درخشش دوباره طلا

درخشش دوباره طلا
اولین هفته کاری کامل ماه ژوئن برای فلز زرد خوش یمن بود. اونس طلا که ماه مه و به‌ویژه در آخرین روزهای آن ماه به شدت تحت‌فشار قرار گرفته بود، در مقطعی از هفته گذشته محدوده 1270 دلار را هم تجربه کرد.

اولین هفته کاری کامل ماه ژوئن برای فلز زرد خوش یمن بود. اونس طلا که ماه مه و به‌ویژه در آخرین روزهای آن ماه به شدت تحت‌فشار قرار گرفته بود، در مقطعی از هفته گذشته محدوده 1270 دلار را هم تجربه کرد. اونس پس از آنکه در اواخر ماه پنجم میلادی قیمت 1200 دلار را تجربه کرد، خبر خوب افزایش احتمال تعویق انقباضی‌تر شدن سیاست پولی فدرال رزرو را دریافت کرد تا دوباره شاهد بهبود چهره بنیادی و بعد فنی خود باشد. اونس هفته گذشته را با قیمت 1243 دلار آغاز کرد و با افزایش خریدها از میانه کانال 1200 دلار هم عبور کرد. در حالی که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه قیمت‌های 1245 و 1243 دلار برای اونس رقم خورد، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه قیمت‌های 1262 و 1269 دلار تجربه شد. به این ترتیب روز جمعه نیز با نوسان‌هایی در محدوده 1260 دلار آغاز شد. قیمتی که تا ساعت 7 عصر روز گذشته برای اونس ثبت شد، 1274 دلار بود؛ گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی آخرین روز هفته گذشته رقم خورده باشد.
اونس روز چهارشنبه به اوج 3 هفته‌ای رفت. این روند افزایشی عمدتا ناشی از اثرگذاری عوامل خارجی بود. در سومین روز کاری هفته همزمان با رشد بهای نفت خام، شاخص دلار تضعیف شد. در واقع در این روز بیشتر کالاهای پایه وضعیت خوبی داشتند تا فلز زرد نیز از این وضعیت بهره ببرد؛ در حالی که بهای نفت خام در این روز به اوج 7 ماهه رسید، شاخص دلار به کف 4 هفته‌ای رفت.
بازارهای سهام جهان در این روز عمدتا تضعیف شدند؛ چراکه معامله‌گران بورس در حال سودگیری بودند. عامل دیگری که باعث افت شاخص‌های سهام شد انتشار گزارش «بانک‌جهانی» بود که داده‌های بدی درباره رشد اقتصادی جهان داشت. بر اساس این گزارش، اقتصاد جهان در سال جاری میلادی 4/ 2 درصد رشد خواهد کرد. بانک جهانی پیش‌تر رشد 9/ 2 درصدی را برای اقتصاد جهان پیش‌بینی کرده بود. چهارشنبه داده‌های بد چین نیز بخشی از بازارهای سهام را نگران کرد. صادرات دومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه مه 1/ 4 درصد افت داشته است. البته «سازمان همکاری اقتصادی و توسعه» نیز روز چهارشنبه گزارشی منتشر کرد که در آن چشم‌انداز اقتصاد جهان پایدار توصیف شده بود. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز چهارشنبه خود به نکته دیگری نیز اشاره کرد: «این هفته، بازدهی اوراق قرضه دولتی آلمان و بریتانیا به کف خود رسید؛ امری که نشانه‌ای است از بالا ماندن پتانسیل تورم معکوس در منطقه یورو با وجود تشدید محرک‌های سیاست پولی توسط بانک مرکزی اروپا.»
با روند روز چهارشنبه، اونس روز پنج‌شنبه نیز روی اوج 3 هفته‌ای تازه‌ای قرار گرفت. روند روز پنج‌شنبه عمدتا ناشی از تشدید تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن و خریدهای فنی بود. کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز پنج‌شنبه خود نوشت: «افزایشی‌های بازار طلا و نقره شتاب کوتاه‌مدت را با خود دارند؛ امری که نشان می‌دهد رشد قیمت‌ها در کوتاه‌مدت ادامه خواهد داشت.» بازارهای سهام در این روز هم افت کردند. کیتکو روز پنج‌شنبه نیز به بازدهی اوراق قرضه دولتی کشورهای اروپایی توجه داشت. بر اساس گزارش کیتکو، بازدهی اوراق قرضه اروپا در این روز به کف تازه‌ای رسید و بازدهی اوراق ایالات متحده نیز افت کرد. پنج‌شنبه بازدهی اوراق معیار 10 ساله آلمان به 035/ 0 درصد رسید. اوراق 10 ساله بریتانیا هم به بازدهی 222/ 1 درصدی رسید.
پنج‌شنبه شاخص دلار شاهد اصلاح روند خود بود و رشد کرد، اما نتوانست طلا را تضعیف کند؛ چراکه نگرانی‌های اقتصادی خرید طلا را به‌عنوان سرمایه امن بالا نگه داشت. افت بهای نفت هم در این روز طلا را تضعیف نکرد. چین در چهارمین روز کاری هفته نیز باز داده‌های بدی منتشر کرد. تورم مصرف‌کننده چین در ماه مه در مقیاس سال به سال به 2 درصد رسیده است که نرخ پایینی است. تورم پایین باعث شده برخی از بانک مرکزی این کشور انتظار داشته باشند اقدامات تحریکی تازه‌ای معرفی کند. بازارهای چین روز پنج‌شنبه به مناسبتی ملی تعطیل بودند.
اونس روز جمعه را با قیمت 1268 دلار آغاز کرد و بعد به نوسان میان مرزهای 1265 و 1270 دلار رو آورد. البته در ادامه روز نوسان‌ها شدیدتر شد. روز گذشته شاخص دلار تقویت شد و همراه نفت،‌ طلا را نیز تحت فشار قرار داد. با این همه خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن در آخرین روز هفته نیز ادامه داشت. با نزدیک شدن زمان برگزاری همه‌پرسی درباره ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا، میزان تقاضا برای شمش و سکه طلا در بازار این کشور با رشد چشمگیری روبه‌رو شده است. همین مساله روز جمعه دوباره توجه به بازدهی اوراق قرضه را تشدید کرد. اوراق معیار 10 ساله آلمان روز جمعه به بازدهی صفر نزدیک شد؛ چراکه نگرانی‌ها درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا افزایش یافته است. اگر مردم بریتانیا به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رای بدهند، اقتصاد جهان با چالش‌هایی جدی روبه‌رو خواهد شد که قیمت طلا را به شدت تقویت خواهد کرد. این همه‌پرسی 23ژوئن برگزار خواهد شد و این احتمال وجود دارد که تا آن زمان، افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن ادامه داشته باشد.
در هفته جدید، نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو برگزار خواهد شد که معامله‌گران بازارهای مختلف به شدت به آن توجه خواهند داشت. فدرال رزرو که در نشست دسامبر 2015 برای نخستین بار در ده سال گذشته نرخ بهره را افزایش داد، از ابتدای سال 2016 نرخ بهره را بدون تغییر حفظ کرده است. به باور کارشناسان، بهای فلز زرد در کوتاه‌مدت تحت‌تاثیر نوسانات ارزش دلار، برگزاری نشست آتی فدرال رزرو و انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا، منطقه یورو و چین قرار خواهد داشت. به گزارش پایگاه اینترنتی «اف ایکس استریت»، قیمت طلا در شرایط کنونی برای شکستن سطح مقاومتی 1270 دلاری تلاش می‌کند.
اونس در حالی روز جمعه تمایل به رشد بیشتر داشت که در این روز دلار ایالات متحده مقابل یورو تقویت شد. با این همه، دلار در هفته گذشته با ضعف خود به رشد فلز زرد کمک کرد. تحرکات در مالیات ژاپن و اشتغال آمریکا ریزش ارزش دلار در هفته گذشته را رقم زد، در مقابل این انگلیسی‌ها بودند که احتمال خروجشان از اتحادیه اروپا دلار را در برابر پوند تقویت کرد. به گزارش «ایسنا»، تحلیل‌های بانک مرکزی بر این تاکید دارد که دو عامل در ژاپن و آمریکا موجب تضعیف ارزش دلار شده است؛ به‌طوری که تصمیم دولت ژاپن در تعویق افزایش مالیات بر فروش برای مدت
دوسال و نیم که خود احتمال افزایش سیاست‌های پولی انبساطی توسط بانک مرکزی این کشور را کاهش داد، تضعیف دلار در برابر ین را به همراه داشت. همچنین آمار اشتغال آمریکا نیر بر این موضوع موثر بوده و ارقام کمتر از انتظار در این بخش تضعیف دلار را رقم زده است. اما در سویی دیگر ارزش دلار در مقابل پوند کمتر از یک درصد تقویت شد. این در حالی است که به‌نظر می‌رسد انتشار نظرسنجی‌هایی که نشان می‌داد احتمال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا افزایش یافته، در این موضوع تاثیر‌گذار بوده است. از سویی دیگر برخی ارقام و اطلاعات اقتصادی مثبت ازاقتصاد آمریکا نظیر شاخص موسسه مدیریت عرضه مانع تضعیف دلار در برابر سایر اسعار شد. به‌دنبال ریزش ارزش دلار بود که بازار طلا تقویت شد.
از سوی دیگر تحلیلگران اقتصادی «کامرزبانک» و بانک «اچ اس بی سی» پیش‌بینی کرده‌اند که بانک مرکزی چین به خرید طلا برای متنوع کردن ذخایر ارزی خود در ماه‌های آینده ادامه خواهد داد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، در حالی که بانک مرکزی چین اعلام کرده است که در ماه گذشته میزان ذخایر طلای خود را افزایش نداده است، تحلیلگران دو موسسه پیش گفته این نظر جالب را دارند. بانک مرکزی چین از سال 2009 تا تابستان 2015 میلادی آمارهای مربوط به ذخایر طلای خود را اعلام نکرده است. تحلیلگران کامرز بانک می‌گویند: « شاید افزایش چشمگیر قیمت طلا علت اصلی عدم افزایش ذخایر طلای چین طی ماه گذشته بوده است. ما مطمئن هستیم که چین ذخایر طلای خود را طی ماه‌های آینده افزایش خواهد داد و عدم افزایش ذخایر طلا در ماه مه موقتی و زودگذر خواهد بود.» تحلیلگران بانک اچ اس بی سی نیز اعلام کردند که قیمت جهانی طلا تا برگزاری نشست فدرال رزرو آمریکا در روزهای 14 و 15 ژوئن با نوسانات شدیدی روبه‌رو نخواهد شد؛ اما پس از آن روند خریدهای چین نیز می‌تواند بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۸:۲۱:۳۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد