برترين الماس هاي جهان

 برترين الماس هاي جهان
برترين الماس هاي جهان
الماس هاي معروف جهان بدلايل مختلف معروف شده اند برخي به خاطر اندازه ، برخي ديگر به خاطر زيبايي و رنگ ولي علت اصلي شايد گذشته يا تاريخي باشد كه آن الماس تجربه نموده است . در اينجا تعدادي از معروفترين الماسهاي دنيا را برايتان معرفي مي كنيم اما قبل از آن لازم به يادآوري است كه گوهرها بخصوص الماس با واحد قيراط سنجيده ميشوند در واقع هر قيراط 2/. گرم وزن داشته و يابه عبارتي هر گرم برابر با 5 قيراط مي باشد. (‌توجه : اعداد اعشاري در برخي مرورگرها نظير فاير فاكس بر عكس خوانده ميشوند )‌


كوه نور :با 92/108 قيراط وزن از ميان الماسهای مشهور جهان، بی شک کوه نور افسانه آميزترين آنها به شمار می رود اين الماس از يك سنگ اوليه 186 قيراطي برش داده شد. سرگذشت پر نشيب و فراز و حيرت انگيز آن با تاريخ هند، افغانستان، ايران و انگلستان درآميخته است. کوه نور در قرن شانزدهم ميلادی، در دوران سلطنت بابر، بنيانگذار سلسله گورکانی هند پديدارشد. سپس الماس مشهور به نوبت به دست شاه جهان(کسی که دستور ساختمان بنای تاج محل را داد)، اورنگ زيب(که تعصب دينی اش باعث اختلاف ميان هندوان و مسلمانان شد) مي رسد، اين الماس توسط نادرشاه افشار (يکی از معروفترين جهانگشايان آسيا) درسال 1739 به ايران آورده شد تا اينکه سرانجام به انگلستان برده می شود. كوه نور در سال 1850 به ملكه ويكتوريا اهدا شد در دربار انگليس بر روي آن تراش مجدد صورت گرفت و در تاج ملكه اليزابت دوم قرار گرفت هم اكنون از اين الماس در برج لندن (Tower Landon )نگهداري مي شود.




درسدن (Dresden): اين الماس به رنگ سبز بوده و 41 قيراط وزن دارد محل پيدايش آن بطور دقيق مشخص نيست ولي احتمالا" بايستي از هندوستان آمده باشد از تاريخچه اين الماس تا سال 1742 ميلادي اطلاعي در دست نيست در اين زمان بود كه اين الماس به فردريخ اگوست دوم دوك ساكسوني فروخته شد در حال حاضر اين الماس در بناي طاق سبز (Green Vaults) شهر درسدن آلماني نگهداري مي شود.





اميد (Hope): الماسي آبي رنگ با وزن 52/45 قيراط ،اين الماس در سال 1830 بوسيله يك بانكدار امريكايي بنام H-Ph Hope خريداري شده و دو باره برش داده شد از سال 1958 از اين الماس در انستيتو اسميت زونياي واشنگتن نگهداري مي شود.





ستاره افريقا يا كولينان يك (cullinan I): با 20/530 قيراط وزن ، سنگ برش نخورده اين الماس 3106 قيراط وزن داشت اين سنگ بزرگترين سنگي بوده است كه تاكنون پيدا شده سپس اين سنگ توسط سرتوماس كولينان رئيس كمپاني معدن به 105 قطعه برش دا ده شد كه بزرگترين آن كولينان يك نام گرفت برش اين الماس ها بوسيله تجارتخانه آشر در آمستردام صورت گرفت . اين الماس بعدهادر نشان سلطنتي انگليس((scepterزينت داده شد هم اكنون از اين الماس در برج لندن(Tower of London) نگهداري مي شود.





سنسي (sancy): با 55 قيراط وزن ، گفته مي شود كه اين الماس توسط پادشاه چارلز در طي دهه 1470 مورد استفاده قرار مي گرفته است در سال 1570 اين الماس بوسيله سيگنيور دي سنسي (همنام با الماس ) سفير كبير فرانسه به تركيه رفت هم اكنون اين الماس جهت نمايش در موزه لوور پاريس قرار دارد.






تيفاني (Tiffany): اين الماس زرد رنگ 51/128 قيراط وزن دارد و در سال 1878 در معدن كيمبرلي افريقاي جنوبي پيدا شد سنگ برش نخورده آن 42/287 قيراط وزن داشت اين الماس توسط جواهرفروشان تيفاني در نيويورك خريداري و در پاريس با 90 سطح برش داده شد.





الماس شاه(shah): اين الماس 70/88 قيراط وزن دارد وهمان طور كه در تصوير مي بينيد برش اين الماس با الماسهاي ديگر كاملا" متفاوت است اين الماس سطوح كليواژ را بخوبي نشان مي دهد سنگ اوليه اين الماس 95 قيراط وزن داشت كه پس از برش بصورت برش قطعي به 7/88 قيراط تقليل يافت.
بي نظير بودن اين الماس بدين دليل است كه در سه سطح اين الماس نام سه پادشاه مسلمان مالك اين الماس حك شده است . جهانگير شاه ، جهان شاه و فتحعلي شاه اسامي اين پادشاهان است اين الماس در هنگام حمله نادر شاه در سال 1739 بوسيله نادر شاه افشار به ايران آورده شد و بعدها طي حوادثي به روسيه رفت و در سال 1829 به تزار نيكلاس اول اهدا شد از اين الماس هم اكنون در كاخ كرملين مسكو نگهداري مي شود.





ناساك: با 38/43 قيراط وزن . اين الماس در ابتدا بيش از 90 قيراط وزن داشته و در معبد شيوا نزديك ناساك هند از آن نگهداري مي شد در سال 1818 اين معبد توسط انگلستان غارت شد و در سال 1927 به نيويورك رفت و در آنجا تراش مجدد داده شد در سال 1977 بوسيله پادشاه عربستان سعودي خريداري شد و هم اكنون در تملك اين پادشاهي است .





كولينان: چهار با وزن 60/63 قيراط. اين الماس نيز يكي از 105 قطعه برش خورده از بزرگترين كريستال الماس برش نخورده پيدا شده در جهان مي باشد اين الماس در تاج ملكه مري قرار گرفت و بعدها به عنوان سنجاق سينه تزئيني از آن استفاده شد هم اكنون در برج لندن از آن نگهداري مي شود.





درياي نور ( Daray - I- Nur): درياي نور يكي از بزرگترين الماس‌هاي شناخته شده به وزن هفت مثقال و ۲۰ نخود، یعنی در حدود۱۸۲ قیراط است. اين الماس به رنگ صورتي شفاف بوده و در سال 1739 بعد از حمله ايراني‌ها به دهلي‌هند،توسط نادرشاه به ايران آورده شد. اين الماس بر روي تاج پادشاه ايران قرار داده شده است. درياي نور همراه با خواهر خود «كوه نور» كه اينك جزو گوهرهاي سلطنتي انگلستان است و در جلو تاج سلطنتي آن كشور نصب شده است، توسط نادر شاه افشار جزو هداياي محمد شاه گوركاني و غنايم جنگي، از هند به ايران آورده شده است. درياي نور که درشت‌ترین و زیباترین الماس برلیان در میان گوهرهای سلطنتی ايرانو یکی از گوهرهای معروف جهان است‌. گفته می‌شود این الماس هزار سال پیشکشف و استخراج شده است‌. . رنگ اینالماس یکی از استثنایی ترین وکمیابترین رنگها میان الماسهای برلیان شناختهشده جهان است.
دریای نور تا زمان ناصر الدين شاه در وسط یکی از بازوبندهای سلطنتی نصب می‌شد، ولی در زمان او که استفاده ازبازوبند منسوخ شد، آن را به صورت پیش کلاه درآوردند و در قابی زرین با شیرو خورشید و تاج مرصع به ۴۵۷ قطعه برلیان ریز و عالی و چهار قطعه یاقوتقرار دادند. این الماس برلیان از دو سو تراش خورده و به شکل هرممثلث‌القاعده‌ای است که قاعده آن چهار سانتی‌متر درازا و سه سانتی‌مترپهنا دارد و دو سوی دیگر حدود دو سانتی‌متر است‌. همه سطوح دریای نور صافو یک نواخت است‌، جز یک سمت آن که فتحعلي شاه با کندن عبارت <سلطان صاحب‌قران فتح‌علی‌شاه قاجار ۱۲۴۴>، از ارزش آن کاسته است‌.







منبع خبر: سايت دانشگاه تهران
  ۹ شهریور ۱۳۸۹ ساعت ۴:۷:۵۹ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد