بر اهداف اصلی تمرکز کنید

بر اهداف اصلی تمرکز کنید
ابتدا حوزه‌های اصلی مسئولیت‌ کاری خود را مشخص کنید. تایجی را که باید تحقق یابد تا شما در شغل خود به بهترین وجه انجام وظیفه کرده باشید، فهرست کنید.
● مهم‌ترین پرسشی که باید از خود بپرسیم
چرا به شما حقوق پرداخت می‌شود؟ این یکی از مهم‌ترین پرسش‌هائی است که در دوران کار خود و در زندگی، بارها و بارها از خود پرسیده و به آن پاسخ داده‌اید. اکثر افراد کاملاً مطمئن نیستند چرا حقوق دریافت می‌کنند اما اگر شما به روشنی پاسخ را ندانید و نفهمید برای دستیابی به چه نتایج و اهدافی استخدام شده‌اید، نمی‌توانید بیشتری تلاش خود را در جهت اهداف سازمان انجام دهید، ارتقاء یابید و درآمد بیشتری کسب کنید.
● مشخص کنید از شما چه انتظاری می‌رود
در ساده‌ترین شکل، شما برای دستیابی به اهدافی خاص که برایتان در نظر گرفته شده است، استخدام شده‌اید. در واقع حقوقی که می‌گیرید بر مبنای کیفیت و کمیت کاری است که انجام می‌دهید و این کار در ترکیب با کار دیگران به محصول یا خدمتی تبدیل می‌شود که مشتری‌ها حاضرند برای آن پول بپردازند.
● حوزه مسئولیت کاری خود را به دقت مشخص سازید
هر شغل را می‌توان به پنج تا هفت حوزه اصلی مسئولیت تقسیم کرد. به‌ندرت پیش می‌آید که بتوان شغلی را به تعداد بیشتری حوزه اصلی مسئولیتی تقسیم کرد. این‌ها نتایجی هستند که باید تحقق بخشید تا به مسئولیت خود عمل کرده باشید و حداکثر سهم را در رشد و ادامه فعالیت سازمان‌تان داشته باشید. ناکامی شما در تحقق یکی از نتایج یا حوزه‌های مهم ممکن است به شکست شما درانجام شغل‌تان منجر شود. برای انجام شغلی که برعهده دارید باید دانش و مهارت‌های ضروری را داشته باشید. این دانش و مهارت‌های ضروری، دائماً در حال تغییر هستند. موضوع دیگر اینکه شما برای انجام شغلی که دارید باید حائز شایستگی‌های اصلی و مهمی باشید که به شما امکان دهد کارهایتان را انجام دهید. اما همیشه نتایج مهمی وجود دارند که برای کارتان جنبه حیاتی دارند و موفقیت و شکست شما را در شغل‌تان رقم می‌زنند.
● مسئولیت‌های شما
حوزه مسئولیتی کلیدی، مجموعه کارهائی است که شما مسئولیت آن را کاملاً برعهده دارید یعنی اگر شما آنها را انجام ندهید، انجام نخواهد شد. حوزه مسئولیتی کلیدی، فعالیتی است که تحت کنترل شماست. این، بازده کار شماست و به یک درون‌داد یا سهم تبدیل می‌شود و در کنار کار دیگران، به رشد و ادامه فعالیت شرکت یا سازمان منجر می‌شود.
● به خود رتبه دهید
هنگامی‌که حوزه‌های اصلی مسئولیت شغلی خود را مشخص کردید، باید در هر حوزه از حوزه‌های یاد شده خود را رتبه‌بندی کنید از یک تا ده. در کدام حوزه‌ها ضعیف و در کدام‌ها قوی هستید؟ در چه زمینه‌هائی بهترین نتایج را کسب کرده‌اید و در کدام زمینه‌ها عملکردتان ضعیف بوده است؟
قاعده این است که در حوزه‌ای که ضعیف‌ترین عملکرد را دارید، حدی را مشخص کنید که در آن می‌توانید از تمام مهارت‌ها و توانائی‌های دیگرتان استفاده کنید. این قاعده می‌گوید شما در شش حوزه از هفت حوزه می‌توانید بسیار عالی عمل کنید اما در هفتمین حوزه واقعاً عملکردی پائین خواهید داشت و همین عملکرد ضعیف در هفتمین حوزه مانعی برای شما محسوب می‌شود و تعیین می‌کند که با استفاده از دیگر توانائی‌ها و مهارت‌هایتان تا چه حدی می‌توانید موفق باشید. حوزه هفتم یعنی زمینه‌ای که در آن ضعیف هستید، از اثربخشی شما می‌کاهد و منبعی دائمی برای هدر رفتن انرژی و خستگی شماست.
● تصمیم بگیرید عالی باشید
واقعیت این است که همه انسان‌ها نقاط قوت و ضعف دارند. سعی نکنید نقاط ضعف خود را توجیه کنید یا از آن دفاع کنید. در عوض به روشنی آنها را مشخص کنید سپس با تعیین هدف یعنی رفع آن نقاط ضعف، برنامه‌ای را تدوین نمائید و حرکت را آغاز کنید تا در آن حوزه‌ها بسیار عالی شوید. به دقت فکر کنید. شاید شما در شغل خود تنها در یک زمینه ضعیف باشید. در اینجا مهم‌ترین پرسشی را که می‌توانید از خود بپرسید و به آن پاسخ دهید مطرح می‌کنیم: آن کدام مهارت است که اگر ارتقاء یابد و من در آن به حد عالی برسم، بزرگترین تأثیر مثبت را بر شغل من خواهد داشت؟ برای هدایت شغل خود تا پایان عمر باید از این پرسش استفاده کنید. برای یافتن پاسخ، به خود توجه کنید، قاعدتاً باید بدانید پاسخ چیست.
● اقدام عملی
۱. ابتدا حوزه‌های اصلی مسئولیت‌ کاری خود را مشخص کنید. نتایجی را که باید تحقق یابد تا شما در شغل خود به بهترین وجه انجام وظیفه کرده باشید، فهرست کنید.
در هر کدام، به خود رتبه‌ای از یک تا ده بدهید. سپس آن یک مهارت یا حوزه‌ای را مشخص سازید که اگر در آن رشد کرده و به حد عالی برسید، بالاترین بازده را در شغل خود خواهید داشت.
۲. تا پایان عمر شغلی خود، عادت کنید همیشه چنین بررسی را انجام دهید. هرگز رشد را متوقف نکنید. همین یک تصمیم می‌تواند زندگی شما را دگرگون کند.
منبع خبر: ماهنامه پیام مدیر موفق
  ۲۴ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۷:۳۹:۵۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد