یورو در مقابل دلار ارزان تر می شود، بنابراین معامله ما مراحل زیر را طی خواهد کرد: بازکردن یک معامله- فروش یوروی گران تر؛ بستن یک معامله- خرید یوروی ارزان تر. بنابراین ما قادر خواهیم بود تا از نزول و یا صعود نرخ سود حاصل کنیم.
شما فقط از طریق یک واسطه می توانید به بازارفارکس وارد شوید. یک شرکت معامله گر می تواند به عنوان یک واسطه عمل کند. این شرکت یک خط ارتباطی (تلفن یا کامپیوتر) با کارگزاری که مظنه ها وقیمتها در فارکس اعلام می کند برای شما برقرار می کند و شما از طریق همین کارگزار می توانید معاملات خود را انجام دهید. شما می‌توانید از طریق کامپیوتر شخصی خود در منزل مستقیما" این کار را شخصا" انجام دهید. این روش اخیرا" بسیار رایج شده است. قیمتهایی راکه شما روی کامپیوتر شخصی خود می بینید قیمتهای واقعی معاملاتی در فارکس هستند.
مشتری جهت ورود به بازار قراردادی را بنام خود یا شرکت واسطه منعقد می نماید. در این صورت، شرکت از زمان ورود به معامله پذیرای ریسک خواهد بود، بنابراین مشتری مبلغ شخصی را به عنوان سپرده تضمینی به بانک واریز می کند. مقدار این سپرده متناسب با میزان معامله بانک و نیز اعتبار معاملاتی که به مشتری داده شده، تعیین می گردد. اگر شرکت واسطه از این معامله متحمل ضرری شود، سرمایه گذار مسئول این ضرر خواهد بود و با سپرده خود این ضرر را جبران خواهد کرد. اگر شرکت واسطه، از معامله مورد نظر سودی حاصل کرده باشد نسبت به این سود در مقابل سرمایه گذار مسئول خواهد بود و سود اصلی مورد نظر به حساب سپرده سرمایه گذار ریخته خواهد شد. دستور مشتری به شرکت واسطه جهت بستن یک معامله الزامی است اما شرکت هنوز با پول خود کارمی کند. در غیر این صورت ممکن است بانک یک معامله بلندمدت را همراه با یک معامله کوتاه مدت ببندد که در این صورت مشتری متحمل ضررهای احتمالی خواهد بود. در بازار جهانی معاملاتی که نرخ تبدیل دو ارز متقابل بیش از دو درصد تغییر کند بندرت پیش می آید و اگر مشترکی بطرز معقولی کارکرده باشد، تقریبا" نزدیک به غیرممکن است که سپرده خود را از دست دهد. اگر واسطه بانک این زیان بالقوه را تشخیص دهد، و اگر می تواند یک وضعیت را مستقیما" و بدون اینکه منتظر دریافت دستورالعمل مشتری شود، بازیافتی که از مبلغ سپرده تجاوز نکند، ببندد.
سرمایه معاملاتی متناسب با توانائی و استطاعت است. سرمایه گذاری بورس اوراق بهادار بیشتر کشورهای توسعه یافته خارجی که به درآمد ثابتی ، دست پیداکرده اند جذابیت کمتری برای مشتریان ما دارند. اوراق قرضه خزانه داری آمریکا مسلما" مطمئن‌ترین و با ثبات ترین اوراق هستند، اما بسیار گران می باشند و سود کمی در حدود ۶ درصد در سال دارند و بیشتر برای سرمایه گذاری بلندمدت مناسبند. سهام بازده بهتری دارد، به هر حال، مبلغ سود سهام بستگی مستقیم به موفقیت عملکرد سرمایه‌گذاران و سهامداران دارد. خرید سهام از جذابیت بیشتری برخوردار است ولی نیازمند سرمایه گذاری بالاتری نیز می باشد. سرمایه معاملاتی فارغ از هر گونه محدودیتی است، شما براساس توقع خود می توانید دست به خرید و فروش بزنید و حدود یک الی سه درصد حجم معاملات وارد نقل و انتقال می شوند.
بزرگترین و كاراترین و پویاترین بازار مالی در جهان با گردش مالی روزانه ۶/۱ تریلیون دلار است. (۳۰ برابرحجم معاملات روزانه بازار سهام و اوراق قرضه و خزانه داری امریکا (.فارکس خرید یک ارز و فروش ارز دیگر در یک بازارover the counter ) بازاری که مکان فیزیکی ندارد) می باشد که ارزها به صورت جفتی معامله می شوند مانند EUR/USD . حجم عظیمی از این معاملات ارزی به جای نقل وانتقال واقعی ارز، از طریق بدهکار و بستانکار کردن حسابهای بانکی انجام می شود. با توجه به اینکه همه ملل بسوی جهانی سازی اقتصاد پیش می‌روند و همه فعالیتهای اقتصادی نهایتا باید به پول برگردانده شوند فعالیت این بازار ادامه خواهد یافت و هرگز متوقف نمی‌شود
تاریخچه: پس از جنگ جهانی دوم دولتها جهت بازسازی اقتصادی کشورهای مطبوعشان تصمیم گرفتند تا با ثابت نگه داشتن قیمت ارزها نسبت به دلار آمریکا با آرامش و آسودگی خیال به تحکیم مبادلات تجاری بین خود بپردازند، اما این مورد تا سال ۱۹۷۱ بیشتر دوام نداشت و پس از آن بنابر شرایط خاص جهان قرار بر این شد که ارزها بتوانند به آزادی در قبال یکدیگر مبادله شوند و قیمت یک ارز با توجه به عرضه و تقاضای بازار تعیین شود نه بواسطه سیاست دولتها. پس از آن بانکها که به لحاظ ماهیت بانکی خود همیشه درگیر جریان ارزهای خارجی بودند به فکر مدیریت منابع ارزی خود افتادند و به همین جهت یک جریان بین بانکی را بوجود آوردند تا بواسطه آن بتوانند ارزهایی را که فکر می کردند در آینده ارزش بیشتری خواهند داشت را تهیه و آنهایی را که فکر می کردند ارزش خود را ازدست خواهند داد بواسطه این جریان بفروشند لذا به خاطر اینکه هر بانکی استراتژی خاص خود را دنبال می کرد جریانی بنام جریان تبادل ارزهای خارجی ایجاد گردید.
بازار فارکس مکان مرکزی سازمان یافته ای ندارد ، در این بازار معاملات ارزی از طریق کامپیوتر و تلفن از نقاط مختلف این کره خاکی انجام می شود .
بخش عظیمی از معاملات ارزی در بازار فارکس مربوط به خرید و فروش نقدی و لحظه ای ارز ( spot ) می‌باشد. این تبادلات ارزی بین دلار آمریکا و چهار ارز اصلی که عبارتند از پوند انگلیس ، یورو اروپا ، فرانک سوئیس و ین ژاپن صورت می گیرد. این چهار ارز در مقابل دلار خرید و فروش می شوند.
●چرا نرخ ارزها مدام تغییر می‌کند؟
منحنیهای عرضه و تقاضای ارزیک کشور در طول زمان جا به جا می‌شود و همین انتقال باعث بروزتغییرات دائمی نرخ ارز خواهد شد. این جا به جایی ممکن است براثر تغییر سلیقه مردم نسبت به تولیدات داخلی و خارجی – رشد متفاوت اقتصادی- تفاوت نرخهای تورم در کشورهای مختلف- تغییر در نرخهای بهره- تغییر در انتظارات – مداخلات بانک مرکزی جهت انجام سیاستهای پولی و ... به وجود آید.
●مکان مرکزی بازار فارکس کجاست؟
برعکس بازارهای سهام که مکان فیزیکی مشخصی دارند معاملات در بازار جهانی ارز در مکان خاصی متمرکز نشده است. بازار فارکس یک بازار بین بانکی می باشد که در حقیقت معاملات بین طرفین از طریق تلفن یا شبکه الکترونیکی (SWIFT or Internet)هدایت و کنترل می‌شود. البته شبکه سوئیفت توسط بانکها مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع زبان مشترک بانکداری بین المللی شبکه سوئیفت می باشد.
●چه کسانی در بازار فارکس شرکت می‌کنند؟
بازار فارکس یک بازار بین بانکی نامیده می‌شود به این دلیل که بازیگر کهنه این بازار ،بانکها اعم از(تجاری- مرکزی و سرمایه گذاری) بوده اند.اما در حال حاضربازیگران این بازار علاوه بر بانکها شرکتهای چند ملیتی- تاجران- شرکتهای بیمه- شرکتهای صادرات و واردات- صندوقهای بازنشستگی- سفته بازان- کارگزاران و اشخاص حقیقی هستند.
●چه زمانی بازار فارکس گشایش می یابد؟
این بازار ۲۴ ساعته بوده که با بازگشایی هر یک از مراکز مالی در جهان شروع به فعالیت می کند به طوری که معاملات ارزی در طول شبانه روزتنها با یک تلفن یا با استفاده ازشبکه اینترنت امکان پذیر است.
سیکل بازگشایی مراکز مالی جهان بدین ترتیب می باشد : نیوزلند- سیدنی- توکیو- هنگ کنگ- سنگاپور- بحرین- فرانکفورت- زوریخ- پاریس – لندن- نیویورک- شیکاگو و لس آنجلس . اما بزرگترین و مهمترین مرکز مالی بازار جهانی ارز همانا لندن است . بعد از لندن بازارهای ارزی نیویورک وتوکیو قرار دارند در سایر مراکز مالی معاملات کوچکتری صورت می گیرد.
بنابراین بر خلاف سایر بازارهای مالی جهان معامله گران بازار می‌توانند ۲۴ ساعته از هر گونه حوادث سیاسی- اقتصادی واجتماعی که باعث نوسان در این بازار می‌شود استفاده کنند.
منبع خبر: مجله گسترش صنعت
  ۲۰ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۹:۱۲:۵۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

  •  آخرین مطالب همین گروه

نتایج یافت شده: 0 مورد